|
|||||||||||||||||
Pondelok 16.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kvalita a inovácia motoromNárodný program už máme, len ho treba plniť Verejnosť často vníma zvyšovanie produktivity a snahu firiem dosahovať výsledky s menším počtom pracovníkov ako príčinu nezamestnanosti. Národný program zvyšovania produktivity a konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky (NPZPKSE), ktorý vláda SR prijala na svojom minulotýždňovom rokovaní, však považuje produktivitu za hlavný predpoklad zabezpečenia zvýšenej zamestnanosti. Aj z formálnej stránky je tento program súčasťou Národného programu zamestnanosti. Jeho cieľom je v prvom rade pomáhať v oblasti reformy riadenia a zvyšovania produktivity na podnikovej úrovni, veď čísla hovoria, že úroveň produktivity na Slovensku dosahuje len desatinu úrovne produktivity najvyspelejších krajín EÚ. Materiál, ktorý vláde predložilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR, označuje ako príčiny nízkej výkonnosti a produktivity nielen nedostatočné technické vybavenie, nesprávnu organizáciu práce a pracovísk, ale aj neefektívne využitie zdrojov a nedostatočnú motiváciu pracovných síl. Produktivitou sa zaoberajú aj vlády vyspelých krajín sveta a na jej podporu realizujú systémové opatrenia. Medzi ne patrí i zakladanie národných centier produktivity. Európska asociácia národných centier produktivity (EANPC), ktorej riadnym členom je od roku 1999 i Slovenské centrum produktivity, prijala pred štyrmi rokmi memorandum, veľmi aktuálne i pre SR. Jeho zmyslom je komplexnejšie chápanie produktivity vo vzťahu k trom kľúčovým a aktuálnym problémom európskych krajín - ekonomickému rastu produktivity prostredníctvom inovácií, rastu kvality pracovného života a rastu zamestnanosti. Podobne aj NPZPKSE, ak hovorí o vstupoch, nemyslí tým iba objem práce, ale i kvalitu a množstvo všetkých zdrojov vrátane prírodných, infraštrukturálnych a organizačných. Preto aj NPZPKSE do roku 2006 stojí na piatich pilieroch: - hospodárskeho rastu krajiny, - kvality a inovácií, - rastu zamestnanosti a rozvoja ľudských zdrojov, - ochrany práce a životného prostredia, - osvety a zvyšovania povedomia. V ich rámci je pripravených deväť opatrení rozpracovaných do 60 projektov. Rozhodujúca úloha stimulovať ich realizáciu však pripadá vláde a MPSVR SR. Vzhľadom na dátum možno hovoriť o zapojení budúceho kabinetu. Keďže ide o program, ktorý vznikol po diskusiách s odborníkmi, domácimi, ale aj zahraničnými, a to z viacerých medzinárodných inštitúcií, medzi nimi EANPC a Medzinárodnej organizácie práce (ILO), nová výkonná moc by ho mala rešpektovať. A priebežne aj zlepšovať, veď ide o otvorený dokument a v jeho rámci sa ráta s každoročnou aktualizáciou projektov. Čo sa teda ukladá priamo vláde: - Vytvárať priaznivé ekonomické podmienky na zvyšovanie záujmu podnikov o rast ich produktivity a konkurencieschopnosti. - Podporovať proces rozširovania povedomia produktivity a osvojenia si významu produktivity a konkurencieschopnosti podnikmi. - Určiť priority, krátkodobé a dlhodobé ciele v oblasti produktivity a konkurencieschopnosti. - Prostredníctvom Rady hospodárskej a sociálnej dohody a regionálnych orgánov tripartity venovať systematickú pozornosť plneniu programu. - Podporovať kampaň za zvyšovanie produktivity a konkurencieschopnosti podnikov s dôrazom na využitie médií, audiovizuálnych prostriedkov a publikácií. - Garantovať možnú zahraničnú podporu a účasť pri plnení národného a podnikových programov zvyšovania produktivity a konkurencieschopnosti. Pristavme sa ešte pri zásadnej otázke z úvodu článku: Ako možno zmeniť pôsobenie produktivity tak, aby namiesto znižovania zamestnanosti prispievala k jej zvyšovaniu? Ide o tzv. paradox produktivity, ktorý zaznamenali vo vyspelých krajinách. Tam, kde je najvyšší rast a úroveň produktivity, zároveň rastie zamestnanosť. Spravidla ide o rozvoj služieb a následné spomaľovanie rastu produktivity meranej tradičným spôsobom. Na plnenie programu sa má vytvoriť koordinačná rada ako odborný poradný orgán ministra práce, sociálnych vecí a rodiny. Národné centrá produktivity v západnej Európe sú ochotné poskytnúť pomoc vrátane doplnkových finančných zdrojov. Predpokladá sa, že program si v rokoch 2002 až 2006 vyžiada asi 127,5 mil. Sk. Vzhľadom na charakter jednotlivých projektov prichádza do úvahy ich viaczdrojové financovanie vrátane súkromných a podnikových zdrojov. Na financovanie projektov v tomto roku sa predpokladá asi 9,1 mil. Sk, a to zo zdrojov mimo štátneho rozpočtu. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |