|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doma ochutnať, ako chutí svet
Cez dílerov k nám prenikajú zabehané solventné firmy Minulotýždňová medzinárodná výstava gastronómie Danubius Gastro 2003, jedna z pätice výstav zviazaných s cestovným ruchom v bratislavskej Inchebe, ukázala, že gastronómia je jedna z vážnych oblastí spotreby potravinárskych výrobkov, ktoré sa ďalej spracúvajú a ponúkajú v gastronomických zariadeniach. Súbežné organizovanie výstavy s veľtrhom ITF Slovakiatour, ako potvrdzuje manažér výstavy Ing. Ivan Veselý, jednoznačne podporuje odbornú i laickú návštevnosť. V desaťročnej histórii počet vystavovateľov v 20 nomenklatúrach vzrástol na 151. Najpočetnejšie boli zastúpení potravinári a nápojári. Špecializáciu výstavy pre oblasť gastronómie zvýraznili súťažné a prezentačné aktivity Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov, ako aj Slovenskej barmanskej asociácie. Napriek všetkým prínosom gastronomickej výstavy, napriek zvýrazneniu spojenia gastronómie s rozvojom cestovného ruchu a cestovania, akoby si len niektoré z podnikateľských firiem uvedomovali možnosť prezentácie svojich výrobkov špeciálnemu okruhu odberateľov - majiteľom gastronomických a hotelových zariadení. Tento segment trhu, že je zaujímavý, si uvedomujú predovšetkým výrobcovia zo zahraničia, ktorí prostredníctvom obchodných zastúpení prichádzajú na trh, a svojho klienta sú schopní podrobne oboznámiť s vlastnosťami ponúkaných výrobkov a sú pripravení presvedčiť ho o kúpe ponúkaných výrobkov. Domáci výrobcovia značne zaostávajú za obchodnými schopnosťami predajcov v zahraničí vyrobených výrobkov, prípadne z rôznych dôvodov im prenechávajú na domácom trhu nepochopiteľne veľký priestor. Domáci odberatelia nemajú dostatok informácií o doma vyrobených výrobkoch, a tak nečudo, že nakupujú tovar, ktorý presvedčí. Pokiaľ gastronómovia overia kvalitu zahraničných výrobkov, nechcú siahnuť po domácom výrobku, ak nie sú presvedčení o výhode, pre ktorú by sa oplatilo zameniť zahraničný výrobok za domáci. Nepomerne veľký vplyv pri rozhodovaní o nákupe zohráva aj fakt, že mnohí zahraniční výrobcovia alebo dovozcovia aktívnejšie ako domáci, pracujú s mládežou. Vedia, že informácia a skúsenosť z nich robí dobrých tovaroznalcov, ktorí, pokiaľ sú presvedčení o výhode prípravy jedla alebo nápoja v zahraničí vyrobeného výrobku, zostanú mu verní. Prevaha ponuky v zahraničí vyrobených výrobkov však neznamená, že pracovníci v gastronómii jednoznačne uprednostňujú zahraničný tovar pred domácim. Zádrh je niekde inde. Za členov Zväzu hotelov a reštaurácií SR ho vyjadrila ich prezidentka Ing. Zuzana Šedivá slovami: Radi by sme podporili odbyt doma vyrobených výrobkov, ale díleri, ktorí k nám s tovarom prichádzajú, ponúkajú väčšinou len tovar vyrobený v zahraničí. Na druhej strane sú tu domáci výrobcovia a nepriaznivo sa vyvíjajúce trendy v odbyte ich výrobkov. Za Slovenský mliekarenský zväz sa na situáciu ponosoval výkonný riaditeľ úradu Ján Bročko, ktorý by si prial, aby gastronómovia a hotelieri objednávali viacej doma vyrobených syrov, jogurtov a masla. Doplnil, že mliekari začali dokonca aj s balením medu, ktorého malé balenie je vhodné práve pre gastronómiu. Ukazuje sa, že toho, čo vo vzťahu domáci výrobcovia a gastronómovia nefunguje, je viac. Napríklad na už spomínanej výstave okrem výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, mliekarov, barmanov i kuchárov, niektorých vinárov sa neaktivizovali ďalší dôležití domáci výrobcovia potravín. Zdá sa, akoby si váhu trhového segmentu gastronómia neuvedomovali dokonca ani na Ministerstve poľnohospodárstva SR. Pritom rozvoj cestovného ruchu z hľadiska domáceho spotrebiteľa jednoznačne presunie objem tržieb za potraviny a nápoje z maloobchodných predajní do gastronomických zariadení. Zahraničný aktívny cestovný ruch má na agrosektor dokonca ešte väčší dosah, pretože príchod každého zahraničného turistu zvyšuje nároky na výrobu v agrosektore. V konečnom dôsledku tu ide o maximálne využitie prínosu z cestovného ruchu pre domácu ekonomiku, a ten by sme nemali stratiť tak z pohľadu makroekonomiky, ako ani podnikovej ekonomiky. Budúcoročná januárová pätica výstav k cestovnému ruchu (hovorí sa už dokonca o šestici), by sa mala podľa slov generálneho riaditeľa Incheby Ing. Alexandra Rozina niesť v zmysle hesla Ako chutí cestovanie. Vtipne zvýrazňuje fakt, že v rámci nášho cestovania aj konzumujeme, ba gastronómia je dokonca často aj jedným z hlavných cieľov našich ciest. Ochutnať, ako chutí svet, znamená aj pochutnať si na národnej gastronómii a v nej výroba domácich potravín a nápojov má svoje nezameniteľné miesto. Je to výhoda, z ktorej by mala čerpať aj naša prax. Rudolfa Vallová Ukazovatele Danubius Gastro Rok 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Počet vystavovateľov 6 46 105 109 136 151 Počet návštevníkov (v tis.) 20 22 24,5 25,1 29,8 33,0 Netto výstavná plocha (m2) 176 685 1420 1569 2150 2650 Zdroj: Incheba |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |