Hospodársky denník
USD39,522 Sk
EUR41,52 Sk
CHF28,463 Sk
CZK1,315 Sk
  Piatok  10.Januára 2003

Most chýba ako soľ

Košická už konečne štartuje

Bratislava v uplynulých dňoch zažívala v snehovej, jedno- či dvojcentimetrovej pokrývke doslova dopravný kolaps, ktorý spôsobili nielen nehody, ale aj nevyhovujúci stav mestskej dopravnej infraštruktúry. Priam zúfalá je každé ráno situácia na vjazde z diaľnice do Bratislavy, v smere od Malaciek či z Petržalky do centra mesta. Napríklad po bratislavských mostoch prejde denne vyše 180-tisíc vozidiel. Len po Prístavnom moste prejde denne viac ako 82-tisíc vozidiel. Ďalší most by sa Bratislave zišiel ako soľ. Nový most síce už mali začať stavať v júli, ale nezačali. Situácia sa skomplikovala neprehľadným spôsobom výberu víťaza tendra. Dnes je už všetko jasné, most s pracovným názvom Košická postaví spoločnosť Doprastav + MCE VOEST. Výstavba piateho bratislavského mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ulice umožní prepojenie mestskej časti Bratislava - Petržalka s mestskými časťami Mlynské nivy a Ružinov bez zaťaženia centrálnej mestskej zóny. Most zároveň odľahčí aj Starý a Nový most a vytvorí predpoklady na veľkú opravu Starého mosta so zlepšením plavebných podmienok. „Košickᓠsa stane príťažlivým objektom v panoráme mesta nielen svojím tvarovým riešením, ale aj farebnosťou použitých materiálov a po zotmení efektným osvetlením. Jeho celková dĺžka spolu s estakádami bude 854 metrov a šírka 32 metrov. Koryto Dunaja preklenie oceľová konštrukcia v dĺžke 231 metrov v tvare oblúka, jeho výška bude 36 metrov.

V súvislosti s výberom kandidátov na výstavbu mosta sa vyskytlo viacero problémov. Jedným z nich bola aj tzv. dumpingová cena za výstavbu mosta. Predseda predstavenstva spoločnosti Doprastav Ing. Ivan Šesták na okraj tohto tvrdenia včera poznamenal: „Cena, ktorá je ponúknutá, je reálna, pretože vychádza z kalkulácií. Ak niekto vraví o dumpingu, tak v tom prípade treba povedať, že Most Košická je jednou z mála stavieb, na ktorú bola spracovaná štátna expertíza - jún 2001. Myslím si, že je ťažko spochybniť celý cenový proces a tiež náš cenový návrh sa nachádza veľmi blízko návrhu štátnej expertízy, takže ťažko hovoriť o dumpingovej cene.“ Druhým problémom, ktorý rezonoval v uplynulej takmer ročnej stavbárskej vojne medzi uchádzačmi o výstavbu Mosta Košická, bolo technické riešenie výstavby. Oponenti spoločnosti Doprastav + MCE VOEST tvrdili, že technológia zaplavovania pri ukončení výstavby mosta je riziková a môže spôsobiť zablokovanie dunajskej vodnej cesty. Zástupcovia rakúskej spoločnosti MCE VOEST tvrdia, že technické riešenie mosta je moderné a patrí medzi špičku v Európe. Určite, v každom prípade ku konečnému výsledku vedie viacero ciest. V prípade Mosta Košická je to podľa Ivana Šestáka unikátne dielo, ktoré je, samozrejme, možné urobiť viacerými spôsobmi. Doprastav si vybral montáž hlavného mostového celku na brehu a nadväzne jeho otočenia do potrebnej polohy pomocou súlodí. Je to metóda vo svete overená, čiže nevidia žiadne problémy a sú presvedčení, že je to metóda úspešná.“ Výstavba piateho bratislavského mosta cez Dunaj sa po uložení základného kameňa v decembri minulého roka začne prvého februára 2003. Za necelých dva a pol roka, v máji 2005, by sme sa mali po novom moste s pracovným názvom Most Košická prechádzať. Budeme?

Matej Záhoran

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.