|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štandardy pre medzinárodné finančné vykazovanieRada pre medzinárodné účtovné štandardy (IASB) je novou nezávislou organizáciou založenou s cieľom stanovovať účtovné štandardy pre celosvetové uplatnenie. Svoju činnosť začala v apríli 2001, následne po predchádzajúcej organizácii, Výbore pre medzinárodné účtovné štandardy (IASC). Materskou spoločnosťou IASB je Nadácia výboru pre medzinárodné účtovné štandardy, ktorá bola vytvorená ako nezisková spoločnosť, zaregistrovaná v štáte Delaware, USA. Vytvorenie týchto organizácií v roku 2001 bolo vyvrcholením reštrukturalizácie, ktorá má rozsiahlu podporu medzi regulačnými úradmi, medzinárodnými inštitúciami a predstaviteľmi obchodu po celom svete. Cieľom IASB je: a) vypracovať, vo verejnom záujme, samostatný súbor vysokokvalitných zrozumiteľných a uplatniteľných komplexných účtovných štandardov, ktoré vyžadujú vysokokvalitné, transparentné a porovnateľné informácie v účtovných závierkach a iných finančných výkazoch, na pomoc účastníkom svetových kapitálových trhov a ostatným používateľom informácií na vykonávanie ekonomických rozhodnutí; b) podporovať používanie a dôkladnú aplikáciu týchto štandardov; c) aktívne pracovať so zostavovateľmi národných štandardov s cieľom podnecovať aproximáciu národných účtovných štandardov k štandardom IASB dosahujúc vysokokvalitné riešenia. Pri štarte svojej činnosti sa IASB rozhodla, že všetky štandardy a interpretácie vydané Výborom pre medzinárodné účtovné štandardy (IASC) sa budú aj naďalej uplatňovať, až pokiaľ nebudú zrušené. V súčasnosti preto existuje 34 medzinárodných účtovných štandardov a 30 SIC interpretácií. Štandardy, ktoré IASB vydáva, budú označované ako štandardy pre medzinárodné finančné vykazovanie (IFRS), Výbor pre interpretácie (SIC) bol reorganizovaný a premenovaný na Výbor pre interpretácie medzinárodného finančného vykazovania (IFRIC), ktorého vyhlásenia budú označované ako IFRIC interpretácie. Vzhľadom na svoju úlohu podporovať používanie vysokokvalitných celosvetových štandardov, IASB uvítala rozhodnutie Európskej únie vyžadovať od kótovaných spoločností v rámci EÚ zostavenie ich konsolidovaných účtovných závierok v súlade so štandardami IASB od roku 2005. IASB už spolupracuje s Európskou poradnou skupinou pre finančné vykazovanie, ktorá bola založená s cieľom poskytovať rady Európskej komisii pri používaní štandardov IASB v rámci EÚ. IASB zostavila ambiciózny pracovný plán. Predovšetkým so zreteľom na časový harmonogram EÚ, IASB vypracovala hlavnú časť tohto plánu, projekt zlepšení, ktorý sa venuje všeobecným kritikám IAS. Projekt pozostáva z dvoch častí, ktoré sú uskutočňované paralelne. Prvá zahŕňa dvanásť štandardov a navrhované zmeny siahajú od čiastočných zmien až po celé prepracovania. Druhá časť sa týka dvoch štandardov o finančných nástrojoch. IASB posúdi pripomienky na tieto návrhy s úmyslom uskutočnenia zmien v prvej polovici roku 2003. Dňom 1. januára 2003 nadobudlo účinnosť opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre banky, pobočky zahraničných bánk, Národnú banku Slovenska, Fond ochrany vkladov, obchodníkov s cennými papiermi, pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi, Garančný fond investícií, správcovské spoločnosti, pobočky zahraničných správcovských spoločností a podielové fondy. Zároveň nadobudli účinnosť opatrenia, ktorými sa ustanovujú podrobnosti o účtovaní a rámcovej účtovej osnove pre poisťovne, pobočky zahraničných poisťovní, zaisťovne, pobočky zahraničných zaisťovní a Slovenskú kanceláriu zaisťovateľov; opatrenia, ktorými sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre Exportno-importnú banku Slovenskej republiky, ako aj opatrenia, ktorými sa ustanovujú postupy účtovania a účtová osnova pre neziskové organizácie, ktoré nadväzujú na zákon 431/2002 Z. z. o účtovníctve z 18. júna 2002, ktorý takisto nadobudol účinnosť od 1. 1. 2003. Na základe oznámenia MF SR v Zbierke zákonov a vydaní opatrenia, ktorým sa stanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva tieto nadobudli účinnosť dňa 1. 1. 2003. Bolo zrušené Opatrenie MF SR č. 3177/98-KM v znení neskorších predpisov a Opatrenie MF SR č. 22008/99-92, ktorým sa ustanovuje postup účtovania v konkurze a vyrovnaní. K 1. 1. 2003 však neboli zrušené opatrenia MF SR č. V/1-31388/92, ktorými sa ustanovuje usporiadanie položiek súvahy a výkazu ziskov a strát a ich obsahové vymedzenie pre podnikateľov v znení neskorších predpisov, ako aj Opatrenie, ktorým sa ustanovuje obsah prílohy tvoriacej súčasť účtovnej závierky podnikateľov. Účinnosť nadobudlo aj opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení niektorých položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené s cieľom podnikania. Zároveň nadobudlo účinnosť opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcová osnova pre rozpočtové organizácie, štátne fondy, obce, vyššie územné celky, príspevkové organizácie a niektoré iné právnické osoby, ktorých hlavným predmetom činnosti nie je podnikanie; opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre banky, pobočky zahraničných bánk, NBS, Fond ochrany vkladov (FOV), obchodníkov s cennými papiermi, pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi, Garančný fond investícií, správcovské spoločnosti, pobočky zahraničných správcovských spoločností a podielové fondy. K 1. 1. 2003 nadobudlo účinnosť opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené s cieľom podnikania, ako aj opatrenie MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov. Samostatne budú účtovať i účtovné jednotky v súlade s opatrením MF SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre zdravotné poisťovne, Sociálnu poisťovňu a Národný úrad práce. Ide o súčasť národného akčného plánu na posilnenie národných kapacít účtovníctva, finančného výkazníctva a audítorstva, ktorý stanovila vláda SR na základe analýzy a odporučení Svetovej banky. Cieľom je implementovať do slovenskej účtovnej legislatívy Smernice Európskej únie, a to predovšetkým 4. smernicu o účtovnej závierke spoločností niektorých právnych foriem a 7. smernicu o konsolidovanej účtovnej závierke a zároveň implementovať International Accounting Standards - Medzinárodné účtovné štandardy. SR do roku 2002 mala viac ako desať rozdielnych účtových osnov a účtovných postupov a rozdielne finančné výkazy, čo spolu s ČR bolo tak trochu unikátom. Išlo o pomerne vysoký stupeň netransparentnosti, pretože vyspelé krajiny, neporovnateľne väčšie, majú obvykle iba dva účtovné systémy - jeden pre vládne inštitúcie či verejný sektor a druhý pre ostatné subjekty vrátane všetkých podnikateľov. Účtovníctvo produkuje finančné výkazy, ktoré musia informovať ich užívateľov, investorov, regulátorov a verejnosť o finančnej situácii daného subjektu. Vo veľkej väčšine európskych krajín sú aj východiskom pri stanovení daňového základu. Použité účtovné metódy sú u týchto subjektov zhodné, vychádzajúc z princípu, že všetci užívatelia chcú jednoducho porovnať finančné výkazy bez detailného skúmania účtovných postupov. Nízka porovnateľnosť v prípade veľkého počtu účtovných postupov a účtovných výkazov vzbudzuje obavy, pretože z finančných výkazov či účtovných závierok vychádzajú všetky dôležité údaje hospodárenia spoločnosti vrátane pomerových ukazovateľov. Preto sú existujúce Medzinárodné účtovné štandardy IAS platné pre všetky subjekty bez ohľadu na ich veľkosť. V uplynulom období slovenská účtovná legislatíva tieto atribúty nespĺňala. Každá skupina právnických osôb účtovala v podstate inak. V Európskej únii platí, až na malé výnimky, rovnaké účtovníctvo pre všetky druhy spoločností. Banky majú navyše ešte ďalšie smernice. Úlohou by malo byť zjednotenie účtových osnov a postupov účtovania, aby sa účtovníctvo nestávalo zložitejšie, aby sa nezväčšovali rozdiely pre rôzne skupiny subjektov, nevytvárala neprehľadnosť. Bude potrebné dôslednejšie zosúladiť našu legislatívu s právom EÚ, a to pravdepodobne v štruktúre zákon - vyhláška - slovenské účtovné štandardy. To znamená zásadnú zmenu, nakoľko by vznikol nový právny predpis pre oblasť účtovníctva, čím by zákon o účtovníctve korešpondoval so smernicami EÚ a časť bilančnej politiky a účtovanie by sa stali predmetom nižších právnych noriem. Na začiatku príslušnej právnej normy by mal byť uvedený výpočet definícií použitých pojmov, špeciálne smernice pre banky a ostatné finančné inštitúcie a odporučenia by bolo vhodné zapracovať do prílohy. Je zrejmé, že legislatívny proces je v prechodnom období, nakoľko oblasť účtovníctva je upravovaná iba zákonom o účtovníctve a príslušnými opatreniami, ktorými sa stanovujú účtové osnovy a postupy účtovania. Bolo by účelné, aby vznikli nanajvýš dve-tri vykonávacie vyhlášky, ktoré na základe zákona a v jeho rozsahu upravia časť problematiky, ktoré riešia opatrenia MF SR. Jednoduché účtovníctvo by malo byť nahradené systémom daňovej evidencie. Z uvedeného vyplýva, že by malo ísť o mimoriadne náročnú súčinnosť predovšetkým s legislatívou platnou v zákone o daniach z príjmov, pretože v žiadnom prípade nesmie dôjsť k negatívnemu vplyvu na výber dane z príjmov. Znamenalo by to, že v dlhšom časovom horizonte by na zákon o účtovníctve nadväzovali vykonávacie vyhlášky a slovenské účtovné štandardy. Ide o veľmi náročné úlohy, a to ako z časového hľadiska, tak z hľadiska vecného riešenia. Prínosom by mala byť tá skutočnosť, že tieto normy by vznikli pred vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie, to znamená, že by existoval časový priestor na overenie systému v praxi, ktorý je možné dolaďovať. Predpokladom na úspešné splnenie je predovšetkým konštruktívna súčinnosť medzi zainteresovanými zložkami, ako aj využívanie zahraničných skúseností a celý tento proces bude ovplyvňovaný predovšetkým nutnosťou postupných krokov a dosiahnutím takých úprav v zákone o daniach z príjmov, aby normy v oblasti účtovníctva nemuseli byť ovplyvňované potrebami štátu v oblasti dane z príjmov. Je reálny predpoklad, že rozhodujúcimi subjektmi, pre ktoré sa stanovia národné účtovné štandardy, budú predovšetkým: 1. finančné inštitúcie 2. verejný sektor 3. podnikateľské subjekty kótované na burze 4. malé a stredné podniky. Rok 2003 bude prvým rokom uplatňovania zákona 431/2002 Z. z. o účtovníctve a jednotlivých opatrení, ktorými sa stanovili účtové osnovy a podrobnosti účtovania pre účtovné skupiny účtovných jednotiek, prvoradou úlohou bude zosumarizovať názory a stanoviská odbornej verejnosti na uplatňovaní legislatívy, zároveň v prípade potreby pripravovať návrhy na riešenie a zmeny v jednotlivých právnych predpisoch. Bude však potrebné spolupracovať s profesijnými inštitúciami a záujmovými združeniami ako SKAu, Slovenskou komorou certifikovaných účtovníkov, Slovenskou komorou daňových poradcov, Asociáciou bánk a pod. pri navrhovaní operatívnych riešení odborných problémov. Je potrebné predložiť do konca roku 2003 predstavy o postavení, poslaní a kompetenciách Najvyššieho účtovného dvora Slovenskej republiky. K 31. 12. 2002 boli platné nasledovné medzinárodné účtovné štandardy: Rámcová osnova zostavovania a prezentácie účtovnej závierky IAS 1 Prezentácia účtovnej závierky IAS 2 Zásoby IAS 4 Účtovanie odpisov IAS 7 Výkazy peňažných tokov IAS 8 Čistý zisk alebo strata za obdobie, základné chyby a zmeny v bilančnej politike IAS 10 Udalosti po súvahovom dni IAS 11 Zákazky na zhotovenie IAS 12 Dane z príjmov IAS 14 Vykazovanie o segmentoch IAS 15 Informácie o účinkoch zmien cien IAS 16 Pozemky, budovy a zariadenia IAS 17 Lízingy IAS 18 Výnosy z bežnej činnosti IAS 19 Zamestnanecké požitky IAS 20 Účtovanie štátnych dotácií a zverejňovanie štátnej podpory IAS 21 Účinky zmien v kurzoch cudzích mien IAS 22 Podnikové kombinácie IAS 23 Náklady na prijaté úvery a pôžičky IAS 24 Zverejnenia spriaznených osôb IAS 25 Účtovanie finančných investícií IAS 26 Účtovanie a vykazovanie penzijných programov IAS 27 Konsolidovaná účtovná závierka a účtovanie investícií do dcérskych podnikov IAS 28 Účtovanie investícií do pridružených podnikov IAS 29 Účtovné vykazovanie v hyperinflačných ekonomikách IAS 30 Zverejnenia v účtovných závierkach bánk a podobných finančných inštitúcií IAS 31 Účtovné vykazovanie podielov na spoločnom podnikaní IAS 32 Finančné nástroje: zverejnenie a prezentácia IAS 33 Zisk na akciu IAS 34 Finančné vykazovanie v priebehu účtovného obdobia IAS 35 Ukončované aktivity IAS 36 Zníženie hodnoty majetku IAS 37 Rezervy, podmienené záväzky a podmienené aktíva IAS 38 Nehmotný majetok IAS 39 Finančné nástroje: vykazovanie a oceňovanie IAS 40 Investície v nehnuteľnostiach IAS 41 Poľnohospodárstvo (Pokračovanie) Ing. Jozef Škultéty, PhD. viceprezident SKAu |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |