Hospodársky denník
USD38,843 Sk
EUR41,931 Sk
CHF28,537 Sk
CZK1,341 Sk
  Streda  29.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nebude zrejme čo schváliť

Na výstavbu diaľnic vyčlenili opäť menej prostriedkov

V súvislosti s výstavbou automobilky Peugeot pri Trnave bolo možno zaregistrovať v médiách veľa otázok z východnej časti Slovenska. Všetky mali spoločný obsah - prečo sa automobilka nestavia radšej na východe. Odpoveď je, žiaľ, veľmi stručná: na východnom Slovensku nie je vyhovujúca infraštruktúra, chýbajú najmä diaľnice. Podľa štatistík až osem z desiatich západných investorov neinvestuje v Košiciach, ale radšej si zvolí neďaleký Miškovec, ktorý má perfektne vybudovanú infraštruktúru. Skutočne, bez diaľnic sa ani na východe veľa toho neudeje. Zodpovednosť za výrazné pribrzdenie výstavby diaľnic, čo je

veľkou stratou

najmä pre východný región, má vláda Mikuláša Dzurindu a dôvodom je nedostatok peňazí. Argument síce možno chápať, avšak nedá sa s ním súhlasiť. Všade vo svete sa na výstavbu diaľnic našli peniaze aj mimo národných rozpočtov. V uplynulom roku sa prakticky odovzdalo iba niekoľko kilometrov nových diaľnic. V tomto roku to nebude o nič veselšie, pretože vláda na návrh ministra financií Ivana Mikloša určila na ich výstavbu iba 8,5 mld. Sk. Je to menej než bolo v roku 2002 a je to podstatne menej než žiadal ten istý I. Mikloš vo funkcii ministra dopravy, keď na tento rok žiadal 13,25 mld. Sk. Diaľničná priorita je teda už iba minulosťou. Úlohu investora diaľnic zastáva u nás Slovenská správa ciest (SSC). Druhý mesiac je vo vrcholnej funkcii generálneho riaditeľa SSC Ing. Dušan Faktor. Pri našej návšteve sme nezačali peniazmi, ale ďalším problémom, ktorého nezvládnutie vyčítali minulému vedeniu SSC, a to transparentnosti výberu dodávateľov na lukratívne mnohomiliardové zákazky. D. Faktor v tejto súvislosti okrem iného uviedol: „Skutočne,

minulá prax

naznačovala možné porušenie transparentnosti výberu, avšak pod mojím vedením sa budeme snažiť robiť maximálne čistú výberovú politiku. Napríklad my ako investor budeme vyberať takých dodávateľov, ktorí nám ponúknu na určitý úsek výstavby diaľnice pevnú cenu, bez možnosti neskoršieho neodôvodneného navýšenia. Jednoznačne si budú dodávateľské firmy musieť zvyknúť na takýto nekompromisný systém výberu. Dodávateľské firmy budeme konfrontovať aj s výberom firiem so zahraničia.“ V decembri mala vláda odsúhlasiť nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2006. Schvaľovanie projektu sa presunulo na marec. Vlastne ani nebude čo schvaľovať. Napríklad v porovnaní s rokom 1998, je na tohtoročnú výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest len 8,5 mld. Sk. Z hľadiska vývoja indexu cien stavebných materiálov a prác, ktorý dosiahol rast až o 80 %, je reálne k dispozícii iba približne 5 mld. Sk. Na čo sa budú z tejto neveľkej sumy klásť priority? D. Faktor bol konkrétny: „Priority, ktoré som určil, sú jasné. Predovšetkým chceme maximálne znížiť rozostavanosť, pretože

umŕtvené stavby

sú veľmi náročné na ošetrovanie a po druhé chceme dostavať všetky úseky, ktoré je možné v tomto roku ukončiť. Čiže, odovzdáme tunel Branisko a priľahlý úsek cesty od Behároviec až po Fričovce. Malo by dôjsť aj k ukončeniu stavieb, ktoré sú na úseku Hronský Beňadik - Nová Baňa - Rudno, na čo sme určili relatívne veľký balík peňazí. Nové úseky začneme stavať iba vtedy, ak bude na ne dostatok peňazí. Určite začneme stavať dva bratislavské úseky (Lamačská -Staré grunty a Viedenská - Prístavný most). Ďalej chceme začať stavať úsek Prešov - západ a niektoré úseky na rýchlostných cestách.“ Hlavným problémom rýchlejšieho tempa výstavby diaľnic je nedostatok financií. Je preto namieste, že MDPT, ako aj SSC plánujú využívať nielen štátny rozpočet, ale aj pomocné fondy Európskej únie, najmä kohézny fond a tiež možnosti fondu ISPA. Podľa zámerov ministra na výstavbu diaľnic by sa mal používať aj súkromný kapitál, tak, ako je to bežné v každej ekonomicky vyspelej krajine.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí pretrvávanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Vyššia je náchylnosť na nervozitu, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Zvýšiť sa môžu zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Väčší je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové).Zajtra predpokladáme pretrvávanie uvedených ťažkostí.

n Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami, inde len ojedinele snehové prehánky. Najvyššia denná teplota 0 až 4 stupne. Západný až juhozápadný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -4 stupne.n Vo štvrtok bude prevažne oblačno, miestami snehové prehánky. Nočná teplota -3 až -7, denná -3 až 1 stupeň. V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami snehové prehánky alebo občasné sneženie. Nočná teplota -4 až -8, v horských dolinách a v kotlinách -9 až -14, denná -6 až -1 stupeň.n Slnko zajtra vyjde o 7.27 a zapadne o 16.44 hod.

Amsterdamoblačno2
Atényoblačno17
Belehradoblačno6
Berlínprehánky1
Bratislavaprehánky3
Bruseloblačno3
Budapešťzamračené3
Bukurešťoblačno7
Frankfurtoblačno2
Helsinkisneženie-4
Istanbuloblačno7
Kodaňoblačno-1
Kyjevsneženie-1
Lisabonprehánky9
Londýnpolooblačno5
Madridoblačno7
Moskvasneženie-3
Oslooblačno-2
Parížoblačno4
Prahasneženie0
Rímpolojasno10
Sofiazamračené4
Štokholmprehánky-3
Varšavasneženie0
Viedeňoblačno0
Záhrebdážď5
Ženevaoblačno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.