|
|||||||||||||||||
Piatok 10.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Východiskom môže byť prenájomAnalytici dávajú Slovenskej pošte povzbudivé priaznivé vyhliadky Na prvej konferencii poštovej stratégie na jeseň minulého roka sa veľa hovorilo o základnom smerovaní poštového sektora. Slovenská pošta chce v tomto roku túto stratégiu rozvinúť tak, aby bola v strednodobom horizonte hlavnou náplňou jej smerovania. Za dôležité považuje najmä zachovanie finančnej disciplíny. Pošta zlepšila hospodárske výsledky a znížila svoje zadlženie, a to aj napriek tomu, že musela riešiť zložité problémy súvisiace s Poštovou bankou. V roku 2001 vytvorila vôbec najvyšší zisk, po zdanení vo výške asi 250 mil. Sk. Pritom aj rok 2002 by mala podľa očakávania účtovne uzavrieť so ziskom, hoci v priebehu tohto obdobia nedošlo k žiadnej úprave poštových taríf. Politika rozumného hospodárenia priniesla pošte cenné zdroje do ďalšieho rozvoja. Medzi významné projekty súčasnosti patrí hybridná pošta, ako aj úloha rozvoja poštových služieb na báze elektronickej komunikácie. Pôjde o služby s pridanou hodnotou poskytované cez internet. Dôležitým projektom je aj riešenie automatizácie pôšt. V súčasnosti je plne automatizovaných asi 210 pôšt a ďalším najmenej 50 úradom chýba k tomu len krôčik. Snahou pošty je podľa možnosti zbaviť sa stratových prevádzok, nie však na úkor služieb zákazníkom. Platí, že stratové sú najmenšie pošty, preto sa hľadajú riešenia, ako v nich dosiahnuť aspoň vyrovnané hospodárenie. Jedným z modelov, ktorý našiel uplatnenie v zahraničí, napríklad v Anglicku, je prenájom poštových služieb. Ďalšou možnosťou je zavedenie ďalších služieb, ktorými by sa stratové úrady naplnili. Pošta v tejto súvislosti napríklad zvažuje predpoklady stať sa miestom styku obyvateľov so štátnymi úradmi pri vybavovaní dokladov elektronickou cestou. Závery o možnostiach prenájmu poštových služieb prinesú výsledky skúšobného projektu z Trstenej, v najbližších dvoch rokoch však sotva dôjde k masovejšiemu vytváraniu takýchto pôšt. Vedenie Slovenskej pošty chce v tomto procese konať rozvážne. V týchto dňoch Slovenská pošta oficiálne prevzala ratingové hodnotenie, ktoré odráža jej schopnosť plniť finančné záväzky. V každom prípade vyznelo pre ňu veľmi pozitívne. Renomovaná medzinárodná ratingová agentúra CRA RATING AGENCI (jediná afiliácia Mody´s Investors Service v strednej Európe) udelila v pravidelnom ročnom prehodnotení ratingu štátnemu podniku najvyššie možné hodnotenie, aké môže subjekt v SR získať. Pošta sa tak stala prvým subjektom v oblasti komerčnej sféry, ktorý podľa riaditeľa CRA pre SR Ing. Ľubomíra Dubeckého získal povestné tri áčka. Dlhodobý medzinárodný CRA Rating vyjadruje schopnosť podniku splácať svoje dlhodobé záväzky v cudzích menách, včas a v plnej miere. Spoločnosť zároveň zvýšila dlhodobý lokálny CRA Rating na úroveň skAaa. Znamená to najvyššie možné hodnotenie vôbec a prvé takéto maximálne hodnotenie na Slovensku. Zaraďuje poštu medzi prvotriedne subjekty s vysokou schopnosťou splácať svoje dlhodobé záväzky v slovenských korunách. Krátkodobý lokálny CRA Rating na úrovni skP-1 rovnako stavia Slovenskú poštu na pozíciu podniku schopného splácať svoje krátkodobé záväzky, pričom výhľad ratingu je stabilný. Bankové subjekty hospodárenie veľkých firiem pozorne sledujú a na základe toho dávajú svoje ponuky. Pošta preto očakáva, že v prípade získania úveru bude mať výhodnejšie podmienky. Napokon, potvrdilo sa to už v predchádzajúcich rokoch. Niekedy na konci tisícročia sa musela pri EUR uspokojiť s 3,5-percentným úrokom a pred viac ako rokom to bolo už len jedno percento. Rozhodnutie CRA sa opieralo o monopolné postavenie pošty v oblasti univerzálnej poštovej služby a ustavične sa zlepšujúce hospodárske výsledky. Agentúra priaznivo vníma aj existujúce legislatívne prostredie a regulačný rámec odvetvia. Podnik v medziročnom porovnaní 2000 a 2001 zvýšil tržby o 13 percent, čo sa priaznivo odráža na účtovnom zisku. CRA očakáva, že ku koncu roku 2002 Slovenská pošta dosiahne v súvislosti s tvorbou rezerv na kurzové straty a tvorbou opravných položiek k pohľadávkam hospodársky výsledok na úrovni 200 mil. Sk. V novom roku by sa projekcia zisku mala pohybovať podľa odhadov CRA asi na úrovni uplynulého roka a v ďalších rokoch by mal rast prevádzkových výnosov mierne prevýšiť rast prevádzkových nákladov. Podniku by to podľa CRA malo umožniť pozvoľný rast zisku až na úroveň okolo 500 mil. Sk. Odborníci CRA si myslia, že významným medzníkom bude koniec tohto roka, keď dôjde k zníženiu hmotnosti listových zásielok, na ktoré sa v súčasnosti vzťahuje poštová výhrada. Vstup konkurencie v súvislosti s poskytovaním univerzálnej poštovej služby CRA neočakáva. Takéto riziko sa však pre poštu ukazuje najmä v oblasti špecializovaných služieb a neadresných zásielok, ktoré sa však na tržbách pošty podieľajú len v menšom rozsahu. Veľkým potenciálom zostane do budúcnosti predovšetkým široká distribučná sieť a odborníci ho vidia aj v oblasti finančného riadenia podniku. Uplatňované racionalizačné kroky nesporne prinesú aj pokles počtu zamestnancov, pošta však v tomto smere nepredpokladá žiadne dramatické znižovanie. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |