Hospodársky denník
USD38,352 Sk
EUR41,719 Sk
CHF28,416 Sk
CZK1,327 Sk
  Štvrtok  30.Januára 2003

JEDINÉ VÝCHODISKO

Včera ráno o deviatej hodine sa skončil prakticky prvý riadne organizovaný štrajk značného rozsahu v samostatnej histórii Slovenska. Do 6-hodinového štrajku sa zapojilo vyše 70 % železničiarov, ktorí v čase rannej špičky úplne paralyzovali prepravu na železnici. Cieľom výstražného štrajku, ako je už známe, bolo okamžité zastavenie vládou odsúhlasenej likvidácie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach a aj okamžité ukončenie prác na redukcii ďalších viac než 200 spojoch. Štrajk postihol približne tretinu z celkových 2000 vlakov, ktoré včera prechádzali územím Slovenska. Mimoriadne opatrenia pripravila na stredu aj Železničná polícia. Počas štrajku však nezaznamenali žiadnu mimoriadnu udalosť, okrem toho, že včera ráno na bratislavskej stanici vypískali ministra dopravy Pavla Prokopoviča. Ten prišiel - podľa neho - ukázať ústretovosť pri riešení požiadaviek odborárov a štrajkujúcich, avšak nedostal šancu. Aj na včerajšej tlačovej konferencii potvrdil, že nemožno čakať, že minister či vláda v tomto konflikte ustúpia. Totálny nedostatok financií v štátnej pokladnici a vysoká zadlženosť železníc neumožňujú z bankových najmä zahraničných domov vziať ďalšie pôžičky. Minister P. Prokopovič si taktiež nemyslí, že by Železničná spoločnosť (ZSSK) mohla oddialiť termín rušenia osobnej regionálnej dopravy, pretože jej prevádzkou prichádza mesačne približne o 40 miliónov Sk. Ak by aj došlo k posunutiu termínu z 2. februára na neskôr, minister negarantuje, že štát vzniknutú stratu železniciam nahradí. Minister Prokopovič však nevylučuje, že k obnoveniu dopravy na vybratých regionálnych tratiach príde, po vyriešení potrebnej legislatívy, prostredníctvom presunu zodpovednosti za zabezpečenie obslužnosti územia na vyššie územné celky (VÚC). Tento postup vlády i ministerstva pripomína začínajúceho baču, ktorý najskôr zapáli veľkú vatru a až potom - keď mu začne horieť salaš - vymýšľa, ako oheň zahasiť. Objektívne však treba uznať, že jedným z dôvodov redukcie osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach bola ich dlhodobá stratovosť. Aj pri pohľade na „stratovosť“ treba vnímať, že sa objaví inde v dôsledku obmedzenia dopravných možností obyvateľstva.

Pri niektorých rušených spojoch je potrebné na korunu výnosov vynakladať až 26 korún nákladov. Osud regionálnych tratí bol de facto spečatený už schválením tohtoročnej výšky rozpočtovej dotácie pre ZSSK, keď si u nej štát objednal dopravný výkon vo verejnom záujme len do výšky 4,33 miliardy Sk, hoci na úplné zabezpečenie prepravy by ZSSK, a. s., potrebovala o vyše miliardy viac. Viac ako dôležitou otázkou je, že štát, resp. vláda dlhujú železnici približne 18 mld. korún za realizované výkony vo verejnom záujme. Ako včera na popoludňajšej tlačovej porade informovali odborári i šéf centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt, rýchlosť a razancia, s akou sa vláda a ministerstvo ponáhľa s rušením regionálnych tratí a vyše 200 spojov vzbudzuje obavy z vedomého naštartovania likvidačného procesu železničnej dopravy na Slovensku. Podľa ministra P. Prokopoviča do pondelka 3. februára je stále dosť času nájsť zhodné stanovisko medzi „protivníkmi“, a najmä počúvať renomovaných odborníkov priamo zo ŽSR, ako sa to dá a má

Odborári i centrálny štrajkový výbor však tvrdia niečo iné. Ak nenájdu pochopenie pri rokovaní s ministrom a príde k redukcií regionálnych tratí a vyše 200 spojov, budú pokračovať v nátlakových akciách vrátane 24-hodinového štrajku a končiac časovo neobmedzeným totálnym štrajkom. Kto vyhrá, ťažko povedať. Ale kto prehrá, to vieme už dnes - občania a ekonomika Slovenska.

Železničné odbory sa včera rozhodli pokračovať v ostrých štrajkoch. Po včerajšom pripravujú na piatok od 23. hod. ďalší, ale už časovo neobmedzený štrajk. Takéto vyhlásenie je azda posledným zvonením na spoločný dialóg vlády a železničných odborov. Pokiaľ sa nedohodnú, takýto štrajk spôsobí už aj tak krehkej slovenskej ekonomike silné rany. Tu nie je namieste politická ani odborárska demagógia, ale zodpovednosť. Na ťahu je vláda SR, ktorá je tu z vôle občana a pre občana.

J. Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.