|
|||||||||||||||||
Streda 29.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zostávajú pri deklaráciiBez ekonomických pák niet kompetencie Kompetencie v cestovnom ruchu zo štátnej správy na samosprávne kraje prešli už v čase ich konštituovania. Na jednej strane máme koordinovať rozvoj cestovného ruchu a pomáhať jeho rozvoju, na druhej strane samosprávny kraj nemá ekonomické páky, ako to robiť, opisuje situáciu okolo kompetencií Ing. Karol Jurica, vedúci oddelenia cestovného ruchu na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja. Východisko vidím vo fiškálnej decentralizácii a reálnom presune kompetencií do regiónu, konštatuje a dodáva, že samosprávny kraj by sa mal zúčastňovať na realizácii predštrukturálnych fondov. Mal by, ale zatiaľ sa akoby nič nedialo. Vyhlásenia o podpore cestovného ruchu a o odovzdaní kompetencií zostávajú deklaráciami, ktoré sa zatiaľ neuviedli do života. Cestovnému ruchu sa stále nevenuje pozornosť, akú potrebuje. Tak to bolo aj v minulosti, keď na štátnej správe sa krajské národné výbory cestovnému ruchu venovali štvrť alebo maximálne pol pracovnej sily. Úrad, ktorý sa zriadil, ak má plniť svoju funkciu, je potrebné obsadiť kvalifikovaným a na plnenie stanoveného cieľa dobre pripraveným personálom. Podľa informácií Karola Juricu, na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja sa v súčasnosti konštituuje odbor cestovného ruchu, ktorý by mal mať štyroch pracovníkov. Podpora cestovného ruchu sa dá podľa neho uplatniť v trojuholníku štátna správa - samospráva - podnikatelia, a to tak v horizontálnom, ako aj vo vertikálnom smere. Informačné toky medzi jednotlivými zložkami by mali byť vopred známe, ináč ťažko bude funkčný. Pred desiatimi rokmi sme hovorili o (veľkom) zákone pre cestovný ruch, ktorý neuzrel dodnes svetlo sveta, reaguje Karol Jurica na túto tému. Legislatíva je základným predpokladom na výkon práce verejne činných osôb a inštitúcií. Úrady samosprávnych krajov ako samostatné zložky verejnej správy zatiaľ nie sú v dostatočnej miere zapojené do legislatívneho procesu. Na pripomienkovanie nedostali ani pripravovaný návrh zákona o zriaďovaní a financovaní združení cestovného ruchu, hoci sa ich v zákone riešená problematika bytostne týka. V súčasnosti pracujeme na pláne hospodárskeho a sociálneho rozvoja a jednou z ôsmich oblastí je aj rozvoj cestovného ruchu. Sme v polovici práce a v spolupráci s okresmi monitorujeme zariadenia cestovného ruchu, informačné kancelárie, remeslá atď. Prístup k informáciám je ťažký a veľmi obmedzený, dodáva Karol Jurica. Vychádza sa väčšinou s oficiálnej štatistiky a problémom je a to, že systém nie je zabehnutý. Rokuje sa so Štatistickým úradom SR, a aj s jednotlivými firmami, od ktorých získať informáciu je tvrdým orieškom. Záujmom pracovníkov veľkých územných celkov je odviesť kvalitnú prácu. Ich kvalita závisí však aj od toho, akým spôsobom a v akej forme sú odovzdávané kompetencie. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |