|
|||||||||||||||||
Pondelok 20.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dať o sebe vedieťHlavne autami a autobusmi Ako dohnať zaostávanie v štátnej propagácii cestovného ruchu, je otázka, ktorú podnikatelia v poslednom čase otvorili v súvislosti s prezentáciou novootvoreného zahraničného zastúpenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Zaostávanie, dokonca aj za štátmi V4 priznal vo svojom príhovore pri príležitosti otvorenia medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour aj minister hospodárstva Robert Nemcsics. Prisľúbil, že sa bude orientovať najmä na oblasť akvizície zahraničných turistov, ktorí predstavujú tak pre štát, ako aj samosprávu a podnikateľov mimoriadny príjem. V porovnaní s tovarovou sférou dokonca o to väčší, že v prípade neviditeľného vývozu, ktorým aktívny zahraničný cestovný ruch je, pripadá nepriama daň DPH za poskytnuté služby, ako aj ostatné miestne poplatky štátu, v ktorom sa služby poskytujú. Národné turistické agentúry na zvýšenie podpory predaja si zriaďujú v zahraničí svoje zastúpenia. Kým Slovensko má zatiaľ len dve, agentúry okolitých štátov už desiatky. Podnikatelia na Slovensku by najradšej videli, keby SACR smerovala zriadenie nových do štátov, z ktorých prichádza najväčší počet potenciálnych klientov. V každom prípade chýbajú aj na miestach, tzv. zhustených turistických prúdov, teda na prestupových bodoch, či už v leteckých dopravných uzloch, akým je pre Slovensko Frankfurt, Budapešť či Viedeň, alebo na železničných uzloch či diaľničných trasách, na ktorých sa odkláňa doprava na Slovensko. Čas letí a našou úlohou by malo byť bezodkladné stanovenie spoločných cieľov, ktoré chceme zriadením zahraničných zastúpení dosiahnuť. Česko v porovnaní so Slovenskom ponúka služby oveľa vyššej kvality, ktorá je viazaná nielen na materiálové vybavenie, ale aj na personálnu prípravu zvládnuť požiadavky solventného, ale zároveň aj náročného zahraničného turistu. To je ďalší dôvod na strane podnikateľov na Slovensku, aby uprednostnila zriadenia zahraničných zastúpení v Budapešti, vo Viedni, v Berlíne a Moskve pred zriadením zastúpení vo vzdialenejších západoeurópskych krajinách. Treba mať na pamäti, že konkurenčná sila domácich podnikateľov je stále nízka. Priemerné percento vyťaženia ubytovacích kapacít kleslo pod 30 %, odvetvie sužuje sezónnosť a od 1. januára aj zvýšenie cien energií, ktoré postihne najmä ubytovacie a stravovacie zariadenia. Odvetviu by pomohlo hlavne oživenie domáceho cestovného ruchu a cestovného ruchu zo susedných štátov. Väčšina návštevníkov Slovenska prichádza autom či autobusom. Z tohto hľadiska sa nežiadajú ani tak investície do ubytovacích zariadení, ale v prvom rade do cestnej infraštruktúry. Zahraniční turisti negatívne hodnotia najmä stratu času a nepriechodnosť ciest je jej jednoznačnou príčinou. Cestovný ruch je mnohosektorové odvetvie, ktoré dosiaľ nebolo takto chápané, ba ani riadené. Zámery na dosiahnutie zmeny vývoja v odvetví je preto treba robiť vo vzájomnej nadväznosti tak, ako so sebou súvisia. V opačnom prípade každému dobrému zámeru realizovanému jednosmerne z Ministerstva hospodárstva SR (alebo jej marketingovej zložky SACR) bude stáť v ceste možno neprekonateľná prekážka, ktorá znemožní dosiahnutie cieľa. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |