Hospodársky denník
USD39,227 Sk
EUR42,238 Sk
CHF28,813 Sk
CZK1,344 Sk
  Pondelok  27.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zaplatíme iba za kvalitnú prácu + foto Tibor Karkuš + logo ŽSR

Reštrikčné opatrenia zasiahnu aj také úseky, kde to bude bolestivé

Ťažisko činnosti jednotlivých Správ železničných tratí a stavieb (SŽTS) spočíva v pravidelnej údržbe, diagnostike, kontrolnej a revíznej činnosti. Po začiatočnom útlme v posledných troch rokoch finančné možnosti poskytli priestor aj na rozsiahlejšie práce v rámci komplexných rekonštrukcií. Reštrikčné opatrenia v nastávajúcom období však zasiahnu aj toto odvetvie. O celom komplexe úloh sme hovorili s prednostom SŽTS Zvolen Ing. Tiborom Karkušom.

Organizovanie prác v rámci správ železničných tratí a stavieb je ovplyvnené transformáciou železníc. K akým zmenám došlo v tomto novom organizačnom usporiadaní v rámci vašej SŽTS?

T. Karkuš: Najvýraznejší krok, a to rozdelenie železníc na dve organizácie, ŽSR a Železničnú spoločnosť, sa priamo činnosti našej správy nedotkol. V celom procese transformácie železníc je však pripravených niekoľko závažných zmien v celom odvetví tratí a stavieb. Prvá takáto zmena sa uskutočnila k 1. októbru 2002. Vtedy boli zrušené budovné obvody a vytvorili jeden obvod správy budov. V rámci našej správy zrušili tri budovné obvody, a to vo Zvolene, v Banskej Bystrici a v Jesenskom. Ich činnosť v čiastočne zmenenej podobe bude vykonávať Obvod správy budov Zvolen. Jeho hlavnou činnosťou je správa pozemných stavieb, inžinierskych sietí, vodohospodárskych zariadení a ďalších stavieb slúžiacich na prevádzku dopravnej cesty a zabezpečovanie ich údržby a opráv.

Aký cieľ ste sledovali týmito opatreniami?

T. Karkuš: Hlavným zmyslom tejto zmeny bolo zníženie počtu zamestnancov a zefektívnenie opráv pozemných stavieb. V našom obvode došlo k zníženiu o 31 zamestnancov. Na OSB Zvolen vzniklo sedem správcov budov a zariadení, ktorí budú dôkladne poznať stav stavieb vo svojom obvode, budú plánovať ich opravy, zadávať ich a preberať od dodávateľov. To je tá významná zmena, že

údržba a opravy

budov sa budú vykonávať dodávateľsky. Dodávateľov sme už vybrali a v týchto dňoch sa zmluvne uzatvárajú vzájomné vzťahy. Zmyslom takéhoto postupu je zefektívnenie opráv a údržby, teda zaplatíme len za tie práce, ktoré si objednáme a ktoré budú kvalitne vykonané.

Údržba a rekonštrukcie základných prostriedkov dopravnej cesty si vyžadujú dostatok finančných zdrojov. Môžete vyčísliť, aké objemy prostriedkov boli v posledných rokoch určené na všetky formy udržiavacích prác?

T. Karkuš: V roku 2001 sme na opravy vlastnými kapacitami v hlavnej činnosti spotrebovali materiál za 53 mil. Sk a na mzdy a ostatné osobné náklady sme minuli 170 mil. Sk. Na opravy dodávateľským spôsobom sme vynaložili 51,8 mil. Sk. Rekonštrukcie koľají sa robili v úsekoch Zvolen - Hronská Dúbrava, Jesenské - Lúka a staničné koľaje v celkovej hodnote 269 mil. Sk. Rekonštruovalo sa dvanásť výhybkových jednotiek v hodnote 18,5 mil. Sk. Na železničnom spodku boli vykonané rekonštrukcie za 46,5 mil. Sk a na budovách za 46 mil. Sk.

Naša infraštruktúra v porovnaní s okolitými železničnými správami výrazne zaostáva, a to predovšetkým kvalitou prevádzkových parametrov. Čo podľa vašich znalostí najviac chýba?

T. Karkuš: Najviac nám chýba modernizácia. Pod tým si nepredstavujem len modernizáciu európskych koridorov, ale všetkých ostatných zariadení. Ako príklad môžem uviesť, že v obvode našej správy máme 118 km hlavných koľají tvaru A, čo je typ železničného zvršku, ktorý sa od 60. rokov minulého storočia nevyrába. Na našich tratiach máme viac ako 300-tisíc kusov betónových podvalov s drevenými príchytkami, ktoré boli vyrobené pred rokom 1973. Mohol by som dlho hovoriť o nástupištiach, o označení staníc a zastávok, o budovách ako napríklad Vígľaš či Sliač, o nevyhovujúcich kotolniach na pevné palivo a o ďalších zariadeniach, ktoré už

dávno nevyhovujú

požiadavkám na modernú železničnú dopravu, akú často vidíme v okolitých štátoch. Chápem prioritu modernizácie koridorov. Preto budeme musieť veľmi uvážlivo rozhodovať, kam vložiť pridelené prostriedky. Zlepšenie stavu zariadení v našej správe však nepriaznivo ovplyvnia aj pripravované úsporné opatrenia na tento rok, ktoré sa najviac dotknú vedľajších a regionálnych tratí.

Nedávno ste sa vyjadrili, že stav železničných tratí v zvolenskom regióne je veľmi citlivou témou. Najviac starostí vám spôsobovali regionálne trate.

T. Karkuš: Prostriedky, ktoré máme k dispozícii, musíme deliť prednostne podľa toho, aké prepravné výkony sa na tratiach robia. Z tohto pohľadu je pre nás prvoradá trať Kozárovce - Zvolen - Jesenské na južnom ťahu. Regionálnych a málo využívaných tratí máme v našom obvode naozaj veľa. Niektoré sú vo veľmi zlom stave, napriek tomu sa z rôznych dôvodov nepristúpilo k ich rekonštrukcii. Navyše je tu rozhodnutie na zastavenie osobnej dopravy na niektorých týchto tratiach. To zrejme prinesie zníženie počtu zamestnancov a prostriedkov na ich údržbu. Žiaľ, zatiaľ nie je ešte presne rozhodnuté, kedy a za akých podmienok budú môcť predstavitelia samospráv regiónov niečo robiť so správou a využívaním regionálnych tratí.

Správa neobhospodaruje len trate a dopravné cesty, ale aj budovy, ktoré sú v rozličnom stave. Ako si predstavujete starostlivosť o ich bezproblémový stav?

T. Karkuš: V súčasnosti máme v našom obvode 663 budov s obstavaným priestorom 827 939 kubíkov. Z toho je 64 budov železničných staníc, 90 zastávok, 506 rôznych prevádzkových a sociálnych budov a tri obytné domy. Staráme sa aj o 67,5 km vodovodov, 17 km kanalizácie a o mnohé iné zariadenia. O stave budov hovorí aj to, že 69 % budov je starších ako 50 rokov. Vynoril sa však jeden nový problém. Znižovaním zamestnancov v doprave a v ZSSK sa niektoré budovy využívajú

len časť dňa,

čo otvára priestor pre vandalov a zlodejov. V rámci našich možností sa však snažíme stav budov zlepšovať. V posledných rokoch sme zrekonštruovali prevádzkové budovy v Železničnej stanici Nová Baňa, Žarnovica, Červená Skala, Dubová, Podbrezová, ako aj niekoľko sociálnych budov pre zamestnancov. Rekonštruovali sme aj kotolne na plynové, napríklad v Banskej Bystrici, Banskej Štiavnici, vo Fiľakove, v Hornej Štubni. V súčasnosti riešime problém rozvodov vody, v ktorých sa nachádza zdraviu škodlivé olovo, čo nás bude stáť 2,1 mil. Sk. Okrem toho sme vykonali rekonštrukcie budov za 28,3 mil. Sk a opravy budov za 5,8 mil. Sk.

Napriek rôznym úsporným opatreniam bezpečnostné hľadisko vám diktuje vykonávať rekonštrukčné práce a udržiavať trate v dobrom funkčnom stave. Ktoré dopravné úseky sa podrobujú prácam a aké sú vyhliadky na budúci rok?

T. Karkuš: Bezpečnosť dopravy je na prvom mieste v práci každého železničiara. Preto venujeme veľkú pozornosť dodržiavaniu noriem a predpisov, meraniu a prehliadkam tratí a sústavnému sledovaniu ich stavu. Na základe toho organizujeme prácu tak, aby sme včas odstránili hrubé poruchy ohrozujúce bezpečnosť dopravy. Zatiaľ sa nám to vcelku úspešne darilo. Veľké opravy a rekonštrukcie sa robia v obmedzenom rozsahu, hoci trate by si ich žiadali viac. Vlani sme robili obnovu koľaje v úseku Lúka - Blhovce v dĺžke 5 km, či koľaje č. 1 Hronská Dúbrava v dĺžke 0,8 km. Obnovili sme výhybky v Železničnej stanici Čremošné, Radvaň a po nehode aj v Železničnej stanici Jesenské. Venovali sme sa aj čisteniu štrkového lôžka v rozsahu 11,3 km, súvislej výmene koľajníc v dĺžke 6,9 km, súvislej výmene podvalov v počte 2500 kusov a zváraniu koľajníc v dĺžke 3,2 km. Tieto práce prispeli k udržaniu prevádzkyschopného stavu našich tratí. V týchto dňoch prehodnocujeme plán na rok 2003, predpokladáme značné

zníženie nákladov

na materiál a dodávateľské opravy. Spolu s pripravovaným rastom cien, najmä energií, to bude od nás vyžadovať veľmi uvážlivé rozhodovanie, kam dať prostriedky a čo urobiť, aby sme naše trate zachovali v prevádzke. Správa železničných tratí a stavieb Zvolen v súčasnosti obhospodaruje 748 kilometrov tratí, 1127 výhybkových jednotiek, 2344 udržiavacích jednotiek spolu a 41 tunelov v dĺžke 19 km, čo je takmer polovica všetkých tunelov na Slovensku.

Počasie

Dnes budú v predpoludňajších hodinách ešte prevládať vcelku priaznivé účinky počasia. Dobrá je tolerancia telesnej aj duševnej námahy, ako aj neschopnosť koncentrácie. Popoludní a intenzívnejšie v nočných hodinách očakávame u meteosenzitívnych ľudí postupné mierne zvyšovanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Zosilňujú sa reumatické ťažkosti, bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho aj zažívacieho systému. Znižuje sa výkonnosť a koncentrácia, preto je potrebná zvýšená opatrnosť najmä v rizikových prevádzkach a v doprave.Zajtra pretrvávanie uvedených nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude väčšinou zamračené nízkou oblačnosťou a hmly, na horách a ojedinele aj v nižších polohách polojasno. V priebehu dňa od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a k večeru na západnom Slovensku miestami dážď. Najvyššia denná teplota -2 až 2, na horách vo výške 1500 m -3 stupne. Slabý vietor.n V utorok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach zrážky, na juhozápade dážď alebo dážď so snehom, inde zrážky snehové, neskôr miestami miešané alebo dažďové. Pri tekutých zrážkach sa ojedinele môže vytvárať poľadovica. Nočná teplota 0 až -4, na východe do -6, denná -1 až 4 stupne. V stredu bude premenlivá oblačnosť a na horách početné, inde iba ojedinelé snehové prehánky. Nočná teplota 0 až -4, denná -3 až 1 stupeň, pri zmenšenej oblačnosti ojedinele teplejšie.n Slnko vyjde zajtra o 7.28 a zapadne o 16.42 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdampolooblačno8
Atényoblačno15
Belehradhmla4
Berlíndážď4
Bratislavaoblačno3
Bruselpolooblačno8
Budapešťzamračené3
Bukurešťoblačno5
Frankfurtdážď6
Helsinkizamračené0
Istanbulzamračené6
Kodaňzamračené6
Kyjevpolooblačno0
Lisabonslnečno18
Londýnpolooblačno12
Madridslnečno16
Milánooblačno12
Moskvazamračené-2
Oslooblačno2
Parížoblačno8
Prahadážď2
Rímpolooblačno14
Sofiazamračené4
Štokholmdážď3
Varšavazamračené1
Viedeňzamračené3
Záhrebhmla3
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.