Hospodársky denník
USD39,118 Sk
EUR41,667 Sk
CHF28,555 Sk
CZK1,326 Sk
  Pondelok  20.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













ŽE BY SA KOMPETENTNÍ

Vláda SR schválila na prvom januárovom zasadaní zmluvy so ŽSR a ZSSK o výkonoch vo verejnom záujme. Zmluva hovorí o tom, že osobné vlaky tento rok odjazdia o 3,3 milióna vlakových kilometrov menej ako minulý rok. Zo schválených materiálov vyplýva, že osobné vlaky sa budú rušiť minimálne v takom rozsahu, ako navrhla Železničná spoločnosť vlani v decembri. Podľa návrhu železníc sa má zrušiť doprava na 22 - 25 tratiach Slovenska, pričom vlaky iba na troch tratiach budú nahradené autobusmi. Zmluva medzi štátom a ZSSK hovorí, že osobné vlaky najazdia tento rok najviac 21 miliónov vlakových kilometrov. Minulý rok si však štát objednal ešte 24,4 milióna vlakových kilometrov. Kým v roku 2000 sa štát zaviazal uhradiť stratu v osobnej doprave v sume 6,7 mld. Sk, tak v roku 2001 už akceptoval len stratu v objeme 5,6 mld. Sk. V roku 2002 štát uznal 5,2 mld. Sk a zmluva uzatvorená na rok 2003 zahŕňa už len sumu vo výške 4,3 mld. Sk. Hlavným kritériom pri výbere tratí na zastavenie osobnej dopravy boli náklady vynaložené na vedenie vlakov osobnej dopravy na jednotlivých tratiach na jednu korunu tržieb. Ďalej sa prihliadalo na súbežnosť železničnej a cestnej komunikácie a v neposlednom rade na počet autobusových liniek prevádzkovaných SAD či súkromnými autodopravcami. Podľa týchto hodnotiacich kritérií zostavili

návrh tratí

na zastavenie osobnej dopravy, ktorý potom schválilo predstavenstvo a dozorná rada Železničnej spoločnosti. Ako bude vplývať zastavenie železničnej osobnej dopravy na vybraných tratiach a nahradenie železničnej dopravy autobusovou:

- zrušenie prevádzky železničnej osobnej dopravy na 22 tratiach s kilometrickou dĺžkou 511 km (14,3 % siete), čo predstavuje dopravný výkon 2,798 milióna vlakokilometrov (vlkm),

- zavedenie zmluvnej autobusovej dopravy na troch tratiach s kilometrickou dĺžkou 207 km (5,8 % siete), ako náhrady železničnej osobnej dopravy na týchto úsekoch, predstavuje dopravný výkon 1,280 milióna vlkm,

- ponechanie železničnej osobnej dopravy na 11 tratiach s kilometrickou dĺžkou 398 km (11,1 % siete) s výkonom 2,83 milióna vlkm,.

- prepustenie obslužného personálu z práce (vlakové čaty, osobní pokladníci, rušňové čaty a pracovníci opravovní koľajových vozidiel) v celkovom počte 443 pracovníkov (358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy, 85 na tratiach s autobusovou osobnou dopravou),

- odpredaj či vyradenie nadbytočných hnacích vozidiel (65 kusov) a prípojných vozňov (45 kusov) používaných na vybraných tratiach.

Na základe prepočtov Železničná spoločnosť usporí náklady vo výške 576,4 mil. Sk, pričom sa jej zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy vrátane nákladov na sprievodcov 59,7 mil. Sk a stratí tržby z prepravy cestujúcich v objeme 47,8 mil. Sk. Po zohľadnení straty tržieb z prepravy cestujúcich je výsledným efektom redukcie osobnej dopravy úspora 468,9 mil. Sk. Ďalšia redukcia výkonov na hlavných tratiach (selektívne obmedzenia konkrétnych vlakov) o jeden milión vlkm predstavuje úsporu variabilných nákladov 171 mil. Sk. Ďalších 214 mil. Sk ZSSK chce šetriť internými opatreniami. Výsledná ponuka rozsahu dopravných výkonov sa zníži z pôvodne požadovaných 34,9 milióna na 31,1 milióna vlkm, čo predstavuje v konečnom dôsledku redukciu výkonu o 10,9 %.

Len na troch trasách bude namiesto vlakovej zavedená autobusová doprava. Železničná spoločnosť si autobusovú dopravu objednáva u iných dopravcov. V podstate už pôjde nie o náhradnú, ale pravidelnú autobusovú dopravu. Pokiaľ ide o zastávky, každá trasa sa bude posudzovať osobitne. Do úvahy sa musia brať

miestne pomery,

počty cestujúcich a dodržanie cestovného času, aby bola zachovaná nadväznosť na ďalšie vlakové spoje. Podľa toho budú autobusy niekde zachádzať k železničným zastávkam a na týchto miestach ostanú otvorené aj osobné pokladnice. Jednoznačná však bude cesta znižovania nákladov a uprednostňovať sa bude predaj cestovných lístkov priamo v autobusoch. Osobná železničná doprava bude nahradená autobusovým spojením na nasledujúcich troch tratiach: č. 143 Trenčín - Chynorany, č. 152 Levice - Štúrovo a č. 153 Zvolen - Čata.

Osobná železničná doprava sa bude redukovať nielen o regionálne trate, ale aj o vybrané vlakové spoje aj na ostatných tratiach. V medzištátnej rýchlikovej osobnej doprave dôjde od 2. 3. 2003, teda od riadnej zmeny cestovného poriadku, k nasledujúcim desiatim zmenám:

- medzištátny rýchlik č. 424/425 - Laborec bude vedený len na trati Humenné - Praha a späť, v úseku Medzilaborce - Humenné a opačne bude zrušený. Medzištátny rýchlik č. 440/441 - Vsacan bude vedený len na trati Púchov - Cheb, v úseku Žilina - Púchov a opačne bude zrušený;

Vo vnútroštátnej rýchlikovej osobnej doprave dôjde od 2. 2. 2003 k nasledujúcim zmenám:

- expresný vlak č. 511/rýchlik č. 614 - Gerlach (Bratislava - Košice a späť) bude vedený od mimoriadnej zmeny len v pracovných dňoch;

- rýchlik č. 701 -Polom - bude v úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom zrušený, v úseku Nové Mesto nad Váhom - Žilina bude vedený len v pracovných dňoch a bude zostavený len z vozňov druhej triedy;

- rýchlik č. 702 - Turiec - bude od 2. 3. 2003 vedený v úseku Žilina - Trenčín o osem minút skôr z dôvodu zabezpečenia prípoja k medzištátnemu rýchliku č. 440 - Vsacan - (Púchov - Cheb) v ŽST Púchov;

- rýchlik č. 704 - Dubeň - (Žilina - Bratislava) bude vedený denne;

- rýchlik č. 706 -Váh - (Žilina - Bratislava) bude zrušený bez náhrady;

- rýchlik č. 720/721 - Bojnice - (Prievidza - Bratislava a späť) nepôjde z Prievidze v sobotu, z Bratislavy v nedeľu;

- rýchlik č. 722/723 - Vtáčnik - (Prievidza - Bratislava a späť) bude vedený len v pracovných dňoch;

- zrýchlené vlaky č. 1840/1841 a 1842/1843 budú v úseku Vrútky - Žilina a späť zrušené, budú vedené len v úseku Vrútky - Zvolen (Zr 1843 len po Banskú Bystricu podľa platného cestovného poriadku);

- zrýchlené vlaky č. 1844/1845 - Rozsutec - nepôjdu v sobotu.

Okrem uvedených zmien príde od 2. marca k mimoriadne výrazným zmenám aj vo vedení osobných vlakov, pretože sa

zrušia desiatky

osobných vlakov po celom Slovensku, o čom sa zatiaľ vraví iba veľmi málo. Tým, že štát radikálne znížil spoločenskú objednávku na železničnú dopravu vo verejnom záujme (rok 2000 - 6,7 mld. Sk a rok 2003 iba 4,3 mld. Sk) sa v priebehu od marca obmedzí alebo úplne zruší vyše 180 vlakových spojení.

Výkony vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave sú definované zákonom č.164/1996 Z. z. o železniciach, ktorý hovorí o povinnosti štátu zabezpečiť finančné krytie straty z osobnej dopravy, a to na základe zmluvy. Zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dopravy na železniciach sa dopravca zaväzuje poskytnúť výkony, ktoré by z hľadiska svojich obchodných záujmov neposkytoval vôbec, alebo neposkytoval v požadovanom rozsahu pre ich ekonomickú nevýhodnosť a štát alebo jednotka územnej samosprávy sa zaväzuje dopravcovi uhradiť za tieto výkony preukázateľnú stratu. Zo zmluvy o prevádzkovaní dopravy vzniká dopravcovi prevádzkový záväzok, prepravný záväzok a tarifný záväzok. Prevádzkový záväzok je záväzok dopravcu urobiť

všetky opatrenia

na zabezpečenie požadovaného rozsahu, plynulosti a pravidelnosti prepravných výkonov, ktoré sú zabezpečované dopravnými prostriedkami s ohľadom na železničnú dopravnú cestu. Prepravný záväzok je záväzok dopravcu prepraviť cestujúcich alebo veci za určených podmienok a za určené ceny. Tarifný záväzok je záväzok dopravcu prepraviť cestujúcich alebo veci za regulovanú cenu podľa osobitných predpisov. Preukázateľnou stratou v osobnej doprave sa na účely tohto zákona rozumie rozdiel medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi vynaloženými dopravcom na splnenie záväzku zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a tržbami dosiahnutými dopravcom z tohto záväzku. Preukázateľnú stratu v osobnej doprave, ktorá vznikla plnením záväzkov zo zmluvy vo verejnom záujme, hradí dopravcovi krajský úrad zo svojho rozpočtu, ak ide o zabezpečenie základnej dopravnej obslužnosti územného obvodu kraja vo verejnom záujme alebo ministerstvo, ak ide o zabezpečovanie dopravných potrieb štátu vo verejnom záujme. Základnou dopravnou obslužnosťou územného

obvodu kraja

je zabezpečenie primeranej dopravy počas všetkých dní v týždni z dôvodu verejného záujmu, predovšetkým do zamestnania, škôl, úradov, zdravotníckych zariadení poskytujúcich základnú zdravotnú starostlivosť vrátane dopravy späť. Primeraný rozsah prepráv je počet párových spojov, ktorých harmonogram určí objednávateľ. Na rozdiel od predchádzajúceho obdobia, keď so železnicou bola uzatváraná jedna zmluva o výkonoch vo verejnom záujme, v tomto roku boli uzatvorené dve zmluvy - jedna so ŽSR a druhá so ZSSK. ŽSR môžu takúto zmluvu uzatvoriť preto, že cena za dopravnú cestu je regulovaná štátom, a teda nepokrýva náklady. ZSSK uzatvára túto zmluvu preto, že štát reguluje výšku cestovného a v plnom rozsahu nepokrýva rozdiel medzi nákladmi a tržbami, ktoré sú nižšie v dôsledku regulácie. Kým v roku 2000 sa štát zaviazal uhradiť stratu v osobnej doprave vo výške 6,7 mld. Sk, tak v roku 2001 akceptoval už len stratu v hodnote 5,6 mld. Sk. V zmluve uzatvorenej na rok 2003 štát potvrdil stratu a platbu za služby vo verejnom výkone už len vo výške 4,3 mld. Sk namiesto požadovaných 5,7 mld. Sk a pre ŽSR ako prevádzkovateľa železníc len 2,3 mld. Sk. Vláda v súčasnosti dlhuje železničiarom za verejnoprospešné výkony približne 16 mld. Sk. Komentár k týmto číslam určite netreba.

Jozef Kunik

Počasie

Na viacerých miestach najmä v ranných hodinách zhoršenie podmienok pre rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší môžu podmieniť zvýšenie ťažkostí pri ochoreniach dýchacích ciest (astma, chronická bronchitída, nádcha), ako aj u pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím.Celkovo však prevládajú relatívne priaznivé účinky počasia na meteosenzitívnych ľudí, najmä na reumatikov a toleranciu telesnej a duševnej námahy - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Citlivé, vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi majú sklon k migrénam a pocitom závratu. Je náchylnosť na vyššiu pulzovú frekvenciu. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť. Zajtra predpokladáme postupné zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude prevažne zamračené a hmlisto, ojedinele slabé sneženie alebo aj mrznúce mrholenie. Na horách a ojedinele prechodne aj v nižších polohách slnečno a pomerne teplo. Najvyššia denná teplota -7 až -3, pri slnečnom počasí do 2 stupňov. Teplota vo výške 1500 m napoludnie okolo 3 stupňov. Slabý vietor južných smerov. V utorok bude v nižších polohách zamračené a hmlisto, ojedinele slabé sneženie. Na horách prevažne jasno a cez deň teplo. Najnižšia nočná teplota -3 až -8, v údoliach a kotlinách najmä pri nočnom vyjasnení okolo -10, najvyššia denná teplota -5 až -1, na horách 2 až 5 stupňov. V stredu bude v nižších polohách naďalej zamračené a hmlisto, ojedinele slabé sneženie. Na horách jasno až polojasno, na západe neskôr oblačno. Najnižšia nočná teplota -3 až -8, v údoliach a kotlinách najmä pri nočnom vyjasnení okolo -10, najvyššia denná teplota -5 až -1, na horách 0 až 4 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.33 a zapadne o 16.33 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 16. 1. 2003: Bratislava 100,98, Sliač 98,67, Košice 99,66, Poprad 93,99, za 17. 1. 2003: Bratislava 101,37, Sliač 99,12, Košice 100,15, Poprad 94,46, za 18. 1. 2003: Bratislava 100,83, Sliač 98,69, Košice 99,76, Poprad 93,94.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené6
Atényprehánky10
Belehradhmlisto2
Berlínoblačno 4
Bratislavahmlisto-2
Bruselzamračené6
Budapešťhmlisto-1
Bukurešťdážď4
Frankfurtzamračené4
Helsinkisneženie2
Istanbulprehánky8
Kodaňoblačno5
Kyjevzamračené3
Lisabondážď10
Londýndážď9
Madridobčasný dážď7
Moskvazamračené0
Oslooblačno4
Parížzamračené7
Prahahmlisto -2
Rímprehánky9
Sofiaprehánky3
Štokholmdážď so snehom3
Varšavaoblačno1
Viedeňhmlisto-2
Záhrebzamračené-1
Ženevazamračené5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.