|
|||||||||||||||||
Streda 29.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zelená pre učiacu sa organizáciuNajlepším argumentom je, že vaši ľudia budú s radosťou chodiť do práce Učiaca sa organizácia je len ideálom či víziou toho, čo sa snažia dosiahnuť mnohí manažéri na celom svete. Neustále zdokonaľovanie je neutíchajúci proces, v ktorom ľudia na všetkých organizačných stupňoch postupne zvyšujú svoju schopnosť dosahovať želané výsledky. Schopnosť organizácie neustále sa zlepšovať odlišuje víťazov od ich nasledovníkov. Neexistuje nijaký recept na úspech. Úspešných však spája minimálne jeden aspekt: chcú sa naučiť, ako niečo urobiť, chcú dôjsť na to, ako vyriešiť problém, ako zdokonaliť výrobok, postup či procedúru..., ako vytvoriť niečo nové. Proces tvorby hodnôt je jedným z najväčších zdrojov vnútornej motivácie, ktorá poháňa ľudí dopredu. Učiaca sa organizácia je zároveň motiváciou pre všetky talenty vo vašej spoločnosti. Pomáha dosiahnuť najvyšší výkon a súčasne vnútorné uspokojenie a sebarealizáciu. Inovácie a zmeny Učiaca sa organizácia je založená na inováciách, experimentovaní a zavádzaní nových vecí. Nie je ľahké určovať trendy vývoja, navyše vývoj si vyžaduje vysoké investície. To však neznamená, že musíte budovať laboratóriá a výskumné ústavy. Ak bude vaša podniková kultúra založená na podpore iniciatívy, pokusov, omylov, a teda učenia, oveľa častejšie sa zrodí niečo nové. Na začiatku sa prejaví len zopár odvážlivcov, neskôr sa pripoja ďalší. Mať nápad nestačí, je potrebné prekonať vlastnú pohodlnosť a zrealizovať svoj sen! V praxi to bude znamenať stále nové a kvalitnejšie služby, ktoré pritiahnu srdcia zákazníkov. Naučte ich, že od vašej značky môžu pravidelne očakávať niečo nové. Zvýšite tým záujem o váš produkt a vybudujete si stabilné vzťahy s verejnosťou. Byť čoraz lepší! Ako získať potrebnú energiu? Vašich ľudí potrebujete naučiť, aby zvládali čoraz vyššie tempo: Robte čoraz viac a rýchlejšie! Nejde však o množstvo času, ale o množstvo a kvalitu vykonanej práce a dosiahnutých cieľov. Postarajte sa o to, aby sa sebazdokonaľovanie stalo základnou požiadavkou pre prácu vo vašom tíme: Vysoké ohodnotenie, vysoký výkon. Práca v prestížnom tíme by toho mala byť hodna. Trend je jednoznačný. Líder na trhu musí podporovať ľudí, ktorí chcú ďalej rásť a byť čoraz lepší. Je to základom ducha učiacej sa organizácie. Bližšie k zákazníkovi Na trhu je určite viac spoločností, ktoré ponúkajú porovnateľný produkt ako vy. Preto potrebujete stále prinášať niečo nové. Zákazníka potrebujete zaujať a pritiahnuť. Najskôr začnite s budovaním vzťahov so starými zákazníkmi. Kto u vás už raz nakúpil, príde opäť. Ako budujete vzťahy so zákazníkmi? Ako ich udržiavate? Cenné návrhy nemusíte hľadať len vo firme. Spýtajte sa starých zákazníkov, ktorí už viackrát využili služby vašej spoločnosti. A nezabudnite: Klopte na známe dvere! Za nimi vás poznajú a ak prídete s niečím novým, ste na najlepšej ceste znovu osloviť. Jednotka na trhu Ak ste rýchlejší ako ostatní na trhu, máte lepší produkt, ktorý navyše stále zdokonaľujete, a váš pracovný tím je nadšený pre svoju prácu, vaši konkurenti budú mať ťažké sny. V tom čase však vy pôjdete vlastným tempom dopredu a budete sa im čoraz väčšmi vzďaľovať. Odmena pre ľudí Každý chce byť lepší. To