|
|||||||||||||||||
Štvrtok 19.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opraty pre štvorkolesové koneEšte ani len netankujete a už ste ľahší o dvadsať korún Volkswagen Slovakia chce v tomto roku vyrobiť vyše 200-tisíc automobilov. Produkcia by mala kulminovať okolo 1000 vozidiel denne. Do roku 2000 investovali asi 1 mld. DEM. Splniť zámer len pre samotný rok 2001 znamenalo investovať viac ako 0,5 mld. DEM. Príchodu zahraničných firiem na Slovensko veľmi pomohlo nariadenie vlády o daňovom oslobodení novovzniknutých subjektov, zákon o významných zahraničných investíciách a zákon o industriálnych parkoch, a tiež poskytnutie dcérskej spoločnosti FNM SR - AutoMartin na prípravu prostredia pre investorov. Slovenská vláda poskytla VW daňové úľavy ešte na začiatku 90. rokov. V tomto roku sa Európska komisia dohodla s kabinetom Mikuláša Dzurindu o dotáciách pre bratislavský VW. Povolila dotovanie aj mnohých ďalších investičných projektov u nás. Európska komisia nebude namietať proti subvenciám do výšky 75 %, ak išlo o projekty pred rokom 2000. Investície od 1. januára 2000 až po vstup Slovenska do EÚ budú môcť od našej vlády získať podporu do výšky 50 %. Európska komisia ich teraz prijíma ako časť regionálnej podpory podľa cieľa 1, ktorý sa vzťahuje na štrukturálne slabo rozvinuté regióny. Avšak podpora sa môže vzťahovať maximálne do výšky 30 % podporiteľných investičných nákladov. Do tejto sumy sa zaratúvajú aj daňové úľavy, ktoré VW už v minulosti dostal. Exportná schopnosť VW Slovakia zlepšuje obchodnú bilanciu SR a vytvára širší priestor na dovoz vozidiel. Pre zastaraný autopark na našich cestách je to pozitívny trend. Uľahčiť predaj a nákup áut vonku by mali nové pravidlá predaja a servisu automobilov. Väčšia konkurencia by mala viesť k nižším cenám. Európska komisia očakáva, že výrobcovia už nebudú môcť brániť dílerom v predaji rôznych značiek na jednom mieste, ani od nich požadovať zabezpečenie servisu priamo vo svojich predajniach. Návrh rovnako predpokladá nové formy predaja vozidiel, napríklad prostredníctvom internetu alebo v supermarketoch. Ľudia chcú mať skutočný výber. Chcú si kupovať autá a dávať si ich opraviť tam, kde je to najvýhodnejšie. Pritom Európska komisia vyzvala členské štáty EÚ na zmenu systémov daní z osobných automobilov tak, aby kládli väčší dôraz na potreby životného prostredia. V stratégii zdaňovania osobných áut sa priznáva, že registračné dane, platené pri získaní vozidla, sú príliš vysoké. Komisia preto navrhuje ich postupné znižovanie či dokonca zrušenie a ich nahrádzanie cestnými daňami alebo daňami z paliva. Daňové zaťaženie by tak síce ostalo rovnaké, ale vzťahovalo by sa viac na samotné používanie vozidla, ako na jeho získanie. Dnes sú systémy zdaňovania automobilov na území EÚ veľmi rôznorodé. Obsahujú registračnú daň, platenú pri kúpe vozidla, ročné cestné dane, dane z palív, poistení, poplatky za cesty. Registračná daň existuje v 10 z 15 členských štátov. Zatiaľ čo v Taliansku majiteľ zaplatí za prihlásenie vozidla priemerne 267 EUR vo forme dane, vo Fínsku je to až 15 659 EUR. Na Slovensku od začiatku tohto roka pri kúpe a prevádzke osobného auta si motoristi môžu v plnom rozsahu odpisovať použitie pohonných látok na podnikateľské účely. Rovnaké zostali sadzby na možnosť odpisovať si z daňového základu v prípade kúpy motorového vozidla na podnikateľské účely. To isté platí aj vtedy, ak si podnikateľ kúpi auto na lízing. Problémom je, že ešte ani nezačneme tankovať benzín a už nám na čerpacej stanici naskočí 18 až 20 Sk, ktorým sa každý liter zdaňuje na prospech štátu. Predstavitelia ministerstva financií sa bránia, že spotrebná daň z motorových palív a mazív je v SR na minimálnej hranici EÚ. V motorových benzínoch či nafte sme sa najviac priblížili k svetovým cenám. Nakoniec, výslednú sumu, ktorú na čerpacej stanici zaplatíme, už neurčuje vláda, ovplyvňuje ju predovšetkým nákupná cena ropy na burze a kurz SKK oproti USD. Preto po vstupe SR do EÚ zrejme nebudeme musieť cenu pohonných látok z dôvodu spotrebnej dane rapídne zvyšovať. Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |