Hospodársky denník
USD39,261 Sk
EUR41,589 Sk
CHF28,428 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  15.Januára 2003

Železnice budú železnicami

Už rok pôsobia na Slovensku dva samostatné železničné podniky, ktoré vznikli transformáciou pôvodných Železníc SR. Ich zrod sprevádzali nielen veľké očakávania, ale i obavy. Život však nedal za pravdu nielen najväčším pesimistom, ktorí vykresľovali budúcnosť oboch nových podnikov v tých najčernejších farbách, ale ani prehnaným optimistom, ktorí živili ilúziu o zázračnom ozdravení železníc zo dňa na deň. A hoci sa ukázalo, že na dosiahnutie svojich cieľov musia obe železničné podniky vynaložiť nemálo úsilia, o správnosti nastúpenej cesty už nemožno pochybovať. Viac o tom Hd povedal nový generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Ing. Pavol Kužma.

Ako hodnotíte prvý rok transformácie slovenských železníc po rozdelení ŽSR na dva samostatné subjekty?

- Vznik Železničnej spoločnosti rozdelením bývalých Železníc Slovenskej republiky na ŽSR ako prevádzkovateľa dopravnej cesty a ZSSK ako dopravcu v oblasti osobnej i nákladnej prepravy, priniesol množstvo nových problémov, ktoré sa za spoločných ŽSR neprejavovali tak dramaticky ako po rozdelení. Ako v každej obchodnej činnosti, ide v prvom rade, samozrejme, o ekonomiku, o peniaze.

Rozdelením nastali medzi ŽSR a ZSSK ekonomické vzťahy, ktoré odhalili veľa skrytých rezerv v úspore nákladov. Čo dominuje?

- Rozhodujúcim obchodným vzťahom medzi našimi spoločnosťami je úhrada poplatku za používanie dopravnej cesty zo strany ZSSK, ktorá je s výnimkou vozby U. S. Steel na trati Turňa nad Bodvou - Haniska pri Košiciach jedným z rozhodujúcim zdrojov príjmov pre ŽSR. Samozrejme, v priebehu roka bolo potrebné vyriešiť mnoho problémov vo vzájomných vzťahoch, ktoré sa po rozdelení objavili, ale problém platby za

dopravnú cestu

je rozhodujúcim problémom. V tejto oblasti sme sa snažili minimalizovať prebehy rušňov, tzv. rušňovlaky, a behy prázdnych vozňov. Jazdy prázdnych vlakov nám neprinášajú príjmy, sú však nevyhnutné na zabezpečenie dosiahnutia príjmov z prepravy. Pritom za tieto behy platíme takmer rovnaký poplatok za použitie dopravnej cesty ako pri jazde loženého vlaku vzhľadom na to, že v kalkulačnom vzorci na výpočet poplatku má hmotnosť vlaku veľmi malú dôležitosť. Prijatými opatreniami sa nám podarilo v značnej miere redukovať náklady v tejto oblasti. Je to jeden z najvýznamnejších prínosov transformácie ŽSR, pretože pri ďalšej existencii ŽSR by objektívne nevznikol taký ekonomický tlak na znižovanie nákladov ako po rozdelení. Výsledkom rokovaní so ŽSR bola ďalšia minimalizácia nákladov.

Naznačili ste, že minuloročná transformácia slovenských železníc priniesla aj niektoré problémy. Čo najviac strpčovalo prvý rok v živote oboch samostatných železničných podnikov? Najmä ak si odmyslíme, čo bolo ešte v ich silách zvládnuť bez pomoci zvonku a čo už nie.

- Základným problémom, ktorý v rozpore so zámermi schváleného projektu transformácie nezmizol zo stola, ale pôsobil v minulom roku na finančnú situáciu ZSSK naďalej negatívne rovnako ako za spoločných ŽSR, bolo a je nedostatočné financovanie straty z výkonov osobnej prepravy, realizovaných za regulovanú cenu vo verejnom záujme zo strany štátu. Prekrývanie tejto straty úvermi spôsobuje zvyšovanie finančných nákladov a v rozhodujúcej miere pôsobí negatívne na ekonomickú situáciu ZSSK. Nemôžeme však tvrdiť, že ak štát vyrovná všetky svoje záväzky, my nemusíme hľadať nové a nové rezervy a možnosti úspor nákladov. Naopak, musíme i naďalej pokračovať v trende znižovania nákladov a maximálne možného zvyšovania príjmov. V tejto oblasti sme vlani

veľmi pritvrdili

vo vymáhaní pohľadávok, ktoré máme voči prepravcom, a tieto peniaze nám chýbajú na zabezpečenie bežnej prevádzky spoločnosti. Je podstatne lacnejšie dostať tieto naše peniaze od prepravcov na naše účty, ako pomocou úverov riešiť problémy vyplatenia miezd a zabezpečenia prevádzky.

Stojíme na začiatku roku 2003. Aj podľa avizovanej miery angažovanosti štátu na finančnom krytí výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave a investíciách môžeme usudzovať, že reštrikciám sa nevyhne ani vaša spoločnosť. Ako vidíte najbližšiu budúcnosť?

- V novom roku 2003 nás čaká množstvo úloh. Je však niekoľko podstatných, na ktoré musíme sústrediť maximum svojho úsilia. Vieme, aké sú očakávania akcionára. Sme tu na to, aby sme ich zabezpečili. Akcionár očakáva od manažmentu kladný hospodársky výsledok, primeranú mieru zadlženosti a v dlhodobom horizonte znižovanie nárokov na verejné zdroje. Prvým krokom spoločnosti musí byť podanie žiadosti a splnenie všetkých podmienok na udelenie licencie pre vstup na dopravnú cestu v zmysle príslušných zákonov. Ďalej bude kľúčovou požiadavkou v roku 2003 to, aby sme neminuli viac ako zarobíme. Bude to veľmi ťažké, predovšetkým v osobnej doprave, kde si nemôžeme dovoliť

vyššiu stratu

z výkonov vo verejnom záujme, ako je definovaná štátnym rozpočtom, pretože to pôjde výlučne na vrub našej spoločnosti. Zároveň musíme zabezpečiť naplnenie zmluvy o výkonoch a nezhoršiť súčasnú úroveň kvality.

Spomínate osobnú dopravu, avšak vašou hlavnou aktivitou je nákladná doprava. A tu nesmiete veľa stratiť pri očakávanom nástupe nových železničných dopravcov.

- V tejto oblasti ešte nemáme celkom jednoznačný recept na riešenie, ktoré budeme musieť veľmi rýchlo s manažmentom nákladnej dopravy nájsť. Oblasť, kde máme čo robiť, sú investície, ktoré musíme udržať pod kontrolou s tým, že nepresiahneme finančné možnosti podnikateľského plánu. Zásadnou podmienkou realizácie investícií bude preukázateľná efektívnosť. Takou globálnou úlohou pre nás je pokúsiť sa vyčistiť vzťahy so štátom, to znamená doriešiť staré pohľadávky za výkony vo verejnom záujme i pohľadávku za upísané vlastné imanie. V budúcom roku nesmieme zabudnúť na nášho najvýznamnejšieho obchodného partnera - ŽSR. Môžeme im pomôcť, či už serióznym plnením našich zmluvných vzťahov, koordináciou krokov v oblasti vzťahov so štátom, alebo podporou v ďalšej transformácii, pretože ak sa nebude dariť ŽSR, nebude sa dariť ani nám.

Spomínate liberalizáciu pôsobenia aj na slovenských železniciach. Bez modernizácie prostriedkov v osobnej i nákladne doprave však budete mať v súperení so zahraničnými spoločnosťami značné problémy. Budete trvať na kúpe nových vlakových jednotiek?

- Viete veľmi dobre, v akom stave je štátny rozpočet. Dostali sme spolu 4,3 mld. Sk pre osobnú dopravu, je to málo, preto musíme rušiť aj osobnú dopravu v niektorých regiónoch, kde mali byť nasadené práve ľahké vlakové jednotky. Budeme v najbližších dňoch rokovať s ministrom Pavlom Prokopovičom, aký bude ďalší osud ľahkých vlakových jednotiek, či ich kúpime, alebo nie.

Vo funkcii generálneho riaditeľa ste už vyše mesiaca. Ktorú úlohu považujete v roku 2003 za dominantnú?

- Budeme pokračovať v procese transformácie. Mojou osobnou prioritou je dosiahnuť v hospodárení v roku 2003 nielen vyrovnaný hospodársky výsledok, ale mali by sme už dosiahnuť aj určitý zisk.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.