Hospodársky denník
USD39,227 Sk
EUR42,238 Sk
CHF28,813 Sk
CZK1,344 Sk
  Pondelok  27.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na vine údajne len vodiči...

Zimná údržba iba v rámci možnosti pridelených financií

Presne pred týždňom v pondelok, niečo pred siedmou hodinou ráno, sa medzi Nitrou a Trnavou v reťazovej havárii zrazilo približne 70 vozidiel. Príčinou bola mrznúce mrholenie a nedostatočná disciplinovanosť vodičov. Je pravdou, že inkriminovaná časť veľmi intenzívne využívanej diaľnice je označená ako riziková s tým, že sa na nej môže vyskytnúť poľadovica. Vozovka bola v noci riadne posypaná a ošetrená. Údržba a opravy ciest sú u nás skutočne veľmi komplikovanou témou. Oprava a údržba ciest by si u nás vyžadovala ročne okolo 3 mld. Sk. V skutočnosti sa však na opravy ciest venuje iba niekoľko sto miliónov korún, pričom na druhej strane rapídne rastú ceny materiálov a prác. Na ilustráciu, tona soli na posýpanie stála pred niekoľkými rokmi 800 Sk, v minulom roku už stála 2500 Sk. Podľa polície i cestárov hlavnú vinu za spomínanú hromadnú reťazovú haváriu majú najmä vodiči silných a rýchlych automobilov. Mnohým sa však takéto jednoznačné určenie viny nepozdávalo a tvrdili, že cesta bola jedným veľkým klziskom. Komunikácia pritom bola ošetrená, avšak posyp prekryla poľadovica. Po spomínanej diaľnici v úseku okolo Šoporne prejde denne približne 18-tisíc vozidiel, čo je na naše pomery dosť. Stojí teda za úvahu, ako sa vyvarovať takýchto rekordných havárií, pri ktorých vznikajú nielen miliónové materiálne škody, ale prichádza aj k stratám na životoch. Ako si cestári plnia svoje úlohy? S touto otázkou sme navštívili generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Ing. Dušana Faktora, ktorý na okraj spomínanej nehody okrem iného uviedol: „Ja som sa hneď ráno nechal podrobne informovať o spomínanej havárii. Samozrejme, každý vodič a nakoniec aj ja, keď

sedím v aute,

hneď hľadáme chybu mimo seba. Je to štandardný postup. Mnohí sa však vôbec nezamyslíme nad tým, že musíme ísť tak rýchlo či pomaly, aby sme dokázali zabrzdiť na tej vozovke, po ktorej ideme, na potrebnej vzdialenosti. Tento princíp vodiči porušili. Analyzoval som technické prostriedky, ktoré naši cestári na spomínanom úseku použili a ich nasadenie a jednoznačne tvrdím, že príslušné stredisko údržby robilo, čo mohlo, nezistil som zanedbanie povinností. Som nekompromisný a keby som zistil subjektívne nedostatky, okamžite by som z toho vyvodil tvrdé dôsledky. Opakujem však, nezistil som zanedbanie povinnosti našich pracovníkov, pretože, ak je na ceste poľadovica, tak nemôžem obchádzať iné auta vyše 100-kilometrovou rýchlosťou.“ Možno súhlasiť s tým, že vzhľadom na technické prostriedky, nedostatok peňazí a na nepriaznivé poveternostné podmienky, cestári nie sú schopní robiť viac a robia toľko, na čo majú. Onedlho sneh už začne ustupovať a vynorí sa ďalšia pohroma pre šoférov - hlboké jamy, výtlky a porušený asfalt. Oprava a údržba ciest by si ročne vyžiadala približne 3 mld. Sk. Aká je realita? Napríklad v roku 2001 bolo na opravu ciest na Slovensku určených 490 mil. Sk a v minulom roku to bolo približne 500 mil. Sk. Ročne opravujeme maximálne

400 km ciest,

pritom odborníci tvrdia, že by sme mali opravovať aspoň 1200 km ciest. Zmení sa to v budúcnosti? O tom opäť Ing. Dušan Faktor: „Nik nemá toľko peňazí, koľko by potreboval. To je štandardná pravda, ktorá platí vari na každom pracovisku. Aj my môžeme minúť na opravy a údržbu ciest len toľko, koľko máme na to peňazí. Mojou zodpovednosťou je dohliadať na to, aby sa tieto prostriedky minuli čo najefektívnejšie. V súčasnosti sa pripravujeme na proces transformácie, podľa ktorej by mala prejsť správa ciest druhej a tretej triedy pod vyššie územné celky vrátane časti našej techniky. Smerovanie prenosu zodpovednosti aj za opravy a údržbu ciest na územné samosprávne celky považujem za správne. Prihováram sa však za etapovitý presun časti stredísk údržby, ktoré budú spojené z údržbou 2. a 3. triedy pod VÚC.“ Medzi tohtoročné prioritné úlohy generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Dušana Faktora teda patrí aj skutočnosť, že musia prechod kompetencií a techniky na VÚC pripraviť tak precízne, aby od 1. januára 2004 mohli aj fakticky riadiť a zabezpečovať správu im patriacich ciest 1. a 2. triedy.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes budú v predpoludňajších hodinách ešte prevládať vcelku priaznivé účinky počasia. Dobrá je tolerancia telesnej aj duševnej námahy, ako aj neschopnosť koncentrácie. Popoludní a intenzívnejšie v nočných hodinách očakávame u meteosenzitívnych ľudí postupné mierne zvyšovanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Zosilňujú sa reumatické ťažkosti, bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho aj zažívacieho systému. Znižuje sa výkonnosť a koncentrácia, preto je potrebná zvýšená opatrnosť najmä v rizikových prevádzkach a v doprave.Zajtra pretrvávanie uvedených nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude väčšinou zamračené nízkou oblačnosťou a hmly, na horách a ojedinele aj v nižších polohách polojasno. V priebehu dňa od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a k večeru na západnom Slovensku miestami dážď. Najvyššia denná teplota -2 až 2, na horách vo výške 1500 m -3 stupne. Slabý vietor.n V utorok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach zrážky, na juhozápade dážď alebo dážď so snehom, inde zrážky snehové, neskôr miestami miešané alebo dažďové. Pri tekutých zrážkach sa ojedinele môže vytvárať poľadovica. Nočná teplota 0 až -4, na východe do -6, denná -1 až 4 stupne. V stredu bude premenlivá oblačnosť a na horách početné, inde iba ojedinelé snehové prehánky. Nočná teplota 0 až -4, denná -3 až 1 stupeň, pri zmenšenej oblačnosti ojedinele teplejšie.n Slnko vyjde zajtra o 7.28 a zapadne o 16.42 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdampolooblačno8
Atényoblačno15
Belehradhmla4
Berlíndážď4
Bratislavaoblačno3
Bruselpolooblačno8
Budapešťzamračené3
Bukurešťoblačno5
Frankfurtdážď6
Helsinkizamračené0
Istanbulzamračené6
Kodaňzamračené6
Kyjevpolooblačno0
Lisabonslnečno18
Londýnpolooblačno12
Madridslnečno16
Milánooblačno12
Moskvazamračené-2
Oslooblačno2
Parížoblačno8
Prahadážď2
Rímpolooblačno14
Sofiazamračené4
Štokholmdážď3
Varšavazamračené1
Viedeňzamračené3
Záhrebhmla3
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.