|
|||||||||||||||||
Pondelok 27.Januára 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podmienky viac než skromnéŽelezničná stanica pre vlaky na normálny aj široký rozchod Železničná stanica Haniska pri Košiciach patrí pod Správu riadenia dopravy Košice. Hlavnou a nosnou činnosťou tejto východoslovenskej stanice je príjem a výprava nákladných vlakov, ktoré prepravujú tovar do U. S. Steel. Práve tento hutnícky kombinát je ich najdôležitejším partnerom. Ukrajinská ruda je napriek miernemu poklesu najdovážanejšou surovinou, vďaka ktorej má tunajšia železničná stanica svoju jedinečnosť. Sme stanicou prvej kategórie a naším špecifikom je súčasť dvoch staníc, a to normálnej železničnej stanice a stanice širokého rozchodu. Pracovný kolektív tvorí 86 zamestnancov vo funkciách výpravca, dozorca výhybiek, posunovač a staničný robotník , opisuje súčasný stav na stanici jej prednosta Ing. Peter Kusala. Železničná stanica Haniska pri Košiciach je jednou z mála staníc na Slovensku, kde nájdeme normálny aj široký rozchod. A práve tento fakt je dôležitý pri vývoze a dovoze záťaže, ktorá sa môže uskutočňovať po dvoch vetvách. Široký rozchod je priamou spojnicou Ukrajiny s U. S. Steel, po ktorom sa denne vozí ruda, a po normálnom rozchode vozia finálne produkty a reexpedovanú rudu pre Ostravu-Bartovice a Třinec. Priemerný denný výkon je podľa posledných štatistických údajov na normálnom rozchode 12 vychádzajúcich a 11 končiacich vlakov a na širokom rozchode 6 vychádzajúcich a 7 končiacich vlakov. Tieto čísla sú obrazom predovšetkým činnosti nášho najväčšieho vlečkára U. S. Steel, ale nemenej dôležitou úlohou je aj náš vlastný posun v celom obvode železničnej stanice, približuje nám dopravnú činnosť námestník Železničnej stanice Haniska pri Košiciach Juraj Ivasenko a následne dodáva, že prácu posunu môžeme rozdeliť na dve časti. Tou prvou je vlastná vlakotvorba, kde štatistické číslo 406 určuje počet privesených vozňov denne, teda za dve 12-hodinové pracovné zmeny. Do druhej skupiny patria rozposunované správkové vozne, ktorých je v priemere 30 denne. To sú vozne pristavované do opravovní vozňov. Celkový počet vozňov za rok je 11-tisíc, a to naozaj nie je zanedbateľné číslo. Vďaka hutníckemu kombinátu majú v dopravnej činnosti v Haniske pri Košiciach práce dosť, aj keď za posledné roky doprava a s ňou spojené výkony vo všeobecnosti klesli. Okrem prác na prekládke tu riadne premávajú nákladné a osobné vlaky na trase Košice - Plešivec. Keďže máme dobrý kolektív ľudí, ktorí si vážia svoju prácu a skutočne odvádzajú dobrú robotu, nemáme problémy. Tie nám vie nadeliť azda iba nepriazeň počasia, a to najmä sneh a vietor. Keď proti mrazu a zafúkaniu snehom nepomáha ani ohrev výhybiek a nie je možné ich diaľkové ovládanie, v takej situácii pomôžu len lopaty, metly a škrabky v rukách každého, kto je v službe. Takéto situácie v Haniske dôverne poznáme. Do obvodu našej Železničnej stanice Haniska pri Košiciach patrí okrem už spomínanej širokorozchodnej trate aj nesamostatná Železničná stanica Veľká Ida a výhybňa Hornád. Výhybňa Hornád je odľahlé pracovisko vzdialené od Haniskej 9 km. Je tam stará budova, ktorá potrebuje rekonštrukciu. Opravovať a rekonštruovať by veru toho bolo dosť, žiaľ, len tak sa možno prikrývať, pokiaľ nám stačí perina, zdôraznil prednosta P. Kusala. Nepochybne, oprava by sa zišla aj staničnej budove, ktorá pôsobí dosť neútulne a ošarpane. Zišli by sa aj dva výkonnejšie počítače. Hoci sa železničiari v Haniske pri Košiciach nemajú čím popýšiť či pochváliť, nie sú nespokojní. Majú slušné, aj keď skromné podmienky, predovšetkým si vážia svoju prácu. Prednosta stanice s hrdosťou hodnotil veľmi dobrý kolektív, ktorý nemá problémy s dochádzkou či alkoholom a veru ani v medziľudských vzťahoch. V rok 2003 by sa mala začať plánovaná obnova výhybiek na idanskom a barčianskom zhlaví, čo by bolo pre železničiarov v Haniske pri Košiciach aj keď malým, ale predsa úspechom. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |