|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhľadávané účinky nápojovOproti zahraničiu pijeme len 60 % nealkoholických nápojov Budeme sa snažiť brzdiť prenos nákladov do cien produktov, uviedla pre Hospodársky denník výkonná tajomníčka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku Elena Jablonická, keď sme sa jej spýtali, ako sa u výrobcov prejavia vplyvy rastu cien za energie. Dlhodobý trend je, že vývoj cien nealko nápojov je pod úrovňou inflácie spotrebiteľských tovarov, aj pod úrovňou cenového indexu potravín. Na otázku o minimalizovaní vplyvu cien vstupných surovín pri výrobe nápojov pripomenula, že na základe dopytu po sladidlách, osobitne cukru a úrovne ponuky, existujú dôvody skôr na stagnáciu alebo pokles cien. V rozpore s týmto sú vyjadrenia o potrebe zvyšovať ich ceny zo strany dodávateľov. Podľa E. Jablonickej v tomto roku je pre nich najväčšou hrozbou regulácia obalov a ich zálohovanie. Úlohou priemyslu je minimalizovať dosah, ale aj regulovanie zálohovania opakovane používaných obalov. Štvornásobné náklady s týmito obalmi v zmysle vyhlášky o zálohách, vydanej medzi sviatkami, zabrzdí podľa nej finančné toky pre výrobcov. Tí, ktorí typizovane obaly nemajú, tiež avizujú problémy s tým, že sa im často vracia aj dvoj- až trojnásobné množstvo obalov, čo je finančná zaťaž. Náklady na budovanie zálohových automatov v obchodoch sa skôr či neskôr prenesú na bežného spotrebiteľa. Spýtali sme sa jej aj na súčasné trendy vo výrobe nealkoholických nápojov. V súčasnom uponáhľanom svete majú spotrebitelia veľký záujem o funkčné produkty. Sú to také skupiny výrobkov, ktoré im nielenže zahasia smäd, ale prinesú aj prospech v podobe zvýšenia imunity, vitality, pokojný spánok, lepšie trávenie a psychickú koncentráciu. Veľmi žiadané sú najmä nápoje obsahujúce kombináciu vitamínov A, C, E, vlákninu, probiotiká, rastlinné a čajové výťažky a extrakty. Trendy v nealkoholických nápojoch a minerálnych vodách tak smerujú k zabezpečeniu doplnkových účinkov nápojov, uviedla E. Jablonická. Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku v spolupráci s agentúrou Incoma s podporou Intervenčnej poľnohospodárskej agentúry pripravila projekt podpory pitného režimu. Uskutoční sa pri príležitosti Svetového dňa vody, ktorým je 22. marec. Ako nás informovala predstaviteľka asociácie Elena Jablonická, projekt má dve roviny. Odbornú, ktorej vyvrcholením je medzinárodná konferencia pod názvom Soft Drink Forum a osvetovo-informačnú s kampaňou na podporu pitného režimu. Konferencia je určená pre širokú odbornú verejnosť z oblasti nealko trhu. Jej zámerom je prezentácia nových trendov v nealko priemysle, v pripravovanej a prijatej legislatíve, v spotrebiteľských a ekonomických trendoch tohto odvetvia. Významnou, s celospoločenským dosahom na zdravotný stav obyvateľstva je kampaň na podporu dodržiavania pitného režimu. Súčasná spotreba nealkoholických nápojov na Slovensku totiž predstavuje 60 % spotreby v krajinách EÚ. Preto organizátori pri príležitosti Svetového dňa vody pripravili sériu aktivít, ktorými pôsobia na verejnosť pri formovaní vhodných návykov dodržiavania pitného režimu, uviedla E. Jablonická. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |