|
|||||||||||||||||
Streda 8.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ako sa váš džob snov stane realitouAk túžite po ideálnom mieste, musíte vedieť najmä to, čo presne chcete Na poslednej minuloročnej strane kariéra/ľudské zdroje (Hd zo dňa 18. decembra 2002) sme sa venovali základným pravidlám a odporúčaniam, ktorých by sa mali držať ľudia hľadajúci džob snov. Uverejnili sme niekoľko záchytných bodov a dôvodov na zamyslenie, nad ktorými mohli počas uplynulých sviatočných dní premýšľať najmä tí, ktorí každoročne Nový rok vítajú s tými najsmelšími pracovnými mi, avšak málokedy ich skutočne zrealizujú. Voľným pokračovaním preto nadväzujeme na hlavnú radu, ktorej sme sa venovali v prvej časti: pri hľadaní vysnívaného miesta musíte vedieť najmä, čo presne chcete... Na ceste za džobom snov treba poznať nielen to, čo človek vlastne chce, ale aj to, čo môže ponúknuť. A čosi môže ponúknuť každý z nás - hoci o tom v mnohých prípadoch vôbec nevieme. V každom človeku sú skryté hodnoty a práve na tie chceme v ďalšej časti zaostriť pozornosť. Pripomíname však, že vôbec nejde o diplomy alebo osvedčenia, ktoré sú dokladom odbornej spôsobilosti a zručnosti, ale skôr o vaše osobné silné stránky, ktoré vás výrazne odlišujú od ostatných. Čo prináša analýza Systematická analýza osobných silných stránok má v procese hľadania pracovného miesta, ktoré sa blíži k ideálu, celý rad predností. V prvom rade dokáže posilniť sebadôveru. Pochybnosti a neodôvodnené obavy sú väčšinou založené na chýbajúcom, resp. nereálnom poznaní vlastných schopností. V praxi to napríklad znamená, že sa človek obáva ísť spýtať na nové (lepšie) pracovné miesto len preto, že si myslí, že preň nie je dosť dobrý. Objektívna analýza osobných silných stránok prináša úplne nové poznatky o sebe samom, čo následne zvyšuje dôveru vo vlastné schopnosti. Jednoducho: ak dobre spoznáte seba samého a svoje prednosti, budete vedieť, čo všetko dokážete urobiť. Okrem toho je analýza osobných silných stránok východiskom k vlastnému zdokonaleniu. Kto sa z času na čas zaoberá svojimi silnými stránkami, spravidla odhalí aj slabé miesta a deficity. Tento poznatok môžete využiť napríklad na to, aby ste sa rozhodli, v akej oblasti sa budete ďalej vzdelávať, alebo v čom potrebujete pomoc a radu ostatných. Práve tento krok vás posunie bližšie k pracovnému miestu, ktoré naplní vaše najtajnejšie želania a túžby. Ľudia skutočne túžiaci po pozitívnej zmene väčšinou majú schopnosť preukázať doslova zázračné schopnosti a osvojiť si obrovské množstvo nových poznatkov už vo chvíli, keď sa rozhodnú, resp. prejavia záujem zdokonaliť sa v danom smere. Len pravdivý obraz Každý z nás má určité silné stránky a výnimočné schopnosti, ktorých kombinácia je jedinečná. Silné stránky predstavujú všetko to, čo človek vie robiť mimoriadne dobre, čo mu ide doslova od ruky a s čím nemá absolútne nijaké ťažkosti. Rozmýšľajte o všetkých vašich prednostiach, schopnostiach a kompetenciách - patrí sem všetko, v čom ste lepší ako priemer. Pri ich sumarizovaní si však dajte pozor na to, že vaše najväčšie prednosti si vy sami možno vôbec neuvedomujete, pretože považujete za prirodzené a samozrejmé. Spýtajte sa preto čo najväčšieho počtu rôznych ľudí na vaše silné stránky. Len tak sa vám podarí vytvoriť pravdivý obraz o sebe samom. Menovanie vlastných silných stránok je vo väčšine prípadov zložité. Ľudia majú skôr sklon k tomu, že svoje výkony alebo schopnosti označujú ako dostatočné, resp. ničím výnimočné. Pri riešení tohto kroku vám môžu pomôcť nasledujúce otázky: Čo robím rád? Z čoho mám radosť? Čo mi ide ľahko, od ruky? Čo dokážem dobre? Za čo ma obyčajne ostatní chvália? Čo pre mňa bolo v škole alebo počas štúdia hračkou? V čom som dosiahol úspech? Čo dokážem ostatným ľahko vysvetliť? V akej oblasti ma iní prosia o radu? Ak ste sa sústredili a pozorne odpovedali na všetky otázky, máte relatívne dlhý zoznam oblastí, vlastností a schopností, ktoré ste označili za vaše osobné silné stránky. Teraz z nich vyberte päť až desať takých, v ktorých nie ste len lepší ako priemer, ale v ktorých ste zreteľne lepší ako ostatní. Ak ste to úspešne zvládli, podarilo sa vám definovať vaše hlavné prednosti. V čom sa zlepšiť? Pri všetkých predchádzajúcich úvahách ste pravdepodobne narazili aj na niekoľko bodov, v ktorých by ste vaše know-how alebo schopnosti potrebovali zlepšiť. S najväčšou pozornosťou sa vráťte takmer na začiatok a spomeňte si na vaše predstavy o džobe snov. Aké silné stránky preň potrebujete a ako ich môžete získať alebo vybudovať? V tomto bode by ste si mali uvedomiť, že všetky vedomosti a schopnosti treba neustále ďalej rozvíjať. Ak chcete, aby naďalej zostali vašimi silnými stránkami, musíte ich kontinuálne zlepšovať, inak veľmi rýchlo skĺznu do priemeru. Urobte si hneď teraz konkrétny plán, vďaka ktorému v krátkom čase zdokonalíte vaše tri hlavné prednosti (semináre, tréningy, knihy, koučing a pod.). Tajomstvo úspechu Skutočným tajomstvom úspechu je schopnosť dokázať vyriešiť, resp. odstrániť problémy iných ľudí alebo organizácií. Jednotlivé firmy a podniky majú celý rad problémov, na ktorých odstránenie potrebujú vlastný personál. Zákazníci majú celý rad problémov a sú pripravení a ochotní zaplatiť za ich vyriešenie určité množstvo peňazí. To znamená, že ak sa vám podarí nájsť niekoho, koho problémy dokážete vďaka jedinečnej kombinácii vašich predností odstrániť, v tej chvíli získate pracovné miesto alebo niekoho ako zákazníka. Skúste sa opäť zamyslieť a porozmýšľajte, čo chcete a čo dokážete, a koho problémy môžete vďaka tejto kombinácii vyriešiť. Položte si zopár kľúčových otázok: Kde všade (potenciálni zákazníci, podniky a firmy, zamestnávatelia a pod.) by som mohol robiť to, čo chcem? Ktorý problém tohto človeka alebo organizácie by som mohol vyriešiť? Mohol by som práve ja dať tomuto človeku alebo organizácii niečo, čo nevyhnutne potrebuje? Predstavte si, že vaše osobné silné stránky, schopnosti a kompetencie sú jedným dielom hry puzzle a svet práce je obrovským obrazom, ktorý tvorí niekoľko tisíc takýchto častí. Hľadanie vášho vysnívaného pracovného miesta je v takomto chápaní nájdenie toho pravého miesta, na ktoré s vaším profilom optimálne zapadnete. Jeho súradnice sú však dané nielen tým, čo dokážete, ale aj tým, čo chcete. Andrea Chalupová Príklad č. 1: Nezamestnaný sa stal dobre plateným výrobcom nábytku František B. sa chcel po absolvovaní základnej školy vyučiť za stolára, avšak preto, že si nerozumel s majstrom, štúdium predčasne ukončil. Prihlásiť sa na ďalšiu strednú školu sa viac neodvážil a už dva roky je nezamestnaný. Keď rozmýšľal o svojej predstave džobu snov, sformuloval si nasledujúce body: podľa možnosti zarábať dosť peňazí, robiť manuálne, pracovať na čerstvom vzduchu, nemať nad sebou nikoho, kto mi bude hovoriť, čo mám robiť, pracovať sám, aby som nikoho nerušil. Ďalší krok predstavovalo sumarizovanie osobných silných stránok: mimoriadne zručný - najmä v práci s drevom, schopnosť absolútnej precíznosti a rovnosti, kreatívne nápady, schopnosť motivovať seba samého, maximálna flexibilita v otázke pracovného času. Takisto František B. našiel odpovede na dve kľúčové otázky. Po prvé: Kto mi bude ochotný zaplatiť veľa peňazí? Odpoveď: Bohatí ľudia. Po druhé: Aký problém bohatých ľudí dokážem vyriešiť? Odpoveď: Bohatí ľudia chcú mať niečo jedinečné, čo nemá nikto iný. A práve to im viem poskytnúť. Riešenie: František B. začal vyrábať originálny ručne vyrábaný záhradný nábytok z mimoriadne kvalitného dreva, presne podľa požiadaviek a potreby svojich zákazníkov. Jeho počiatočná investícia nebola vôbec vysoká. Pýtal sa v okruhu svojich priateľov a známych, či niekto z nich nepozná dobre situovaného človeka, ktorý by si nechal vyrobiť záhradný nábytok za symbolickú cenu. Túto zákazku chcel František B. využiť vo svojom marketingu ako referenčný projekt. Mal šťastie: jeho prvý zákazník bol jeho prácou taký nadšený, že sám urobil svojmu stolárovi takú reklamu, že dnes má práce na niekoľko mesiacov dopredu. Príklad č. 2: Matka troch detí vedie materskú školu vo veľkom závode Renáta R. je matkou troch detí (2, 4 a 8 rokov) a vie, že od svojho bývalého manžela sa nedočká nijakej pomoci a podpory. Nájdenie vhodného pracovného miesta je preto pre ňu nielen otázkou profesijnej realizácie, ale najmä otázkou existenčnou. Keď sa zamyslela nad predstavou o vysnívanom pracovnom mieste, sformulovala si týchto päť bodov: pracovať s ľuďmi, robiť niečo dobré a potrebné, flexibilný pracovný čas, najlepšie pracovať doma alebo nepracovať ďaleko od miesta bydliska. Svoje osobné silné stránky charakterizovala takto: organizačný talent, schopnosť zachovať pokoj, trpezlivosť a nadhľad, radosť z kontaktu s inými ľuďmi. Keď si Renáta R. položila dve kľúčové otázky, prišla k nasledujúcemu zisteniu. Po prvé: Aké podniky sa nachádzajú v blízkosti môjho bydliska? Odpoveď: Veľký výrobný závod. Po druhé: Aký problém zamestnancov a zamestnankýň tohto podniku by som dokázala vyriešiť? Odpoveď. Väčšinu zamestnancov spomínaného závodu tvoria ženy, ktoré sú matkami rodín. V jeho blízkosti nie je dostatok materských škôl a navyše ich úroveň nie je dostatočná. Matky môžu chodiť do práce a podávať plnohodnotné výkony len vtedy, keď je o ich deti dobre postarané. Riešenie: Renáta R. si vypracovala jednoduchý a finančne nenáročný projekt celodennej starostlivosti o deti zamestnancov v rámci závodu a vďaka odporúčaniu známej sa jej podarilo získať prijatie u generálneho riaditeľa. Toho jej návrh zo začiatku vôbec nenadchol a Renáta R. cítila, že sa nevie dočkať, kedy z jeho kancelárie odíde. Na stretnutie však bola dôkladne pripravená a vysvetlila mu, že realizovaním jej projektu si podnik získa dobré body nielen u vlastných zamestnancov, ale aj imidž dobrého a spoľahlivého zamestnávateľa v očiach verejnosti, ktorá predsa len tvorí veľkú časť jeho zákazníkov. Dnes sa Renáta R. dvadsať hodín v týždni stará o organizáciu závodnej materskej školy, ktorá si rýchlo získala dobrú povesť v širokom okolí. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |