|
|||||||||||||||||
Streda 29.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nebude zrejme čo schváliťNa výstavbu diaľnic vyčlenili opäť menej prostriedkov V súvislosti s výstavbou automobilky Peugeot pri Trnave bolo možno zaregistrovať v médiách veľa otázok z východnej časti Slovenska. Všetky mali spoločný obsah - prečo sa automobilka nestavia radšej na východe. Odpoveď je, žiaľ, veľmi stručná: na východnom Slovensku nie je vyhovujúca infraštruktúra, chýbajú najmä diaľnice. Podľa štatistík až osem z desiatich západných investorov neinvestuje v Košiciach, ale radšej si zvolí neďaleký Miškovec, ktorý má perfektne vybudovanú infraštruktúru. Skutočne, bez diaľnic sa ani na východe veľa toho neudeje. Zodpovednosť za výrazné pribrzdenie výstavby diaľnic, čo je veľkou stratou najmä pre východný región, má vláda Mikuláša Dzurindu a dôvodom je nedostatok peňazí. Argument síce možno chápať, avšak nedá sa s ním súhlasiť. Všade vo svete sa na výstavbu diaľnic našli peniaze aj mimo národných rozpočtov. V uplynulom roku sa prakticky odovzdalo iba niekoľko kilometrov nových diaľnic. V tomto roku to nebude o nič veselšie, pretože vláda na návrh ministra financií Ivana Mikloša určila na ich výstavbu iba 8,5 mld. Sk. Je to menej než bolo v roku 2002 a je to podstatne menej než žiadal ten istý I. Mikloš vo funkcii ministra dopravy, keď na tento rok žiadal 13,25 mld. Sk. Diaľničná priorita je teda už iba minulosťou. Úlohu investora diaľnic zastáva u nás Slovenská správa ciest (SSC). Druhý mesiac je vo vrcholnej funkcii generálneho riaditeľa SSC Ing. Dušan Faktor. Pri našej návšteve sme nezačali peniazmi, ale ďalším problémom, ktorého nezvládnutie vyčítali minulému vedeniu SSC, a to transparentnosti výberu dodávateľov na lukratívne mnohomiliardové zákazky. D. Faktor v tejto súvislosti okrem iného uviedol: Skutočne, minulá prax naznačovala možné porušenie transparentnosti výberu, avšak pod mojím vedením sa budeme snažiť robiť maximálne čistú výberovú politiku. Napríklad my ako investor budeme vyberať takých dodávateľov, ktorí nám ponúknu na určitý úsek výstavby diaľnice pevnú cenu, bez možnosti neskoršieho neodôvodneného navýšenia. Jednoznačne si budú dodávateľské firmy musieť zvyknúť na takýto nekompromisný systém výberu. Dodávateľské firmy budeme konfrontovať aj s výberom firiem so zahraničia. V decembri mala vláda odsúhlasiť nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2006. Schvaľovanie projektu sa presunulo na marec. Vlastne ani nebude čo schvaľovať. Napríklad v porovnaní s rokom 1998, je na tohtoročnú výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest len 8,5 mld. Sk. Z hľadiska vývoja indexu cien stavebných materiálov a prác, ktorý dosiahol rast až o 80 %, je reálne k dispozícii iba približne 5 mld. Sk. Na čo sa budú z tejto neveľkej sumy klásť priority? D. Faktor bol konkrétny: Priority, ktoré som určil, sú jasné. Predovšetkým chceme maximálne znížiť rozostavanosť, pretože umŕtvené stavby sú veľmi náročné na ošetrovanie a po druhé chceme dostavať všetky úseky, ktoré je možné v tomto roku ukončiť. Čiže, odovzdáme tunel Branisko a priľahlý úsek cesty od Behároviec až po Fričovce. Malo by dôjsť aj k ukončeniu stavieb, ktoré sú na úseku Hronský Beňadik - Nová Baňa - Rudno, na čo sme určili relatívne veľký balík peňazí. Nové úseky začneme stavať iba vtedy, ak bude na ne dostatok peňazí. Určite začneme stavať dva bratislavské úseky (Lamačská -Staré grunty a Viedenská - Prístavný most). Ďalej chceme začať stavať úsek Prešov - západ a niektoré úseky na rýchlostných cestách. Hlavným problémom rýchlejšieho tempa výstavby diaľnic je nedostatok financií. Je preto namieste, že MDPT, ako aj SSC plánujú využívať nielen štátny rozpočet, ale aj pomocné fondy Európskej únie, najmä kohézny fond a tiež možnosti fondu ISPA. Podľa zámerov ministra na výstavbu diaľnic by sa mal používať aj súkromný kapitál, tak, ako je to bežné v každej ekonomicky vyspelej krajine. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |