Hospodársky denník
USD39,261 Sk
EUR41,589 Sk
CHF28,428 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  15.Januára 2003

Načúvajme hlasu praktikov

Podnikateľ propaguje svoje služby, vláda musí krajinu

Zámery novootvoreného zahraničného zastúpenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) v Poľsku prezentoval včera jeho zástupca Ing. Ján Bošnovič, šéf varšavskej kancelárie SACR. Po Prahe je to v poradí druhé zahraničné zastúpenie národnej turistickej agentúry SACR. Zahraničné zastúpenia sú jednou z najviac diskutovaných otázok. S úvahou otvoriť či neotvoriť v zahraničí okrem obchodných oddelení zastúpenia národnej turistickej agentúry SACR začala v roku 1995. Finančné podhodnotenie potrieb SACR v minulých rokoch, napriek medzinárodným zvyklostiam na tomto poli a vnútorným potrebám podnikateľov pôsobiacich na Slovensku v cestovnom ruchu, nedovolilo posunúť myšlienku založenia zahraničných zastúpení do štádia realizácie. Prvé zastúpenie sme otvorili až po piatich rokoch činnosti SACR a ďalšie prišli na program až v minulom roku, keď myšlienku podporil Program rozvoja cestovného ruchu MH SR. V rámci neho vyčlenili 6 mil. Sk. Vlani sa mali otvoriť zastúpenia vo Varšave, v Berlíne, Amsterdame, Budapešti a Paríži. V tomto roku malo nasledovať zastúpenie v Rusku, na Ukrajine, vo Veľkej Británii, v Taliansku, Rakúsku, v pobaltských krajinách a v Juhoslávii.

Dnes je zrejmé, že zámery podporného programu nesledovali reálne ciele. Z plánovaných zastúpení sa otvorilo do konca roka len jedno, a to vo Varšave. Riaditeľka SACR informovala, že z pridelených 6 mil. Sk minuli celkovo 2,5 mil. Sk a nečerpaný zvyšok je presunutý do tohto roka. Prax teda ukázala, že zakladanie zahraničných zastúpení je vec, ktorá sa musí vopred organizačne pripraviť a v potrebnom rozsahu aj finančne podporiť. V tomto roku má SACR prisľúbených 15 mil. Sk. Tento finančný objem by mal pokryť požiadavky existujúcich dvoch a plánovaných troch ďalších zastúpení. Problémom nie je len otázka otvárania zastúpení, ale aj to, v ktorých krajinách sú a budú otvárané. Úspešný podnikateľ Ing. Dušan Muňko podotýka, že podnikatelia by potrebovali, aby zastúpenia SACR boli zriaďované v štátoch, odkiaľ prichádza najviac potenciálnych klientov, teda okrem Prahy a Varšavy aj v Budapešti, vo Viedni, Berlíne a Moskve. Zámerom SACR je však otvorenie zastúpení v Paríži, Berlíne a Amsterdame. Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Ing. Július Cmorej má rovnaký názor ako Dušan Muňko. Hovorí: „Problém ma dve roviny. Na jednej sú potreby nás, cestovných kancelárií a iných podnikateľov v cestovnom ruchu, na druhej strane sú také možnosti, ako výhody z ušetrenia nákladov na nájomnom, šetrenie personálnych nákladov plynúcich z výhod zamestnania zahraničného Slováka, ktorý má dobré vedomosti o cestovnom ruchu... Preto sme my, podnikatelia, dosiaľ nemohli so štátnou správou dosiahnuť zhodu v otázke, v ktorých krajinách sa budú zahraničné zastúpenia SACR otvárať.“ Potreby podnikateľov, hoci z krátkodobého hľadiska finančne náročnejšie, by mali predsa len zohrávať prioritu. Prečo nezohrávajú, je už otázka pre štátny manažment.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.