Hospodársky denník
USD38,843 Sk
EUR41,931 Sk
CHF28,537 Sk
CZK1,341 Sk
  Streda  29.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Štátne divadlo so železnicou

Pritom stačilo napríklad nepostaviť päť kilometrov diaľnice

Dráma na železnici vrcholí. Odvetou za rozhodnutie vlády o definitívnom zastavení osobnej prepravy na 25 najviac stratových železničných tratiach a rušenie ďalších približne 200 vlakových spojov je vzrastajúca nespokojnosť postihnutej verejnosti, miestnych samospráv a vyhlásenie štrajku železničiarov. Toto rozhodnutie len zapadá do série vlaňajších protichodných zámerov, vyhlásení a nekvalifikovaných rozhodnutí v rýchlom slede, ktoré dokumentujú chaos v rezorte dopravy:

- plánovaný nákup 35 kusov ľahkých vlakových súprav na regionálne trate za 4,3 mld. Sk a po podozrení z porušenia zákona zrušenie tendra ako nepotrebného,

- októbrové vyhlásenie riaditeľa odboru železničnej dopravy pri ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií D. Turanoviča o neplánovaní zdražovania železničnej dopravy a vzápätí 15-percentné zdraženie a rušenie zliav s plánovaným ziskom 178 mil. Sk,

- rozvojová stratégia dopravy z novembra 2002 uznáva význam lokálok pre rozvoj regiónov, a preto ešte ráta s ich transformáciou a s efektívnym zapojením do regionálnych systémov dopravnej obslužnosti.

Isteže, prevádzkovať poloprázdne vlaky je plytvaním, ktoré sa roky prehliadalo bez povšimnutia. Avšak „liečba amputáciou“ na úkor ľudí, je to posledné, čo pripadá do úvahy. Rýchlosť a razancia, s akou sa vláda poponáhľala s rušením prevádzky,

vzbudzuje obavy

z vedomého naštartovania likvidačného procesu železničnej dopravy, pred čím varujú železničiarski odborári. Čo iné sa dá domýšľať, keď ministerstvo sa neunúvalo v takej vážnej veci predložiť žiadnu alternatívu na rozhodovanie, len zrušiť či ponechať? (...)

(...) Vari by si Dzurindova vláda zaslúžila pochvalu za odvahu dať vypracovať zahraničný audit v ZSSK, pokiaľ by ním zistený roky kumulovaný 16-miliardový dlh štátu za neplatenie za výkony vo verejnom záujme nezneužila ako dôvod na rozsiahlu redukciu osobnej dopravy. Týmto rozhodnutím vláda pošliapala priority a zásady štátnej a regionálnej dopravnej politiky, ale aj všeobecné

priority vlády,

ako je sloboda pohybu, mobilita pracovnej sily, politika zamestnanosti, ekonomický rozvoj zaostalých regiónov, sociálne dosahy, ekologické aspekty atď. Platí to aj o európskej tzv. bielej knihe o doprave, na ktorú sa odvolávajú koncepčné materiály ministerstva. Tá odporúča používateľa postaviť do stredu záujmu, požaduje preferenciu verejnej a najmä železničnej dopravy a zvyšovanie kvality a prístupnosti služieb miestnej a regionálnej osobnej dopravy.

Od 2. februára bude na Slovensku všetko opačne. (...) Zo všetkých strán sa ozýva, že zrušenie osobnej prepravy na tratiach prinesie existenčné problémy tisíckam ľudí, ktorí sa ocitnú v regiónoch odrezaných od sveta. Vidiecky parlament dokonca vydal vyhlásenie, v ktorom poukazuje na protiústavnosť diskriminácie ľudí v týchto oblastiach. Vláda rozohrala

hazardnú hru,

keď odklepla rušenie prevádzky na lokálnych tratiach skôr, než by utvorila podmienky na ich plynulý prechod pod správu VÚC. Keďže s ukončením čiastkového prenesenia finančných kompetencií na VÚC pre oblasť hromadnej dopravy sa ráta do konca roku 2006, predstavy ministra dopravy P. Prokopoviča o skorom obnovení osobnej dopravy pod správou VÚC vyznievajú skôr ako zbožné želanie, neznalosť alebo sú len účelovým zavádzaním verejnosti (...).

(...) Novelizáciou zákona o železnici nadobudol štát plnú zodpovednosť za výkony poskytované vo verejnom záujme. Podľa auditu sa má zo štátneho rozpočtu poskytovať v rámci ekonomicky oprávnených nákladov dotácia na vykrytie výkonov vo verejnom záujme pre železničnú osobnú dopravu 5,5 mld. Sk ročne. Keďže ZSSK na tento rok dostala len 4,3 mld. Sk, pre chýbajúcu miliardu znižuje výkony o vyše 12 %. Je to suma, ktorá by sa v rezorte dopravy dala

ušetriť aj inak,

napríklad nepostavením 1 až max. 5 km diaľnice. Ale súčasná politická vôľa ovplyvňovaná lobistickými tlakmi preferuje diaľnice za štátne peniaze natoľko, že nemožno vylúčiť ani účelovosť rušenia železničných spojov na umelé zvyšovanie dopytu po diaľniciach. Zatiaľ čo hospodársky rozvoj regiónov, pracovné príležitosti, dopravné spojenie pre investorov sú úspešnými argumentmi notoricky využívanými na budovanie diaľnic, zachovaniu rozsahu železničnej dopravy nepomohli.

Ing. Karol Labaš

Košice

Text pod foto:

Ešteže má Kežmarok novú železničnú stanicu

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí pretrvávanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Vyššia je náchylnosť na nervozitu, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Zvýšiť sa môžu zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Väčší je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové).Zajtra predpokladáme pretrvávanie uvedených ťažkostí.

n Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami, inde len ojedinele snehové prehánky. Najvyššia denná teplota 0 až 4 stupne. Západný až juhozápadný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -4 stupne.n Vo štvrtok bude prevažne oblačno, miestami snehové prehánky. Nočná teplota -3 až -7, denná -3 až 1 stupeň. V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami snehové prehánky alebo občasné sneženie. Nočná teplota -4 až -8, v horských dolinách a v kotlinách -9 až -14, denná -6 až -1 stupeň.n Slnko zajtra vyjde o 7.27 a zapadne o 16.44 hod.

Amsterdamoblačno2
Atényoblačno17
Belehradoblačno6
Berlínprehánky1
Bratislavaprehánky3
Bruseloblačno3
Budapešťzamračené3
Bukurešťoblačno7
Frankfurtoblačno2
Helsinkisneženie-4
Istanbuloblačno7
Kodaňoblačno-1
Kyjevsneženie-1
Lisabonprehánky9
Londýnpolooblačno5
Madridoblačno7
Moskvasneženie-3
Oslooblačno-2
Parížoblačno4
Prahasneženie0
Rímpolojasno10
Sofiazamračené4
Štokholmprehánky-3
Varšavasneženie0
Viedeňoblačno0
Záhrebdážď5
Ženevaoblačno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.