Hospodársky denník
USD39,469 Sk
EUR41,5 Sk
CHF28,423 Sk
CZK1,313 Sk
  Pondelok  13.Januára 2003

Nestroskotajme na zákonoch

Z myšlienok Hartmuta Mehdorna o európskych železniciach

Mám veľkú radosť z ocenenia Zlatým biatecom 2002, pretože táto cena má symbolickú silu. Táto zlatá medaila nie je veľkou poctou len pre mňa, ale pre všetkých, ktorí tvrdo pracujú na tom, aby sa Deutsche Bahn (DB) stali najlepším medzinárodným poskytovateľom mobility.

Táto medaila je úspechom všetkých železníc v Európe a je signálom pre politiku. Potrebujeme celoeurópske otvorenie železničnej siete pre medzinárodnú dopravu. Európa bez hraníc sa nezaobíde bez výkonných železníc. Sú centrálnym priekopníkom - v doprave, pre ekonomiku a pre životné prostredie. Európa sa čoskoro zadusí v zácpach, ak sa nám nepodarí integrovať železnice.

S dnešným ocenením sa vyznamenáva aj samotné Neformálne ekonomické fórum, lebo zistilo, aké mimoriadne dôležité sú železnice pre proces mobility v celej Európe. Nemôže sa stať, aby v Európe padali politické, hospodárske i administratívne hranice a len železnice by boli masívne zaťažené hranicami. Tieto bariéry musia padnúť aj pre slovenské železnice. Pretože rovnako ako v Nemecku majú aj na Slovensku tranzitné prepravy veľký význam.

Pri reštrukturalizácii štátnych železníc na silné ekonomické podniky je internacionalizácia absolútne stredobodom pozornosti. Príklad DB to dokazuje. Už v roku 2001 dosiahlo DB Cargo viac ako polovicu svojich výkonov v medzinárodnej železničnej nákladnej doprave. Rast je dnes možný takmer iba v medzinárodnej doprave. V tejto oblasti sú vysoké miery nárastu a obrovský potenciál. Tento potenciál môžu železnice v Európe vyčerpať ale iba vtedy, ak dokážu poskytnúť ponuku služieb zodpovedajúcu požiadavkám trhu. Na tom musí pracovať každá železnica sama pre seba.

Kvalita, efektivita i produktivita sa musia trvale zlepšovať. Spolupráca s ostatnými železnicami musí byť orientovaná na potreby trhu a zákazníkov. Zákazníci v nákladnej a osobnej doprave očakávajú špičkové služby čo sa týka kvality, spoľahlivosti aj ceny. Tieto nároky musia byť splnené medzinárodne. Nesmie stroskotať na hraniciach a zákonoch. To je výzva pre politiku. Musí poskytnúť potrebné rámcové podmienky. Potrebujeme istotu v plánovaní a obchodnú slobodu.

Najdôležitejšou politickou požiadavkou je rovnosť šancí pre železnice. Musia dostať férovú šancu, aby zabezpečili viac prepráv. Na to musí byť:

- v obrovskom rozsahu zlepšená železničná sieť,

- požadovaná inovácia,

- zabezpečený bezdiskriminačný prístup k železničnej sieti,

- zjednotené daňové zaťaženie,

- vyberaný poplatok pre nákladné vozidlá na všetkých cestách.

Na Slovensku máte rozsiahlu, dobre vybudovanú železničnú sieť. Neurobte, prosím, chybu, aby ste jednostranne budovali cesty a znevýhodňovali železnice. Táto chyba, ktorú urobili v západnej Európe v 60. a 70. rokoch, sa ukázala neskôr ako veľmi drahá pre ekonomiku a životné prostredie.

Objem nákladnej železničnej dopravy medzi Slovenskom a Nemeckom predstavuje 1,1 milióna ton ročne. Viac ako jedna tretina z toho sú zásielky s vozidlami a autodielcami pre VW Slovakia tu v Bratislave. Koncern Volkswagen je pre Slovenské železnice s podnikmi v Bratislave a v Martine jedným z najdôležitejších zákazníkov. Rozhodnutie ďalších zákazníkov z automobilového priemyslu, ako napríklad Continental, vybudovať na Slovensku ďalšie podniky poskytuje základ na rast trhového potenciálu.

Aby slovenské železnice mohli z tohto procesu trvale profitovať, je potrebná oveľa užšia spolupráca s DB Cargo. Práve automobilový priemysel požaduje bezchybnú logistickú reťaz, ktorá obsahuje krátke dodacie lehoty.

Výkonná železničná doprava zodpovedajúca potrebám zákazníkov nepomôže len železnici, ale poskytne mnohé pozitívne impulzy na rozvoj ekonomiky a hospodárstva. Deutsche Bahn sa považuje v európskom rámci za jedného z vedúcich ťahúňov v myšlienkach liberalizácie a hospodárskej súťaže. Avšak realizácia uvedených cieľov nie je možná iba jednou osobou. Potrebujeme intenzívnu spoluprácu s našimi partnermi v Európe. A kapitál, ktorý je potrebný na úspešnú revitalizáciu európskych železníc, nemôže byť navždy financovaný z národných rozpočtov ani z EÚ. Železnice potrebujú súkromných investorov. Preto je politika vyzvaná, aby zabezpečila rámcové podmienky na kapitálovú, trhovú, výkonnostnú schopnosť.

Pre spoločný medzinárodný úspech železníc sa vyplatí každé úsilie na politickej i podnikateľskej úrovni. Veľmi verím, že počas mojich ďalších návštev vo vašej krajine budem môcť konštatovať, že sme znovu o kúsok postúpili smerom vpred.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.