|
|||||||||||||||||
Štvrtok 2.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lacné služby a málo kvalitné
Netrpezlivosť a nedôslednosť je naším vážnym hendikepom Je nepochybné, že cena láka. Priemerný turista sa síce okrem výhodnej ceny nedokáže vzdať aj svojich nárokov na kvalitu, ale jedno je isté, že cenová výhoda je jednou z rozhodujúcich faktorov pri rozhodovaní sa o akejkoľvek dovolenke alebo krátkodobom relaxe. Turistická oblasť, ktorá vie ako na to, sa preto rýchlo stáva turistickým rajom a ním zostáva až do času, pokiaľ služby, prírodné, kultúrne a sociálne prostredie nezačnú strácať na svojej kvalite. Pre úspech biznisu v turistike je preto nesmierne dôležité vidieť, ako naše služby posudzujú hostia, predovšetkým tí zo zahraničia, majú inú optiku motivovanú ich zvykmi a nárokmi sociálneho a kultúrneho prostredia. Podľa výsledkov prieskumu, ktorý vykonal pre sekciu cestovného ruchu MH SR Ústav turizmu v letnej sezóne 2002, sú turisti prichádzajúci na Slovensko za pobytom (nie tranzitujúci) ochotní denne minúť až 191 USD. Podľa ankety vykonanej na vzorke 1200 respondentov zatiaľ denne v priemere míňajú 4,85 USD na ubytovanie, 8,17 USD na stravu, 5,71 USD na dopravu, len 1,52 USD za platené služby, ale až 13,06 USD denne necháva každá osoba v obchodnej sieti na nákup tovaru. Nižšia úroveň skutočných výdavkov zahraničných turistov oproti ich ochote zaplatiť viac prezrádza, že Slovensko je pre nich skutočne lacnou krajinou. Na druhej strane sa nemôžeme chváliť kvalitou služieb. Výsledkom je, že ak aj prekvapíme lacnými službami, zahraniční turisti pre svoju nespokojnosť s kvalitou sú ostražitejší pri rozhodovaní sa o otázke, či svojim známym odporučia alebo neodporučia cestu na Slovensko. To negatívne ovplyvňuje rast počtu nových turistov, teda tých, ktorí Slovensko nenavštívili ani raz. Česká republika z porovnania vychádza oveľa lepšie. Podľa výsledkov prieskumu, ktorý pre Českú centrálu cestovného ruchu urobila agentúra TNS Factum medzi 9600 zahraničnými návštevníkmi ČR, zahraniční turisti, ktorí prišli v roku 2002 do ČR, minuli v priemere 61 USD na osobu a deň, čo je o 4 USD viac ako v roku 2001. Ich celkové náklady na pobyt v ČR vrátane peňazí, ktoré naň vynaložili už doma, dosahujú 110 USD na osobu a deň. Zahraniční turisti v ČR minú denne takmer dvakrát viac ako na Slovensku. Navyše pomerne veľký rozdiel medzi cenou realizácie zaplatenou v krajine, kde sa služba konzumuje a cenou za službu vrátane všetkých nákladov obstarania avizuje, že sa neoplatí byť lacným za každú cenu. Trpí tým kvalita služieb a znižujú sa referencie o službe ako takej vrátane zhoršeného imidžu krajiny, v ktorej sa takáto služba poskytuje. Nemali by sme zabúdať aj na fakt, že Slovensko chce vstúpiť do EÚ, kde sa na kvalitu veľmi dá. Vysoké životné tempo kladie patričné nároky na dovolenky. Preto napríklad Rakúšania stavajú na moderných formách cestovného ruchu, ktoré navyše eliminujú sezónnosť typickú pre toto odvetvie. Dávajú zelenú predovšetkým forme wellness a investujú do ozdravných, relaxačných a kúpeľných zariadení. O zdravie dbajúci dovolenkár v zmysle hľadania seba samého je hosť, ktorému nie je nič pridrahé, píše jeden z rakúskych časopisov. Má rád luxus a míňa 96 EUR na osobu a deň, pričom priemerní turisti míňajú len 74 EUR. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |