Hospodársky denník
USD39,326 Sk
EUR41,454 Sk
CHF28,367 Sk
CZK1,301 Sk
  Utorok  14.Januára 2003

ZVÍŤAZÍ MALÝ RÍM?

Lokalitu novej investície PSA Peugeot Citroën oznámi podľa serveru Euro OnLine francúzska automobilka zrejme 28. januára. Prezident koncernu Jean Martin Folz zvolal na tento deň veľkú tlačovú konferenciu, na ktorú pozval aj zástupcov tlače zo strednej a z východnej Európy. O investíciu za 700 mil. EUR sa uchádza okrem Slovenska aj Poľsko, Česko a Maďarsko. Továreň na výrobu automobilov strednej triedy by mala byť uvedená do prevádzky v roku 2006 a z jej pásov bude schádzať 300-tisíc áut značiek Peugeot a Citroën. Ešte na prelome rokov sa zdala najvážnejším favoritom lokalita vedľa príjazdovej cesty do „malého Ríma“, ako zvyknú futbaloví fanúšikovia volať Trnavu. „Zdá sa, že lokalita a výhody, ktoré ponúka Slovensko, svedčia v prospech vašej kandidatúry,“ citovalo Euro OnLine francúzskeho ministra pre zahraničný obchod Francoisa Loosa. Vo vedení PSA však silnejú hlasy, ktoré sa prikláňajú k severným susedom. Teraz to vyzerá, že investícia nakoniec skončí v Poľsku, tvrdí nemenovaný spomínaný zdroj. Pravidlá hospodárskej súťaže v zmysle EÚ musia plniť všetci, protiváhou našej kvalifikovanej pracovnej sily je mnohonásobne väčší poľský trh. Na druhej strane zainteresovaní pripomínajú, že každé takéto investičné rozhodnutie je predovšetkým obchod a francúzska strana vlani len s nevôľou prijala postoj Poľska v modernizácii poľskej armády, kde naši severní susedia pred francúzskou ponukou uprednostnili americký návrh. Ktovie, akú protihodnotu ponúka pri slovensko-francúzskych rokovaniach SR, no v obchode nič nie je zadarmo. V konečnom dôsledku ale rozhodujúce slovo do bitky povie manažment automobilky a ten hľadí predovšetkým na naplnenie vlastného podnikateľského zámeru. V hre je však potenciálnych tri tisíc naovýchpracovných miest, a najmä z tohto zorného uhla Slovenská vláda naďalej verí, že automobilka PSA Peugeot Citroën sa rozhodne pre výstavbu nového závodu v Trnave. Kabinet na januárovej schôdzi prerokoval aktuálnu situáciu a s cieľom získať investíciu za 700 mil. EUR schválil ponuku pre francúzskeho investora. Záujem SR o získanie investície sa premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci. Minister hospodárstva Robert Nemcsics vníma naše postavenie tak, že šanca je veľmi vysoká. Zvlášť po tom, ako sme sa dostali do užšieho výberu. Ponuku vlády však odmietol konkretizovať. Slovensko podľa neho ponúka infraštruktúru, kvalifikovanú pracovnú silu a skúsenosti v oblasti automobilovej výroby. Bratislava je schopná splniť všetky podmienky francúzskeho investora, poznamenal minister. V prípade umiestnenia investície na Slovensku by krajina získala druhého silného investora v oblasti automobilového priemyslu. Už dnes patrí k najväčším slovenským podnikom bratislavský závod Volkswagenu, v ktorom sa za tri štvrťroky 2002 vyrobilo viac ako 170-tisíc áut. Automobilka PSA, ktorá v súčasnosti prevádzkuje v Európe deväť výrobných závodov, chce od roku 2006 predávať štyri milióny vozidiel ročne. V roku 2002 Peugeot plánoval predať 3,25 milióna automobilov. Výdavky spoločnosti na rozvoj a zdokonalenie výrobných prevádzok, ako aj na vývoj nových modelov dosahujú ročne 3 mld. EUR. V strednej Európe zaznamenal Peugeot výrazný nárast predaja, keď jeho trhový podiel v regióne vzrástol za posledných päť rokov z 5 na 12 percent. Predbežné výsledky predaja osobných a malých úžitkových automobilov na Slovensku za rok 2002 ukazujú, že primát v predaji si udržiava Škoda, ktorá zásluhou spoločnosti Škoda Auto Slovensko predala viac ako 27-tisíc automobilov. Na druhom a treťom mieste s miernym rozdielom je Volkswagen a Renault. Do prvej pätice ešte patrí Peugeot a Citroën. Spolu sa na Slovensku za prvých jedenásť mesiacov predalo 65 277 automobilov. Podľa odhadu by konečný predaj mal oscilovať niekde na hranici 70-tisíc automobilov.

Poradie najpredávanejších značiek

Značka Počet predaných áut za I. - XI. 2002

1. Škoda 27 185

2. VW 6 040

3. Renault 6 017

4. Peugeot 4 560

5. Citroën 3 384

6. Fiat 2 616

7. Opel 2 504

8. Seat 2 423

Tibor Bucha

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.