|
|||||||||||||||||
Štvrtok 5.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kvalita - PKO, dumping - ÁzieM´da: hnedá a béžová farba, hranatá a perforovaná obuv Na Slovensku sa v časoch najväčšej slávy výrobcov obuvi vyrobilo približne 44 miliónov párov topánok ročne. Po hlbokej kríze v deväťdesiatych rokoch sa v súčasnosti vyrába u nás ročne približne 10 miliónov párov. V roku 1999 začal pozitívny zvrat v ekonomickom rozvoji odvetvia, ktorý pokračuje aj v tomto roku. Najnovšie kolekcie obuvi a koženej galantérie na sezónu jar-leto 2003 predstavuje v bratislavskom PKO 90 výrobcov a veľkoobchodníkov z ôsmich krajín Európy na XX. medzinárodnom kontraktačnom veľtrhu INTERSHOE - jeseň 2002. Aká móda bude v panskej i dámskej obuvi v budúcej sezóne? Prevládať budú rôzne odtiene hnedej a béžovej farby, obuv bude perforovaná, pričom špičky topánok budú hranatejšie. Podobne aj v dámskej obuvi budú vládnuť všetky odtiene hnedej a béžovej farby a obuv bude otvorená a perforovaná. Medzi vystavovateľov s najväčšou ponukou na veľtrhu patrí spoločnosť Rieker Slovakia. V čom je tajomstvo úspechu, že sa dokázali presadiť na Slovensku, nám viac prezradil obchodný riaditeľ pre východnú Európu Jozef Robel: Na Slovensku denne vyrábame 15-tisíc párov obuvi a zamestnávame 2000 pracovníkov. Zdroj našej prosperity vidíme predovšetkým v tom, že okamžite zavádzame do výroby všetky módne novinky a prvky, ktoré ovplyvňujú kvalitu i dizajn výrobkov. Dovolím si vyzdvihnúť aj myšlienku usporiadať na Slovensku takýto veľtrh, akým je Intershoe, pretože vytvára optimálny kontakt medzi maloobchodom, veľkoodberateľmi a producentmi. Veľtrhu Intershoe nedokážu konkurovať ani také výstavy, aké sú v Budapešti, v Brne či v Poznani, pretože každý národný trh má svoje osobitosti. Protetika Bratislava má na Slovensku už 80-ročnú tradíciu vo výrobe zdravotnej obuvi. Úspešne sa dokázala transformovať aj na nové podmienky. Ing. Vojtech Vámoš, vedúci marketingu spoločnosti zdôrazňuje: Dá sa podnikať aj v súčasných podmienkach, avšak vyžaduje si to svoj ťgrifŤ a spoľahlivých ľudí nielen vo výrobe, ale aj v manažmente. Navyše si naši občania postupne uvedomujú, že lacná obuv je síce dostupná, ale nám môže - a nielen deťom - spôsobiť nepríjemné zdravotné problémy. Uspeli sme aj preto, že už nevyrábame iba protetickú obuv, ale širokú škálu zdravotníckych potrieb. V uplynulých desaťročiach sa dokázali vo výrobe obuvi a kožiarskych výrobkov presadiť aj výrobné družstvá. V deväťdesiatych rokoch tiež prežívali mimoriadnu krízu. Výrobné družstvo Ďumbier z Liptovského Mikuláša je už opäť prosperujúcou spoločnosťou. Vedúca odbytu družstva Eva Babová okrem iného zdôraznila: Ak by sme nedokázali umiestniť naše výrobky v zahraničí, už by sme zrejme skrachovali aj my, avšak boli sme schopní presadiť sa v exporte, a to nielen vlastným výskumom, ale aj operatívnosťou vo výrobe. Na náš odbyt mimoriadne negatívne pôsobí nelegálny dovoz výrobkov z Ázie, ktoré pri slabých príjmoch našich občanov sú nám schopné nízkou cenou konkurovať, aj keď kvalitou za nami zaostávajú. Návštevníci i odborná verejnosť oceňujú, že usporiadatelia umožnili (bezplatne) účasť na veľtrhu aj študentom Strednej priemyselnej školy z Partizánskeho, ktorí svojou kreatívnosťou obohacujú aj tohtoročné stretnutie. Riaditeľ Intershoe Ing. Juraj Schwarz verí v perspektívu bratislavského veľtrhu aj v budúcich rokoch, i po prípadnom vstupe Slovenska do EÚ, pretože každý región má svoje špecifiká v požiadavkách a svoje podmienky a Slovensko v tomto nie je výnimkou. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |