Hospodársky denník
USD39,522 Sk
EUR41,52 Sk
CHF28,463 Sk
CZK1,315 Sk
  Piatok  10.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Brať inšpirácie z jeho riešení

Dnes na pravé poludnie sa päťdesiat reprezentantov Hospodárskeho klubu (NEF) stretne s predsedom predstavenstva Deutsche Bahn AG Hartmutom Mehdornom, ktorý im priblíži svoje názory na budúcnosť európskych železníc. Na tomto 143. klubovom podujatí v prítomnosti veľvyslankyne NSR Uta Marie Mayer-Schalburgovej prevezme Zlatý biatec 2002 ako poctu jeho životnej ceste a so zreteľom na inšpirujúce výsledky reformy Deutsche Bahn AG. Zverejňujeme výňatok zo slova o Hartmutovi Mehdornovi, ktoré bude mať správca Hospodárskeho klubu (NEF) a šéfredaktor Hospodárskeho denníka Peter Kasalovský.

Predseda predstavenstva Deutsche Bahn AG Hartmut Mehdorn stojí štvrtý rok na čele jednej z dvoch najväčších, či skôr najsilnejších európskych železničných spoločností. Dalo by sa tiež povedať, že je reprezentantom najvyššej železničnej kvality tak v osobnej, ako aj v nákladnej doprave. Neznie to síce skromne, ale je to fakt. A za ním, čo náš hosť dozaista potvrdí, je manažment spoločnosti a spolu s ním viac ako 214-tisíc pracovníkov. Keď už spomínam údaj o počte pracovníkov, tak dodám aj to, že sa znížil bez vážnejších sociálnych otrasov o vyše stodvadsaťtisíc. Je jedným z úspechov nemeckých železníc, ktoré práve v tom období zvýšili svoj podiel na trhu osobnej dopravy o desať percent a takpovediac zvečnili výhody vysokorýchlostných vlakov. Inak povedané, v reformnom čase, pričom známe sú nám výsledky z obchodného roku 2001, DB odoberajú zákazníkov cestnej doprave a zlepšujú výsledky nákladnej dopravy.

Jednoznačným vysvedčením o reformnej správnosti v DB je nárast obratu - o dve percentá v roku 2001 v porovnaní s rokom 2000, a najmä zvýšenie produktivity práce na zamestnanca o 156 percent. Pritom treba povedať aj to, že v uvedenom obchodnom roku dosiahol objem investícií do infraštruktúry a modernizácie mobilných prostriedkov 7,1 miliardy eur. Z dostupných zdrojov je zrejmé, že aj vlaňajší prvý polrok priniesol nárast obratu o 0,4 % v porovnaní s rokom 2001.

Tých niekoľko údajov o Deutsche Bahn je spojených s menom Hartmut Mehdorn. Znamenajú úspešnosť v gigantickom kolose, ktorý však stojí na všeobecne známej a naďalej platnej nemeckej precíznosti, ale aj sústredení sa na úspech. Taký, ktorý je v malom obsiahnutý trebárs v precíznych optických prístrojoch a hodinových strojoch Carl Zeiss či Lange a synovia. Nehovorím to samoúčelne. Tie totiž k železnici a všetkým, čo jej dodávajú budúcnosť, patria priam neodmysliteľne.

Vo filmoch zachytená história, keď si ľudia z blízkosti železničných tratí kontrolovali čas na svojich hodinkách podľa jednotlivých prejazdov vlakov, by sa tiež mohla obnoviť. A keď už ponúkam prirovnania, tak nemôžem obísť to najdôležitejšie. Medzi takých ľudí, ktorí sa síce zovňajškom neodlišujú od iných, ale svojím výkonom a najmä dynamikou života sú pred nimi, prináleží aj Hartmut Mehdorn. Jeho profesionálna, a, samozrejme, životná cesta to potvrdzujú.

Dynamika sa nám spája s dopravou. V Nemecku by mohli dopravu spájať naozaj aj s menom Mehdorn. Absolvent berlínskej strojníckej fakulty, potom vývojový konštruktér, vedúci produkcie v blízkosti vzdušnej dopravy či civilného letectva. Tridsaťosemročný bol vymenovaný do vedenia spoločnosti Airbus Industrie S. A. Ako štyridsaťsedemročný sa stal predsedom predstavenstva Deutsche Airbus GmbH Hamburg a o desať rokov neskôr zaujal súčasnú pozíciu.

Nepatrí sa ani v dobrom ani v zlom hovoriť, dámy a páni, o človeku, ktorého ste nikdy predtým nestretli. Musím povedať, že som toto pravidlo neporušil, pretože ja som sa s pánom Hartmutom Mehdornom stretol. Sprostredkovane, keď som sa musel zhlboka nadýchnuť krátko pred Vianocami 1999. roka pri pohľade do budovy Print Media Academy v Heidelbergu. Dovtedy bol jednotkou Heidelberger Druckmaschinen AG. Spoločnosť zanechal ako vždy v tých najlepších číslach. Ostali po ňom navždy alebo až za život súčasníkov aj stĺpy budovy situovanej oproti železničnej stanici univerzitného mesta Heidelberg. Tak veľmi pripomínajú valce motora (či doby?), ktoré majú rozmer jeho duše. Dovoľujem si prízvukovať slovo či skôr pojem: mehdornovská duša. Tá je prítomná dnes v spolkovej železničnej doprave. Nepochybujem, že výsledkom reformného snaženia bude jej optimálna podoba pre zákazníkov v osobnej aj v nákladnej doprave.

Nielen životná dráha, pozície na nej, teda riešenie nových a nových problémov vypovedajú o človekovi. Aj ľudia, ktorí s ním prišli do kontaktu. Jeho človečenský a odborný rozmer by mohol dosvedčiť aj Andrej Egyed, donedávna predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti, a. s. Dovoľte mi, aby som vyjadril potešenie, že môžem s mesačným oneskorením odovzdať výročnú cenu Hospodárskeho klubu (NEF) Zlatý biatec 2002 Hartmutovi Mehdornovi. Teším sa, že po nemeckých občanoch - kancelárovi Helmutovi Kohlovi, ktorý bol jedným z hlavných staviteľov novej Európy, bývalom reprezentantovi vydavateľskej spoločnosti Handelsblatt Heinzovi Niendstetovi, po Mníchovčanovi Wolfgangovi Riemannovi v službách Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., môžem vyjadriť najvyššiu úctu práve Hartmutovi Mehdornovi. Oceňujeme jeho životnú dráhu aj príklad, veriac aj v inšpiráciu z neho pri riešení budúcnosti slovenskej železničnej dopravy.

(Hd, vs)

Počasie

Prevládajúce dráždivé počasie môže zvýšiť u vegetatívne labilných ľudí s nízkym tlakom krvi aktivitu a výkonnosť, u ľudí s vysokým krvným tlakom však môže podmieniť sklon k anginóznym bolestiam. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení pohybového systému, častejšie sa vyskytujú reumatické ťažkosti a bolesti hlavy, kĺbov, jaziev a starších poranení. Je možnosť zhoršenia ekzematóznych kožných ochorení. Spánok je hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Pri vegetatívnej dystónii je zvýšená potreba spánku.Zajtra predpokladáme ústup nepriaznivých vplyvov počasia v priebehu dňa.(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené a miestami sneženie. Najvyššia teplota -9 až -5 stupňov. Prevažne severozápadný vietor 3 až 7, na východnom Slovensku severný 5 až 9 m/s, v nárazoch na juhozápadnom a východnom Slovensku do 20 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m -11 stupňov.n V sobotu bude premenlivá oblačnosť a miestami snehové prehánky. Nočná teplota -10 až -15, v horských dolinách najmä na severe okolo -18, denná teplota -9 až -5 stupňov. V nedeľu bude oblačno, časom až polooblačno a miestami slabé sneženie. Nočná teplota -10 až -15, v dolinách miestami okolo -17, denná teplota -7 až -2 stupne, na severe aj chladnejšie.n Slnko vyjde zajtra o 7.48 a zapadne o 16.17 hod.

Amsterdampolojasno-3
Atényoblačno2
Belehradsneženie0
Berlínoblačno-10
Bratislavaoblačno-5
Bruselpolojasno-3
Budapešťoblačno-6
Bukurešťsneženie-1
Frankfurtpolojasno-4
Helsinkioblačno-16
Istanbuldážď8
Kodaňsneženie-6
Kyjevpolojasno-10
Lisabonpolojasno12
Londýnpolojasno4
Madridpolooblačno10
Moskvajasno-15
Oslosneženie-6
Parížpolojasno-4
Prahaoblačno-7
Rímoblačno13
Sofiadážď4
Štokholmoblačno-8
Varšavapolojasno-9
Viedeňpolojasno-5
Záhrebsneženie-3
Ženevapolojasno-2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.