neplatí len pre váš vzťah s konkurenciou. Na podobnom princípe to funguje aj vo vnútri vašej spoločnosti. Podporte vnútornú súťaživosť poskytnutím príležitosti na osobný a profesijný rast vašich ľudí. Je ňou aktívna podpora vzdelávania zamestnancov. Ak budete ľudí považovať za vaše najväčšie aktívum, určite vám to vrátia. Zmenená atmosféra sa prejaví novým prístupom k práci. Každý deň bude prinášať niečo nové, budú sa otvárať nové možnosti. To je dostatočný dôvod na to, aby sa vaši ľudia tešili do práce. Nová atmosféra a zmena podnikovej kultúry sa spája aj s otvorením komunikácie. Každý bude môcť povedať, čo má na srdci. Má to veľký význam práve vtedy, ak si ľudia začnú navzájom dôverovať. Ak prinesú novú myšlienku a bude sa na nej voľne ďalej pracovať. Každý bude môcť prispieť a pomôcť autorovi myšlienky dostať sa ďalej. Bližšie k realizácii. Tím je viac ako jeden Tím znamená pre väčšinu ľudí niečo väčšie, ako sú oni sami. Znamená to možnosť spoľahnúť sa na kolegu, mať spoločné úlohy, možnosť rozdelenia práce podľa toho, kto čo lepšie zvláda. V tíme robí každý na svojej úlohe, avšak jeho výkon je zároveň dopĺňaný prácou ostatných členov. Výhodou je práve vzájomné dopĺňanie. Niekto, kto predtým nerozumel marketingu, sa pri práci s kolegom zoznámi s obsahom jeho práce, čo neskôr môže využiť. Prečo prísť do práce Najväčšou výhodou všetkých zmien, ktoré do organizácie prichádzajú zavedením učiacej sa organizácie, je motivácia. Vaši ľudia budú mať väčšie možnosti dostať prácu, ktorá ich vnútorne napĺňa. Navyše budú niesť časť zodpovednosti za svoje úlohy, a teda aj pocit spoluvlastníctva výsledku. Možnosť podstúpiť riziko, urobiť chybu, dať si poradiť od kolegu a naučiť sa niečo nové. Výsledkom kolobehu pokus - omyl - zlepšenie je väčší počet inovácií a najmä väčšia radosť z práce. Energia, ktorú investujete do vytvárania učiacej sa organizácie, sa vám vráti. Možnosť urobiť niečo viac a prispieť k úspechu spoločnosti na trhu a navyše vidieť reálne výsledky vlastného snaženia ľudí odjakživa priťahovala. Dajte túto možnosť aj vašim pracovníkom. (Spracované podľa HRweb.sk) RASTRE Ako ľudí inšpirovať? Začnite u seba. Ak niekto nie je zapálený pre víziu, len ťažko o nej presvedčí niekoho iného. Nechajte na druhej osobe, či si zvolí vašu víziu, či ju presvedčí. Nenútene opíšte plusy a mínusy, ktoré v nej vidíte. Najťažšiu lekciu zažijete, keď zistíte, že nikoho nemôžete nakaziť túžbou. Môžete ho len vystaviť infekcii, viac nie je vo vašich rukách. Limity vytvárania spoločných vízií Množstvo názorov automaticky prináša rozdielnosť osobných vízií, a tým aj možné konflikty. Vízia môže zlyhať aj pre náročnosť jej zavádzania do reality. Skúste očakávania zreálniť a hneď rozložiť príliš vysoké vízie na viacero čiastkových cieľov. V tejto podobe môže aj náročná vízia zostať víziou. Obsahuje navyše aj rámcový plán, ktorý ukazuje, kam sa uberať. Vízia môže byť zatienená akútnymi problémami a krízami. Vízia sa nepresadí, ak nebude spájať ľudí a podporovať ich vzájomnú interakciu. Vízia opisuje to, čo chceme dosiahnuť. Misia obsahuje zmysel dosiahnutia vízie - prečo ju chceme dosiahnuť. Hodnoty opisujú, ako ju chceme dosahovať. Systémové myslenie približuje to, ako sme dosiahli súčasný stav. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |