|
|||||||||||||||||
Streda 11.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aká budúcnosť čaká TMM?Vystavujúcich znepokojuje rast cien za prenájom V prvých dňoch septembra v Trenčíne defilovala móda na 35. ročníku medzinárodného veľtrhu módy a odievania Trenčín mesto módy (TMM) a na 3. ročníku výstavy svadobných šiat a doplnkov Svadba. Poznamenala ich svetová recesia, ktorá postihla aj textilný a odevný priemysel. Napriek tomu sa veľtrh kvalitatívne vyvíja. Na tejto premene sa podieľajú predovšetkým výrobcovia, ktorí stavili na kvalitu a mnohí z nich obhajujú ISO normy. Tento rok príjemne prekvapil textilný priemysel. Ponuka spoločností Merina Trenčín, Slovena Žilina, Maytex Liptovský Mikuláš hýrila farbami, novými vzormi a hebkosťou látok porovnateľných s kvalitou, ktorú väčšina našich odevných výrobcov dovážala zo zahraničia. To umožňuje dosiahnuť zmeny v importe, pretože saldo nepriamych obchodných tokov je pasívne vo výške 8,6 mld. Sk a je ovplyvnené dovozom tkanín pre odevný priemysel na mzdové spracovanie v objeme 5,5 mld. Sk. Trenčín už celý rad rokov vytvára priestor pre módu, ktorá sa všade vo svete predvádza v dvoch hlavných sezónnych obdobiach (jeseň - zima a jar - leto). Na jesennej časti veľtrhu sa malo hovoriť už o sezóne jar - leto 2003, napriek tomu máloktoré kontraktačné rokovania smerovali do uvedeného obdobia. Niektorí sa boja kontrahovať na jar, hovorí Ing. Ľubica Horáková, obchodná zástupkyňa výrobného a obchodného družstva Avana Stupava. Hospodárska situácia je komplikovaná, mnohí obchodníci sa boja úpadku a konajú veľmi opatrne. Do Trenčína prišli po kontraktačných veľtrhoch v Lipsku a Brne, odkiaľ si doniesli mnoho nových kontraktov. Získali nového rakúskeho partnera, a tak úspechy na trhu Avane zaplnili výrobnú kapacitu na dlhý čas dopredu, ale príťažlivá kolekcia na jar - leto 2003 pritiahla menšiu pozornosť nákupcov ako na sezónu jeseň zima 2002. Výhody medzinárodného veľtrhu sa snažil využiť aj veľkoobchod. Zlatica Magátová, majiteľka spoločnosti MAG móda, vyjadrila spokojnosť nad uzatvorenými kontraktmi. Čo ju znepokojuje, sú rastúce ceny za prenájom, ktoré odradili už mnohých vystavovateľov. Firma vystavuje už celý rad rokov a chce si účasť, rovnako ako aj veľkosť výstavnej plochy, udržať. Zaoberá sa dovozom odevov, takže kontakt s nákupcami na veľtrhu je nevyhnutný. Podľa Zlatice Magátovej kontraktačnému veľtrhu konkurujú putovné výstavy, ktoré majú väčší praktický efekt pre predajcu, pretože poskytuje možnosť osloviť viacero malých predajní, ktorých väčšina majiteľov do Trenčína na TMM veľkú vzdialenosť necestuje. Rudolf Komenský, obchodný zástupca spoločnosti Western z Lučenca, obchoduje so súčasne vari najmódnejším tovarom - rifľovým oblečením. Svetoznáme značkové výrobky sa šijú v krajinách s lacnou pracovnou silou, a odtiaľ sa aj k nám dovážajú. Boli sme v Trenčíne pred piatimi rokmi, vtedy to bolo s iným sortimentom, takže porovnávať je ťažšie, hovorí Rudolf Komenský a priznáva menšiu spokojnosť s dopytom na veľtrhu. Hoci Slovensko je malá krajina, možnosti odbytu prilákali aj poľskú firmu Polimex z Lodže, ktorá predáva na ploche osemtisíc metov štvorcových. Obchoduje s artiklom, z ktorého sa väčšina na Slovensko musí doviezť. Marek Klimowicz, obchodný zástupca spoločnosti, prezradil, že do Trenčína prišiel z Brna. Dodáva, že účasť poľských textilných a odevných firiem na zahraničných veľtrhoch je finančne podporovaná (na Style v Brne, aj na TMM v Trenčíne). Mnohé zo spoločností, ktoré sa nezúčastnili veľtrhu ako vystavovatelia, využili možnosť priameho predaja v prieskumnej predajni priamo na výstavisku. Možnosť ponuky v predajni je umožnená dokonca aj firmám, ktoré na výstavisku priamo nevystavujú a svoje výrobky prezentujú na výstavnej ploche len vo výkladných skriniach. Výstavisko TMM poskytuje vystavovateľom - predajcom viacero foriem prezentácie. Dopyt je však určujúci a ten zatiaľ nesmeruje tam, kam by si väčšina vystavovateľov priala - do budúcich kontraktačných období. Veľtrh nemôže byť ničím iným ako odrazom reality priemyslu na Slovensku. Nevytvára len priestor pre obchodné kontrakty, ale aj priestor pre slovenský dizajn (ocenenie Zlatá Fatima) a snáď aj priestor pre budúce možnosti prezentácie módnych trendov tak, ako sú chápané textilnými a odevnými výrobcami na Slovensku. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |