|
|||||||||||||||||
Piatok 17.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čaká ich transformáciaTerajší model nepružný Projekt transformácie štátnej príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk (SSL), prevádzkujúcej päť slovenských letísk, mieri do vlády. Jej výsledkom bude v konečnom dôsledku s najväčšou pravdepodobnosťou minimálne pri košickom a bratislavskom letisku vytvorenie akciových spoločností. Tie by až do fázy privatizácie súkromným kapitálom mal vlastniť štát. Ako povedal generálny riaditeľ sekcie civilného letectva ministerstva dopravy Branislav Kvasnica, materiál je zatiaľ na medzirezortnom pripomienkovom konaní a vo februári by sa mal dostať na rokovanie vládneho kabinetu. Špecifikuje pritom základné pravidlá a cestu transformácie, nešpecifikuje však presné rozdelenie akcionárskych podielov medzi jednotlivými potenciálnymi účastinármi spoločností - Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, VÚC a mestom. Centralistická forma SSL je už dávno prežitá, nový model znamená prechod z príspevkového na systém založený na komerčných vzťahoch, vysvetlil B. Kvasnica. Minimálne bratislavské a košické letisko by sa mali v novom prostredí vyprofilovať ako sebestačné. Otázne je to však pri letisku Sliač, Piešťany a Poprad - Tatry. Doriešiť status dvoch najväčších letísk chce MDPT v priebehu jedného roka, na zvyšné si stanovilo dvojročnú lehotu. Pripomienky proti materiálu prezentovalo podľa sekčného riaditeľa ministerstvo privatizácie, ktoré navrhovalo vytvorenie akciových spoločností cez zákon č. 92/1991 Zb., ktorý predpokladá participáciu Fondu národného majetku (FNM) SR. MDPT však trvá na osobitnom zákone, ktorý dokáže zohľadniť všetky osobitosti transformácie infraštruktúry, ktorou letiská disponujú. Tá by si totiž mala zachovať svoj verejný charakter. Protimonopolný úrad (PMÚ) SR namietal, že MDPT by sa ako podielnik v Slovenských aerolíniách, budúci vlastník letiska Bratislava, ale aj regulátor trhu, dostal do konfliktu záujmov. B. Kvasnica v tejto súvislosti upozornil, že regulátorom je Letecký úrad (LÚ), čím sa obava PMÚ stáva neopodstatnenou. Po schválení transformačného materiálu vládou by sa mali všetky zainteresované subjekty zísť a vypracovať alternatívne biznis plány, ktoré by spresnili podielnické vzťahy v letiskách a ich ďalšie smerovanie. Individuálne projekty prejdú opätovne procesom schvaľovania kabinetom. (TASR) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |