|
|||||||||||||||||
Štvrtok 12.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vzdelanejší obstojíZačína sa nový školský rok a to je príležitosť na úvahu o vzdelávaní a výchove. Keďže je aktuálna otázka nášho vstupu do EÚ, tak si plne uvedomujeme, že v silnej konkurencii obstojí len ten, kto je vzdelanejší. Školstvo je teda jednou z hlavných zložiek politiky na trhu práce. Rád by som sa podelil o niektoré skúsenosti, ako sme sa k tejto zodpovednosti postavili v našej akciovej spoločnosti. Prosperita slovenskej ekonomiky je do značnej miery determinovaná výkonnosťou priemyselných odvetví hospodárstva a ich rozhodujúcich podnikov. Ich úspešnosť je podmienená solídnou úrovňou produktivity práce, závislej od moderných výkonných technológií, zabezpečujúcich špičkovú kvalitu, krátke výrobné cykly, primerané náklady s konečným cieľom v plnej miere uspokojiť náročného zákazníka. Pre permanentnú modernizáciu zabezpečujúcu rast produktivity práce je však nevyhnutné vytvárať dostatok zdrojov. Je nemysliteľné tento pre nás jeden z najdôležitejších strategických cieľov naplniť bez vzdelaných, odborne zdatných pracovníkov na všetkých úrovniach spoločnosti. Po prechode na trhovú ekonomiku sme pre viaceré objektívne dôvody (hlavne rast nákladov na vyučovanie v Bratislave) vytvorili materiálne podmienky v priestoroch podniku a za účinnej spolupráce SOU služieb v Martine zabezpečili vyučovanie v profesiách reprodukčný grafik, tlačiar na ofsetových strojoch a knihár. Na vyučovanie odborných predmetov sme pripravili učiteľov z radov zamestnancov. Získavanie teoretických vedomostí sme prepojili s praxou vo výrobných prevádzkach pod dozorom najlepších odborníkov. Od roku 1987 sa vyučilo vo všetkých odboroch 500 žiakov a z nich sa prijalo do pracovného pomeru 200 vyučencov, z ktorých mnohí sú už platnými kvalifikovanými špecialistami. Ostatní našli uplatnenie v iných tlačiarňach po celom Slovensku a aj v Českej republike. Pravda, vývoj techniky a technológií napreduje veľmi rýchlo a vyžaduje si nielen vzdelávanie, ale aj umenie neustále vzdelávať sa, lebo vzdelávanie je celoživotný proces. Mnohí naši pracovníci absolvujú odborné stáže v zahraničí, aby čo najlepšie zvládli obsluhu nových zariadení. Stredné manažérske funkcie pravidelne dopĺňame absolventmi vysokých škôl. Najviac ich prichádza zo Slovenskej technickej univerzity, Chemicko-technologickej fakulty (kde je odbor polygrafia) a Vysokej školy ekonomickej. Niektorí z nich boli naši diplomanti a ich práce sa v podniku aj reálne využívajú. Odbornému rastu mladých manažérov venujeme náležitú pozornosť. Prejdú všetkými sférami činnosti akciovej spoločnosti, pričom každému sa venuje vedúci odboru. Pravidelne u nás vykonávajú prax aj študenti obchodnej akadémie, strednej priemyselnej školy grafickej a iných stredných odborných škôl a niektorí z nich ostávajú u nás pracovať. Aj oni sú v centre našej pozornosti. Z prieskumu, čo očakávajú od nás, ako zamestnávateľa, najčastejšie zaznieva: mnohostranná, nie jednotvárna práca, slušný plat, možnosť ďalšieho vzdelávania sa, pokiaľ možno i v zahraničí, odborný rast a kariérny postup, prácu so špičkovými technológiami, práca v tíme, dôvera, dobré medziľudské vzťahy a tvorivé prostredie, previazanosť výkonu s objektívnym hodnotením a spravodlivým odmeňovaním. Odmena nemusí byť vždy len peňažná. Naši pracovníci prijali s pochopením možnosť získať za výhodných podmienok zamestnanecké akcie, keď pri prekročení plánovaného zisku sa vytvára možnosť výplaty dividend. Záverom želám, aby kvalita školského vzdelávania umožnila plnohodnotne sa uplatniť mladým ľuďom v pracovnom, občianskom, rodinnom a súkromnom živote. My podnikatelia sa môžeme a musíme o to tiež pričiniť. Alexander Lilge predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Neografia, a. s., Martin (Príspevok bol napísaný na podnet šéfredaktora Hd v súvislosti s nomináciou autora na Zlatý biatec 2002). |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |