|
|||||||||||||||||
Streda 15.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sprievodca auditom Rodina a prácaZamestnávatelia ústretoví k rodine sa môžu prihlásiť do konca januára 2003 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (MPSVR) prišlo ešte v roku 2000 pri príležitosti osláv Medzinárodného dňa rodiny s novou iniciatívou - vznikom auditu Rodina a práca. Ako povedal vtedajší minister, zosúladenie starostlivosti o nezaopatrené deti alebo iných členov rodiny odkázaných na pomoc na jednej strane a pracovných povinností na druhej strane si vyžaduje podporu všetkých zložiek spoločnosti. A práve tu významné miesto patrí zamestnávateľom. Skúsenosti viacerých európskych krajín (Rakúsko, Nemecko, Veľká Británia, Holandsko, Belgicko a i.) totiž potvrdzujú, že rodinná politika má aj podnikový rozmer a že opatrenia treba prijímať aj na úrovni zamestnávateľov. Audit je koncipovaný ako dvojstupňový model, pričom jeho prvý stupeň predstavuje súťaž Zamestnávateľ ústretový k rodine, ktorá sa uskutočňuje každý rok. Jej nultý ročník bol v roku 2000 a od roku 2001 sa začína rátať jej skutočný historický vek. Druhý stupeň tvorí vlastný audit sociálnej politiky zamestnávateľov, ktorý sa začne po uzatvorení tretieho ročníka súťaže zapojením všetkých finalistov. Základným cieľom auditu je motivácia zamestnávateľov na vytváranie pracovných podmienok citlivých k rodinným povinnostiam zamestnancov a verejné ocenenie zamestnávateľov, ktorí venujú systematickú pozornosť harmonizácii pracovného a rodinného života svojich zamestnancov. Audit je súčasťou nového modelu a novej filozofie podnikovej kultúry, pričom smerom dovnútra podniku môže slúžiť ako významný diagnostický nástroj pri identifikácii slabých miest, zlepšovaní marketingu ľudských zdrojov a prehlbovaní rovnoprávnosti žien a mužov na pracovisku. Ďalej dokáže upriamiť pozornosť na ľudský potenciál ako základ dobrých výsledkov, zvýšiť citlivosť k otázkam vzájomného vzťahu práce a rodiny a motivovať na zavádzanie opatrení ústretových k rodine. Smerom navonok môže prispieť k lepšiemu imidžu. Súťaž v rámci auditu je určená pre malé, stredné a veľké podniky, pričom súťaží sa v troch kategóriách: rodinná politika, rovnosť príležitostí žien a mužov a najoriginálnejšie opatrenia pre rodinu. Ak by sme chceli ako jeden z mediálnych partnerov charakterizovať súťaž Zamestnávateľ ústretový k rodine z pohľadu dnešného listu v kalendári, treba pripomenúť, že sa blíži uzávierka jej druhého ročníka. Organizátori preň vybrali motto Spájame svet práce a rodiny, pričom témou súťaže zostáva konštatovanie Zamestnávateľ ústretový k rodine má trojaký prínos: pre zamestnávateľa, pre zamestnanca a pre spoločnosť. Do súťaže sa môže prihlásiť každý zamestnávateľ so sídlom na území SR, ktorý splní podmienky a pravidlá súťaže, vyplní prihlášku a dotazník a do 31. januára 2003 ju pošle na adresu Medzinárodné stredisko pre štúdium rodiny, Drotárska cesta 46, 811 04 Bratislava (bližšie informácie na stránke www.bicfs.sk/employment.sk). Návrhy na ocenenie v jednotlivých kategóriách bude z prihlásených zamestnávateľov podávať Komisia na vykonanie auditu, ktorú menoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny a ktorá bude ako nezávislý orgán pracovať pri Medzinárodnom stredisku pre štúdium rodiny v Bratislave. Členmi komisie sú pracovníci MPSVR, Medzinárodného strediska pre štúdium rodiny, Konfederácie odborových zväzov SR, Výskumného ústavu práce, sociálnych vecí a rodiny, Národného úradu práce a Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR. Výsledky súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine budú široko medializované, pričom slávnostné vyhlásenie oficiálnych výsledkov je naplánované na 15. máj 2003. Víťazi auditu sa stanú nositeľmi ocenenia Zamestnávateľ ústretový k rodine, zároveň budú zapísaní do Zoznamu zamestnávateľov ústretových k rodine, ktorý bude viesť Komisia na vykonanie auditu. Ocenení zamestnávatelia okrem toho, že počas jedného roka budú môcť používať logo súťaže a získajú putovnú a upomienkovú cenu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Ľudovíta Kaníka, získajú aj prestížne postavenie medzi ostatnými slovenskými zamestnávateľmi, ktoré predstavuje trvalú hodnotu. Iniciátor projektu totiž predpokladá, že aj na Slovensku sa podobne ako v Nemecku, vo Veľkej Británii, v susednom Rakúsku či Maďarsku táto súťaž stane súčasťou pozitívneho hodnotenia zamestnávateľov a prispeje k ich propagácii. Jana Hyžová AKÉ BOLI UPLYNULÉ ROČNÍKY? Mottom nultého ročníka súťaže bolo heslo Spokojná rodina - spokojný zamestnávateľ. V kategórii Rodinná politika zvíťazil Volkswagen Slovakia, a. s., Bratislava, v kategórii Rovnosť príležitostí žien a mužov Whirlpool Slovakia, s. r. o., Poprad. Víťazom kategórie Najoriginálnejšie opatrenie pre rodinu sa stali Slovenské magnezitové závody, a. s., Jelšava. Mottom prvého ročníka súťaže bolo heslo Rodina nie je hendikep. V kategórii Rodinná politika zvíťazila Východoslovenská energetika, a. s., Košice, v kategórii Rovnosť príležitostí žien a mužov Whirlpool Slovakia, s. r. o., Poprad. Víťazom kategórie Najoriginálnejšie opatrenie pre rodinu sa stali ISS Bratislava, s. r. o. PREČO SA DO SÚŤAŽE PRIHLÁSIŤ? aby ste zistili, či je váš podnikový sociálny program dobrý, aby ste sa dozvedeli, v čom môžete byť lepší, aby o vás vedeli aj iní a aby ste sa pre nich stali príkladom, aby ste zistili, čo ešte je potrebné zmeniť, aby ste boli verejne ocenení za vašu snahu. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |