|
|||||||||||||||||
Utorok 17.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokles dôvery, rast výdavkovV odborných kruhoch už dlhší čas prevládajú obavy z ekonomickej situácie v Spojených štátoch. Nepriaznivé výsledky makroekonomických ukazovateľov, firemné škandály a slabé vyhliadky spoločností doviedli odborníkov k presvedčeniu, že oživenie najväčšej svetovej ekonomiky takmer stagnuje a vyvolali mnohé špekulácie. Ako sa však ukázalo, podľa najnovších údajov je pohľad rozhodujúceho faktora - konzumenta trochu odlišný. Americkí spotrebitelia totiž odložili obavy bokom a v auguste opätovne zvýšili svoje výdavky, keď využili výhody slabej miery inflácie a nízkych kľúčových úrokových sadzieb. Podľa údajov Ministerstva obchodu Spojených štátov vykázal maloobchodný predaj v minulom mesiaci rast o 0,8 percenta, a to aj napriek stále klesajúcej dôvere spotrebiteľov. Maloobchodný predaj zaznamenal v auguste už tretí výrazný rast v poradí. Správu o lepších než očakávaných výsledkoch maloobchodného sektora privítali aj analytici, podľa ktorých by pripravenosť Američanov udržiavať vysoké výdavky mohla sama osebe pomôcť oživiť hospodárstvo. Výsledky maloobchodného sektora posilnili aj očakávania, že rast hrubého domáceho produktu Spojených štátov v treťom štvrťroku by mohol prekonať úroveň troch percent. Podľa očakávania analytikov nemal byť august pre maloobchodný sektor vôbec priaznivý. O to pozitívnejšie boli jeho výsledky, ktoré potvrdili, že hospodárstvo nie je v takom zlom stave, ako sa nedávno špekulovalo. Augustový vyšší než očakávaný rast maloobchodného predaja nasledoval po júlovom zvýšení o 1,1 percenta a júnovom raste o 1,4 percenta. Výsledky príjemne prekvapili aj väčšinu analytikov, najmä vzhľadom na negatívne očakávania samotného maloobchodného sektora, ktoré počítal s podstatne horšími číslami. Zvýšenie predaja tiež vymazalo obavy, že klesajúca dôvera spotrebiteľov povedie k zníženiu výdavkov konzumentov. Predbežné odhady University of Michigan počítajú v septembri s poklesom indexu spotrebiteľskej dôvery na 86,2 bodu, čo predstavuje najnižšiu úroveň od novembra 2001. Väčšina odborníkov však spája pokračujúci pokles spotrebiteľskej dôvery s obavami z nových teroristických útokov na Spojené štáty, množiacimi sa náznakmi militantného konfliktu medzi USA a Irakom, ako aj nepriaznivou situáciou na trhu práce. Sledujte pohyb peňazí, radí jeden z analytikov. Podstatné je to, čo spotrebitelia robia, nie to, čo hovoria, naráža analytik na odlišný vývoj dôvery a výdavkov. S nízkou mierou inflácie a kľúčovými úrokovými sadzbami na štyridsaťročnom minime totiž konzumenti ďalej veselo nakupujú. Peter Machala |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |