|
|||||||||||||||||
Utorok 3.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bez prezentácie to nepôjdeTextil, odev, kožiarstvo a obuv do novej fázy Po zrušení Fondu pre podporu zahraničného obchodu sa o podpore exportu viac hovorilo, ako konalo. Až do nedávnej účasti textilných, odevných, kožiarskych a obuvníckych firiem na medzinárodných veľtrhoch Styl a Kabo v Brne sa na tak významný sektor a dlhodobú tradíciu akosi pozabudlo. Je veľmi dobré, že do centra pozornosti štátnej podpory exportu sa dostal aj projekt v Brne, pretože výstavisko spoločnosti Veľtrhy Brno (s významnou podporou svojho nemeckého spoluvlastníka) sa v strednej Európe stáva významným strediskom sveta módy, na ktorom by nemal chýbať žiadny rozhodujúci vývozca zo Slovenska. Záujem slovenských firiem o tento veľtrh potvrdzuje aj ich posledná účasť: celkovo 58 firiem, z toho 47 z textilného a odevného priemyslu a 6 z kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu. Tržby v textilnej, odevnej, kožiarskej a obuvníckej výrobe sa na HDP podieľajú 21,2 %. Podiel týchto odvetví na priemyselnej výrobe dosahuje 6,5 %, na tvorbe pridanej hodnoty 9 % a až 10 % na vývoze, predstavoval túto časť priemyslu českej odbornej verejnosti a českým novinárom Ing. Vojtech Pánik, generálny riaditeľ sekcie priemyslu MH SR. Konkurencia na zahraničných trhoch je silná a potreba exportovať nevyhnutná či už vzhľadom na existujúce výrobné kapacity, ako aj na fakt, že tieto odvetvia dávajú prácu takmer 20 % zamestnancom činným v priemysle na Slovensku. Ďalším faktorom, ktorý si priam vynucuje potrebu exportu, je pasívne obchodné saldo mnohých textilných organizácií, ktoré sú odkázané na dovoz či už bavlny, vlny, ale aj mnohých ďalších umelých vláken (vrátane polyesterových), ktorých výroba na Slovensku nepostačuje, čiže pomery ani nedovoľujú produkciu potrebného materiálu (hlavne vlna). Podpora exportných schopností slovenských výrobcov došla práve v čase, keď sa česká koruna posilnila, čo motivuje veľkoodberateľov z ČR pre nákup na Slovensku. Či skutočne priniesla aj konkrétny efekt vystavovateľom zo Slovenska, z odstupom času hovoria: Kurzový rozdiel robí svoje, konštatuje Štefan Zámbó, konateľ spoločnosti VZ Iža, ktorá vyrába ponožky a pančuchový tovar. Prítomnosť na medzinárodnom veľtrhu módy a odievania Styl sa im vyplatila. V porovnaní s našimi kontraktačnými výstavami na Slovensku, v Brne, v centre textilného obchodu, sa človek stretáva s veľkým počtom zahraničných firiem. O tovar sa zaujímajú nielen nákupcovia z Poľska, Maďarska a Rakúska, ale i z Nemecka. Výsledky sú lepšie ako vlani, ale nie sú ešte také, aké by sme očakávali na českom trhu, priznáva Jozef Klimo, obchodný námestník VD VZOR Zvolen, a dodáva, že firma, ktorá dnes už vyrába plnú dámsku a pánsku konfekciu, musí pripraviť pre český trh kolekciu, ktorá zaujme. V porovnaní so Slovenskom, kde prevažuje ešte stále dopyt po kostýmoch a klasickej móde, na český trh prenikli módne trendy rýchlejšie. Prejavuje sa to v záujme o módny tovar, ktorý na Slovensku je spotrebiteľ pripravený prijať až na ďalší rok. Z českého trhu nechceme odísť. Našli sme si nového obchodného zástupcu pre ČR a účasťou na veľtrhu Styl ho chceme viac podporiť, pre Hd dopĺňa Jozef Klimo. Spoločnosť Lady M clastic prišla na veľtrh s elegantnou dámskou módou. Z jej kolekcie sú večerné šaty veľkým lákadlom, a tak pred ich stánkom sa nákupcovia doslova tlačili. Boli sme veľmi spokojní, hoci sme sa báli, že pre záplavy záujem opadne, hovorí Mária Lelovicsová, majiteľka firmy. Mimoriadne živý záujem na veľtrhu Styl priniesol so sebou veľa nových obchodných kontraktov, čo avizuje veľmi dobrý rok. Zároveň je to aj dôkazom toho, že reklama a akcie podporujúce predaj prinesú v konečnom dôsledku úspech. Spoločnosť sa zúčastnila na veľtrhu Styl piaty rok a tento rok si pochvaľuje štátnu podporu exportu, ktorá sa realizovala cez Trenčiansku regionálnu komoru SOPK. V rámci SOPK je Trenčín garantom pre textilný, odevný, kožiarsky a obuvnícky priemysel. Práve na tomto pracovisku v tomto roku vypracovali v marci spoločný grantový program, určený pre 234 slovenských exportujúcich firiem. V zmysle neho mohli uchádzači z prostriedkov PHARE získať 50-percentný príspevok na výstavnú plochu a 75 EUR na osobu a deň na krytie nákladov na ubytovanie. Projekt, na ktorý vyčlenili takmer 227-tisíc EUR, sa týkal až piatich zahraničných akcií, medzi nimi: CPD Düsseldorf, najväčšia módna výstava (zúčastnených 14 firiem), Fashion Look Lipsko (5 firiem), Comforttex - bytový textil (4 firmy), 94. GDS Düsseldorf, najväčšia výstava obuvi v Európe, ktorá sa bude konať 19. - 24. septembra. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |