Hospodársky denník
USD38,352 Sk
EUR41,719 Sk
CHF28,416 Sk
CZK1,327 Sk
  Štvrtok  30.Januára 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí prevládanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy (najmä pri ochoreniach krčnej chrbtice), jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Zvýšená je náchylnosť na mrzutosť, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Výraznejšie sú zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Je väčší sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové). Celkove prevláda všeobecne nepriaznivý vplyv počasia na citlivých ľudí.Zajtra postupné zmiernenie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.

n Dnes bude premenlivá, prevažne veľká oblačnosť, miestami, najmä na severe, snehové prehánky. Najvyššia denná teplota -1 až 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -5 stupňov. Slabý vietor.n V piatok bude prevažne oblačno, miestami snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -9 stupňov, denná -4 až 0 stupňov. V sobotu bude veľká, prechodne časom zmenšená oblačnosť, miestami snehové prehánky. Nočná teplota -7 až -11, v horských dolinách a kotlinách -12 až -17 stupňov, denná -7 až -2 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.26 a zapadne o 16.45 hod.

Amsterdamprehánky3
Atényprehánky12
Belehradoblačno3
Berlínsneženie0
Bratislavazamračené2
Bruselprehánky3
Budapešťoblačno2
Bukurešťzamračené3
Frankfurtoblačno1
Helsinkisneženie-10
Istanbulprehánky10
Kodaňzamračené0
Kyjevzamračené1
Lisabonprehánky11
Londýnprehánky3
Madridprehánky10
Moskvasneženie-2
Oslozamračené-5
Paríždážď9
Prahaprehánky0
Rímdážď10
Sofiaoblačno2
Štokholmzamračené-4
Varšavaprehánky-1
Viedeňzamračené3
Záhrebzamračené1
Ženevaoblačno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.