|
|||||||||||||||||
Štvrtok 12.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voľný čas ovládol návrhárovPredaj samostatných nohavíc, miesto saka bundy Svetová recesia v textilnom a odevnom priemysle zasiahla i Slovensko. Spotrebiteľský deficit je realitou a dochádza k nemu nielen u nás, ale aj v štátoch EÚ a v Amerike, hoci v pozadí sú možno iné príčiny, vysvetľuje Ing. Štefan Bratko, generálny riaditeľ Ozety Trenčín. Hovorí, že tento rok je kritický. Analýza predaja zjavne ukazuje, že podnik musí rozšíriť výrobný sortiment o oblasť voľného času, módy určenej pre mladých ľudí, kde je potenciál kúpnej sily najvyšší. Uvažujú aj o dámskej konfekcii a o návrate k časti sortimentu, ktorú Ozeta pred časom z rôznych racionálnych dôvodov vypustila. Veľký význam má servis pre zákazníka, pretože sa stráca pojem sezónnosti a nastáva permanentné vzorovanie, pokračuje Štefan Bratko a dodáva, že to vyžaduje napojiť sa na logistiku progresívnych obchodných systémov, ktoré mesačne obmieňajú sortiment, čo znamená ďalšie vnútorné zmeny v technológii, informatike a logistike. V súčasnosti spoločnosť už pristúpila k zvýšeniu efektívnosti všetkých činností v dôsledku reštrukturalizácie, v rámci ktorej prijali opatrenia na úsporu režijných nákladov. Prispôsobivosť niečo stojí, ale pri určitej invencii ľudí nie toľko, aby sa to nezvládlo, komentuje potrebu zásahov generálny riaditeľ Ozety. Trpezliví budú musieť byť aj akcionári podniku. Manažment Ozety je síce voči svojim akcionárom zodpovedný, ale súčasnosť v textilnej a odevnej brandži na Slovensku nedovoľuje vyplácať dividendy. Táto doba velí: Prežiť a tomu prispôsobujeme vo firme všetky organizačné a racionalizačné kroky. Akcionárom môžem povedať, že táto doba prinesie očistu a azda ďalšie roky budú v tomto smere lepšie, pretože nie každý vydrží nápor, ktorý tu je, teda prežije existujúci obmedzený spotrebiteľský dopyt, presvedčivo konštatuje Štefan Bratko. Spotrebiteľský dopyt po odevoch klesol tak v kusoch, ako aj vo finančnom vyjadrení. S jeho znížením má každý výrobca svoje vlastné skúsenosti. Ozetu prekvapilo separátne sako, ktoré z nepochopiteľných dôvodov zostalo na trhu outsiderom. Prevláda predaj samostatných nohavíc, ktoré sa dopĺňajú tričkami, ľahkými bundami a i. Či tento trend bude pokračovať, to ukáže čas a zhodnotenie predaja. Dnes robíme to, čo trh chce. Nemôžeme odmietnuť ani extrémne prácnu zákazku, ako je nemecká Trachtenmode alebo špičkové sako, dodáva Štefan Bratko. Ozeta má veľkú výhodu, ktorou je jej veľkostný sortiment. Je jedinečný a hodnotný v tom, že Ozeta dokázala skĺbiť nemecký, americký a taliansky veľkostný sortiment tak, že len extrémne postavy sa nedokážu napasovať do veľkostného sortimentu Ozety. Podarilo sa to v rámci spolupráce so špičkovými zahraničnými firmami, predovšetkým z Nemecka, čím sa komfort dotiahol na vysokú úroveň uznávanú mnohými odberateľmi v zahraničí. Ozeta v prvom polroku 2002 vykázala zisk 17,6 mil. Sk, čo predstavovalo medziročný 4,23-násobný nárast. Polročné tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb kulminovali na 1 mld. Sk a prevádzkový zisk dosiahol takmer 73,7 mil. Sk. Podľa údajov spoločnosti čerpala Ozeta úvery za 852,6 mil. Sk a vo forme záväzkov bola iným subjektom dlžná 468,3 mil. Sk. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |