Hospodársky denník
USD39,145 Sk
EUR41,731 Sk
CHF28,57 Sk
CZK1,324 Sk
  Utorok  21.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pre stromy nedovidia na les

Samospráva protestuje proti obmedzeniu železničnej dopravy

Zrušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach bude mať nepriaznivý dosah na zamestnancov firiem, ktoré sa nachádzajú v dotknutých oblastiach. Niektoré obce sú odkázané výlučne na vlakovú dopravu. Nie je pravdou, že cestná všade kopíruje železničné trate, ako to zdôrazňuje ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. A ak, tak cesty sú dlhšie, nebezpečnejšie a autobusová preprava menej ekologická. Lapidárny príklad ponúka Nitriansky samosprávny kraj. Na zrušenie tratí tam doplatia najmä obyvatelia podhorských obcí medzi Zlatými Moravcami a Zbehmi. Ľudia z Podhorian dochádzali za prácou do vápenky a kameňolomu v Žiranoch. Vlakom cestovali päť kilometrov. Keďže na tomto úseku nie je vybudovaná komunikácia, budú musieť od februára cestovať autobusom cez Nitru. Je to však o 32 kilometrov ďalej, čo sa prejaví aj na ich cestovnom. Argumenty vlády sú tak proti záujmom a zdraviu tejto populácie a štátu ako celku. Narobia sa tým škody ekonomické, ale aj vo vedomí ľudí. Je to ďalší príklad, ako vláda s ľahostajnosťou obchádza analýzy dôsledkov svojich rozhodnutí, len nech, v tomto prípade železnice, ušetria. Pripomína to porekadlo, podľa ktorého

pre stromy

nie je vidieť les. Je pozoruhodné, že pri obmedzení tohto druhu dopravy sa kabinet neriadi ani odporúčaniami prichádzajúcimi z európskych inštitúcií, ktoré očakávajú ďalší rozvoj regiónov a tohto druhu dopravy na Slovensku. Zrušením železníc sa ignoruje aj Stratégia trvalo udržateľného rozvoja Slovenska, ktorú prijala Národná rada SR. Ide o tvrdý zásah do kvality života obyvateľov nášho vidieka. Navyše samospráva nemôže plnohodnotne vo veci konať, lebo jej to neumožňuje súčasná legislatíva. A tak argumenty ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby sa v tom vyššie územné celky viac angažovali, vyznievajú nekvalifikovane. Rezort dopravy sa evidentne spolieha na autobusy. Nič na tom asi nezmení ani to, že v zime na našich cestách ide na niektorých úsekoch doslova o krk. Príkladom je aj včerajšia hromadná havária medzi Nitrou a Trnavou. Problém sa možno

najviac týka

práve Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK). Až 34,1 % z tratí, na ktorých sa ruší osobná doprava, sa nachádza práve v tomto regióne. V Nitre sú pohoršení tým, že predseda NSK Milan Belica nedostal pozvánku na žiadne stretnutie s rezortným ministrom na prerokovanie uvedených záležitostí. Práve naopak, vlani sa M. Belica listom z 9. decembra obrátil na ministra Pavla Prokopoviča so žiadosťou o stretnutie vo veci pokojného prerokovania situácie okolo železníc. Doteraz pozvánku na takéto stretnutie zo strany ministra nedostal. Okrem tohto kroku predseda samosprávneho kraja inicioval v zastupiteľstve prerokovanie tohto problému. To schválilo uznesenie požadujúce zrušenie uvedeného kroku. Milan Belica považuje rušenie osobnej dopravy za akt

krajne nevhodný,

práve v období, keď budovanie infraštruktúry, a nie jeho ničenie bude pre regióny základnou podmienkou úspešnej aplikácie grantov z predvstupových, zo štrukturálnych fondov a z kohézneho fondu EÚ. Názory vyslovené ministrom P. Prokopovičom, že VÚC majú rezervy vo svojich rozpočtoch, nie je ničím podložené. Naopak, samospráva je výrazne poddimenzovaná, čo verejne potvrdil aj minister financií Ivan Mikloš. Veľké znepokojenie so spôsobom, akým ministerstvo dopravy presadilo zrušenie osobnej železničnej dopravy na lokálnych tratiach, pre Hospodársky denník vyslovil vedúci odboru dopravy Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) Antonín Reisinger, ktorý tento postup označil za „čierny deň ministerstva“. Povedal, že rezort nedodržal prísľub, podľa ktorého sa k návrhu na zrušenie prevádzok mali vyjadriť aj dotknuté VÚC. A. Reisinger považuje takýto postup za nekorektný, pričom upozornil, že na niektorých lokálnych železničných tratiach, na ktorých vláda vzala na vedomie zrušenie vlakovej dopravy, nie je možné zabezpečiť náhradnú dopravu autobusmi, lebo tam nie sú vhodné cesty. V prípade košického VÚC je to trať Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, kde chýbajúce

vlakové spoje,

budú pre občanov znamenať zrušenie jedinej možnosti dopravy. Rokovaním s predstaviteľmi Divízie osobnej dopravy Železničnej spoločnosti v Košiciach, chce KSK zabrániť aj podobným zrušeniam spojov na trasách Dobšiná - Rožňava a Spišská Nová Ves - Levoča a dosiahnuť aspoň obmedzenú železničnú dopravu. „Rezortné ministerstvo si musí uvedomiť, že za obsluhu územia železničnou osobnou dopravu nie sú zodpovedné samosprávne kraje, ale štát,“ dodal A. Reisinger s tým, že VÚC v súčasnosti nemajú žiadne finančné ani legislatívne možnosti na zabezpečenie tejto dopravy. Podľa Pavla Olejára, vedúceho odboru dopravy Prešovského samosprávneho kraja (PSK), rezortné ministerstvo ich so zámerom rušiť trate oboznámilo ešte v decembri. Ide o úseky Spišská Nová Ves - Levoča a Trebišov - Vranov nad Topľou. Situáciu prerokovali s autobusovými dopravcami, ktorí síce

prisľúbili náhradu,

najmä čo sa týka technickej stránky riešenia situácie. Otázkou však ostáva prípadné vykrytie strát, na čo železnice dostali zo zákona o štátnom rozpočte určitú sumu, ale či ju presunú na náhradnú dopravu? Proti zrušeniu trati medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom sa vyslovil primátor Moldavy Štefan Zachariáš. Táto trať s vyše storočnou tradíciou podľa neho neslúžila iba ľuďom prichádzajúcim z okolitých obcí do Moldavy ako prirodzeného centra za prácou alebo na využitie zdravotníckych služieb, ale aj na prepravu tovaru. Jej absencia spôsobí väčší

nápor na cesty,

a tým aj na životné prostredie. Rozhodnutie navyše padlo bez vypočutia názorov okolitých obecných úradov, ktoré na jej prípadnej obnove nebudú môcť finančne participovať. Vyše 14 % lokálnych tratí, na ktorých sa od 2. februára 2003 ruší osobná doprava, sa nachádza na území Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). Zrušenie prevádzky sa dotkne šiestich tratí na tomto území. Ide o Hronskú Dúbravu - Banskú Štiavnicu, Lučenec - Kalonda, Katarínsku Hutu - Brezničku, Rimavskú Sobotu - Poltár, Plešivec - Muráň a Zvolen - Šahy - Čata. Aj napriek tomu, že BBSK uvažuje o zavedení náhradnej autobusovej dopravy, nie všade to bude možné. Samosprávny kraj, ako nás informovali, má záujem na riešení vzniknutej situácie. Chce sa podieľať na príprave transformácie regionálnych tratí, avšak za podmienok rešpektovania kompetencií a procesných postupov platných pre samosprávne „Je pre nás nepochopiteľné, že ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako gestor transformácie požaduje zásadné rozhodnutie od Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja v priebehu troch pracovných dní s argumentáciou, že je na to len krátky čas,“ povedali nám v metropole stredného Slovenska.

Vladimír Turanský

Ladislav Kulik

Počasie

Na území Slovenska bude zvýšená intenzita dráždivosti počasia, čo môže podmieniť u meteosenzitívnych ľudí trpiacich na prieduškovú astmu zhoršenie zdravotného stavu - môže sa prejaviť častejší výskyt dýchavičnosti, resp. astmatických záchvatov. Zhoršená je výkonnosť, koncentrácia a schopnosť pohotových reakcií. Pretrváva výskyt bolestí hlavy, prípadne aj reumatických a srdcovo-cievnych ťažkostí.Zajtra predpokladáme zvýšenie nepriaznivého vplyvu počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)Dnes bude prevažne zamračené a hmlisto, ojedinele slabé sneženie alebo mrznúce mrholenie. Na horách a ojedinele prechodne aj v nižších polohách polojasno. Najvyššia denná teplota -1 až 3 stupne. Na horách výške 1500 m 1 stupeň. Južný až juhovýchodný vietor 3 až 6, na juhozápade postupne 6 až 10 m/s.n V stredu bude veľká oblačnosť až zamračené, časom dážď alebo dážď so snehom, ojedinele mrznúce zrážky, od 1500 m sneženie. Nočná teplota -1 až -5, v horských dolinách najmä na severozápade okolo -7 stupňov, denná 1 až 5 stupňov, na severe slabý mráz. Vo štvrtok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď, alebo dážď so snehom, ojedinele mrznúce zrážky. Od 1200 m sneženie. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach miestami okolo -5 stupňov, denná väčšinou 0 až 4 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.33 a zapadne o 16.34.

Amsterdampolooblačno6
Aténypolooblačno15
Belehradoblačno4
Berlínoblačno2
Bratislavazamračené1
Bruseloblačno6
Budapešťoblačno1
Bukurešťdážď3
Frankfurtzamračené5
Helsinkizamračené2
Istanbulzamračené7
Kodaňzamračené1
Kyjevpolooblačno-2
Lisabonpolojasno15
Londýndážď9
Madridpolooblačno10
Moskvazamračené0
Oslodážď1
Paríždážď6
Prahazamračené1
Rímoblačno12
Sofiaoblačno3
Štokholmdážď2
Varšavaoblačno2
Viedeňsneženie2
Záhreboblačno4
Ženevazamračené7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.