Hospodársky denník
USD39,261 Sk
EUR41,589 Sk
CHF28,428 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  15.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Budúcnosťou morské stavby

Bez vody, ktorá predstavuje viac ako osemdesiat percent zemegule, by náš svet nemal minulosť ani budúcnosť. Oceány sú zdrojom potravín, fantastických bytostí, pokladov a záhad, opradených tajomstvom. V úteku pred preľudnenou planétou ako riešenie ponúkajú vedci život na dne morí. Prenajmem veľký pozemok, pripravený na bývanie. Voda, hojnosť potravy, zemetrasenie nehrozí. Poloha šesťsto metrov od pobrežia v hĺbke päťdesiatdva metrov... Ešte nikto sa neodvážil zverejniť inzerát tohto znenia, ale podľa vedcov je to otázka neďalekej budúcnosti. Stavební inžinieri a projektanti už projektujú výstavbu domov na morskom dne. Japonci, Izraelčania a Monačania veria, že by tak vyriešili problémy súvisiace s preľudnenosťou miest.

Keď sa hovorí o morských mestách, ľudia uvažujú o podmorských domoch z ocele a zo skla, do ktorých by vchádzali a vychádzali žabí muži. Podobné stavby zatiaľ neexistujú, okrem niekoľkých, ktoré sú určené na výskum. Spomínané úvahy sú iba vrcholkom ľadovca jednej z najväčších výzev modernej doby - využitie mora pre rozvoj ľudskej činnosti. V Japonsku už dávnejšie bolo zaplnených dvadsať percent Tokijského zálivu, aby sa rozšírila mestská plocha. Časť mesta Kobe sa týči na umelých ostrovoch. Výstavba morských miest sa tam už približuje k realite. Ešte v roku 1995 na kongrese morských miest v Monaku predložili nákres osackého morského koridoru. Japonci predstavili širokú chodbu pozdĺž zátoky vo vzdialenosti asi sto metrov od pobrežia. Pod povrchom by sa nachádzali spoje a časť technických služieb, na povrchu by boli umiestnené ostrovčeky, malé morské mestečká s bytmi, ale aj časť prístavu, letisko a zábavné strediská. Bolo by to akési dvojmesto. Morské a zároveň podmorské, tradičné i atypické. Izrael zasa študuje spôsob ako rozšíriť územie podľa návrhu predloženého vo februári 1999 v Tel Avive. Ide o vytvorenie desiatok umelých ostrovov, ktorým sa vraví poklady zeme, každý s rozlohou jeden štvorcový kilometer. Ostrovy by mali byť vybudované pozdĺž preľudneného pobrežia, kde žijú dve tretiny obyvateľstva.

Problémy, ktoré sa objavili pri výstavbe letiska Kansai v Kóbskej zátoke v Japonsku, potvrdili náročnosť tejto techniky. Napriek tomu dnes už existuje veľa projektov plávajúcich a poloplávajúcich štruktúr. Napokon táto myšlienka nie je najmladšia. Už v októbri 1930 existoval nákres plávajúceho letiska, z ktorého by štartovali dvojplošníky. V súčasnosti sa navrhujú nielen letiská. Jeden z najambicióznejších projektov predložilo japonské štúdio Nikken Sekkei. Ide o morské mesto vo forme polkruhu, kde by mohlo žiť sedemdesiattisíc ľudí. Bolo by celkom autonómne, s reštauráciami, parkoviskami, so školami, s verejnými parkami, so športoviskami, s komplexom na spracovanie odpadu, ale i s vodnou farmou. Objekt, ktorého výstavba by stála astronomickú sumu dosahujúcu takmer 2 miliardy dolárov, by sa týkal morského dna a jeho stabilita by bola zabezpečená klasickým systémom zaťaženia. Nielen Japoncov znepokojuje rast miest. Aj v Monaku, ktorého rozloha je obmedzená, vzhliadajú k moru s nádejou. Projektanti zatiaľ nepredložili žiadny konkrétny projekt, aj keď rozpracovaných je niekoľko.

Dejiny dokazujú, že sa človek na pevnine naučil vyrovnávať s mnohými problémami. Žije na neprípustných skalách, vzdoruje zime, je v podstate pripravený využívať aj more. Súčasná technológia zatiaľ nie je ešte na takej úrovni, aby dokázala vyriešiť všetky problémy spojené so životom v hĺbke mora, ale vedci tvrdia, že ten čas sa blíži veľmi

(hdc)

Počasie

Zvýšená intenzita dráždivosti počasia na severnom Slovensku môže spôsobiť u osôb s poruchami krvného obehu zvýšenie zdravotných ťažkostí. Reakčný čas je predĺžený - znížená je schopnosť rýchlych a správnych reakcií. Nižšia môže byť tolerancia telesnej a duševnej námahy a koncentrácia. Mrzutosť, únava až depresia sa vyskytujú vo zvýšenej miere. Zvyšuje sa riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave. Častejší môže byť výskyt astmatických záchvatov. Na ostatnom území bude prevládať relatívne priaznivý vplyv počasia najmä na výkonnosť a schopnosť sústredenia.Zajtra na celom území predpokladáme pretrvávanie bolestí hlavy, zhoršenie anginóznych bolestí, sklon k reumatických ťažkostiam.Dnes bude veľká, miestami zmenšená oblačnosť. Na severe a východe miestami dážď alebo dážď so snehom. Na horách postupné zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia teplota 2 až 7, v južnej polovici stredného Slovenska a na východe prevažne -4 až 1, na horách vo výške 1500 m 1 stupeň. Vietor západných smerov 3 až 7 m/s, na východe slabý premenlivý vietor. Na horách západný až severozápadný vietor okolo 15 m/s, popoludní zoslabne.n Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno, miestami prehánky, asi od 700 m snehové. Nočná teplota 0 až -4, v údoliach najmä na východe okolo -6, denná 1 až 5 stupňov, na severe a východe miestami slabý mráz. V piatok bude oblačno a miestami občasný dážď, asi od 800 m sneženie. Cez deň ubúdanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách miestami okolo -6, denná väčšinou 0 až 4 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.37 a zapadne o 16.25.

Amsterdamprehánky6
Atényjasno15
Belehradjasno2
Berlínpolojasno6
Bratislavaoblačno5
Bruselpolojasno8
Budapešťjasno3
Bukurešťoblačno-1
Frankfurtoblačno5
Helsinkisneženie-2
Istanbuldážď8
Kodaňprehánky6
Kyjevprehánky-3
Lisabonslnečno10
Londýnoblačno7
Madridjasno6
Moskvaoblačno-10
Oslosneženie1
Parížjasno6
Prahaslnečno6
Rímslnečno8
Sofiaoblačno0
Štokholmsneženie2
Varšavapolojasno3
Viedeňoblačno5
Záhrebpolojasno1
Ženevapolojasno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.