|
|||||||||||||||||
Streda 4.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Útok vybrúseného diamantuZníži sa počet nezamestnaných v Nemecku zo štyroch na dva milióny? Len necelé tri týždne, podobne ako Slovensko, delia Nemecko od parlamentných volieb, ktoré rozhodnú o novom smerovaní krajiny pod vedením nového kancelára. Toho terajšieho, G. Schrödera, nijako nenadchýna fakt, že vyše štyridsať percent obyvateľov Nemecka podporuje opozíciu (Kresťanskodemokratická a Kresťanskosociálna únia - CDU/CSU by získala podľa inštitútu Emnid 42 %, podľa inštitútu Infratestu 41 a podľa inštitútu Allensbachu 40,1 percenta hlasov). SPD by tak teraz natesno prešla len so 37 (Emnid), resp. 39 (Infratest) či dokonca 32,9 % (Allensbach) hlasov. Kancelár sa prerátal v mnohých krokoch najmä na domácej politickej scéne. Čo je horšie, nevyšiel mu najmä ťah boja proti nezamestnanosti, ktorá naopak za jeho vládnutia vzrástla. Jedinou záchranou sa preto ukázal pätnásťčlenný tím za účasti predstaviteľov zamestnávateľov, odborov, malých a stredných podnikateľov i hospodárskej vedy vedený P. Harzom, personálnym riaditeľom firmy Volkswagen, ktorý pre kancelára vypracoval komplexný súbor opatrení na trhu práce. Záverečná správa tzv. Harzovej komisie je už na svete a analytici sa teraz pýtajú, či kancelára a jeho koalíciu vo voľbách zachráni. Schröder totiž vyhlásil, že keď bude znovu zvolený, zrealizuje tento program do bodky. Veď nielen on súhlasí s názorom spolkového ministra práce a sociálnych vecí W. Riestera, ktorý označil predloženú koncepciu na zníženie nezamestnanosti za vybrúsený diamant. Základné myšlienky novopredloženej koncepcie spočívajú v niekoľkých bodoch. V prvom rade sa z doterajších úradov práce majú stať centrá na sprostredkovanie práce (CSP), ktorých prvoradou úlohou bude rýchle sprostredkovanie nového pracovného miesta. Ich úlohou bude nezamestnaných nielen podporovať, ale aj motivovať. Majú sa stať jediným miestom kontaktu pre tých, ktorí sú schopní práce a chcú pracovať. To zabráni častému posúvaniu nezamestnaných medzi úradmi práce a sociálnymi úradmi. Po druhé, pracovníci, ktorým hrozí prepustenie, musia túto skutočnosť oznámiť ešte predtým, než sa tak stane, centrám na sprostredkovanie práce. Tak môže byť výpovedná lehota využitá na prípadné rokovania zo strany CSP so zamestnávateľom a v niektorých prípadoch k prepusteniu nakoniec vôbec nemusí dôjsť. Tomu, kto svoje prepustenie ohlási neskoro, sa bude za každý deň omeškania krátiť podpora v nezamestnanosti v závislosti od výšky platu o 10 až 50 EUR. Po tretie, na nezamestnaných sa zvýšia nároky najmä v tom zmysle, že napr. slobodní nezamestnaní alebo bezdetné páry budú musieť prijať novú, aj nižšie platenú prácu mimo ich trvalého bydliska, ak sa chcú vyhnúť výraznému kráteniu podporných dávok. Kto z osobných dôvodov nechce, aby mu CSP sprostredkovalo prácu, môže to na príslušné centrum oznámiť. Tým sa zrieka nároku na podporu a je vyňatý zo štatistického sledovania. CSP budú ďalej cielene podporovať mladých nezamestnaných. Každému z tejto skupiny nezamestnaných, kto sa bude snažiť zamestnať alebo získať miesto učňa vo firme, musí CSP vytvoriť príležitosť. Zamestnávatelia budú prostredníctvom financovania zo špeciálnych nadácií zainteresovaní na vytváraní nových učňovských miest. Nezamestnaní starší ako 55 rokov, ktorí nechcú, aby im CSP hľadalo prácu, môžu túto skutočnosť CSP oznámiť. V tom prípade dostanú na základe svojho doterajšieho dôchodkového poistenia mesačne určitú sumu, ktorá zohľadňuje aj sociálne dávky. Na druhej strane budú nezamestnaní tejto kategórie tiež motivovaní prijímať aj horšie platené miesta. Motivácia zamestnávateľov na vytváranie nových pracovných miest sa bude uskutočňovať systémom bonusov. Ten, kto zamestná nových pracovníkov, bude zvýhodnený zníženými odvodmi na sociálne poistenie. Počíta sa ďalej so vznikom tzv. agentúr personálnych služieb (APS), ktoré vzniknú pri CSP alebo pri súkromných sprostredkovateľských agentúrach. Ich úlohou bude zapožičiavať nezamestnaného jeho možnému budúcemu zamestnávateľovi. Ten si tak bez rizika môže overiť schopnosti nového pracovníka. Ak s ním bude spokojný, zamestná ho, ak nie, má možnosť ho agentúre vrátiť. Takýto postup poskytuje ochranu tak zamestnancovi (nestráca sociálnu podporu), ako aj zamestnávateľovi (v Nemecku je z hľadiska zamestnávateľa pomerne prísna zákonná úprava výpovede). Zavádza sa tiež nová kategória - tzv. job floater. Ide o úrokovo výhodné pôžičky v celkovom objeme 20 mld. EUR, pomocou ktorých má byť v hospodársky a štrukturálne slabých regiónoch vytvorených 1 mil. nových pracovných miest. Nezamestnaný tak vlastne prinesie svojmu zamestnávateľovi peniaze na vytvorenie pracovného miesta pre seba. Nové finančné opatrenia majú obmedziť prácu načierno a motivovať nezamestnaných, aby sa - za pre nich výhodných podmienok - stali samostatne zárobkovo činní. Napr. príjmy z takejto činnosti do výšky 25 tis. EUR ročne budú podliehať zvýhodnenej paušálnej dani 10 %. Hranica nízkych príjmov, ktoré budú zvýhodnené, pokiaľ ide o platenie daní i sociálneho poistenia, sa zvýši z 325 na 500 EUR. Úrady práce sa v budúcnosti podľa nového plánu sústredia hlavne na svoju sprostredkovateľskú činnosť a na zvyšovanie kvalifikácie nezamestnaných, pričom ich niektoré ďalšie doterajšie činnosti (napr. vyplácanie detských príplatkov) sa presunú na iné inštitúcie. Šesť miliónov tzv. profesionálov národa (politici, podnikatelia, predstavitelia odborov, vedci, žurnalisti a pod.) sa má viac ako doteraz angažovať pri zvládaní problémov nezamestnanosti. Ako povedal predseda komisie Peter Harz, my všetci sme pre to dosiaľ urobili veľmi málo! Nuž a v septembri sa ukáže, či tento vybrúsený diamantbude môcť do svojho programu začleniť aj kancelár Schröder. Dušan Kováč vedúci OBEO pri PZÚ SR v Bonne |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |