Hospodársky denník
USD39,588 Sk
EUR41,205 Sk
CHF28,255 Sk
CZK1,316 Sk
  Streda  8.Januára 2003

Konkurovať dokážu možno dve tretiny

„Trend, ktorý nastúpilo slovenské poľnohospodárstvo v roku 2001 a znamenalo zlepšenie ekonomických výsledkov, pokračoval aj v nasledujúcom roku. Bol však negatívne ovplyvnený niektorými skutočnosťami,“ uviedol pre Hospodársky denník riaditeľ Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva SR Gejza Blaas. „Jednak problémami s počasím a z ekonomických faktorov nepriaznivo pôsobilo zníženie poľnohospodárskych cien, najmä bravčového mäsa.“ Na otázku, či má ústav už bližšie prepočty výsledkov vlaňajších koncoročných prístupových rokovaní z Kodane, riaditeľ poznamenal, že existujú. „Ak sa zrealizuje predstava obsiahnutá vo výsledkoch negociácií v tejto kapitole, tak slovenské poľnohospodárstvo ako odvetvie by malo získať. Malo by dosiahnuť lepší hospodársky výsledok. Teda vyšší zisk ako v rokoch pred vstupom do EÚ. Dosiahne sa to na základe dvoch komponentov. Jednak tým, že Európska únia má vyššie ceny základných poľnohospodárskych výrobkov, najmä mlieka, hovädzieho mäsa a obilia. To bude pre našich poľnohospodárov znamenať cenovú stabilitu. Potom sú to priame platby. Tie budú zároveň náročné aj na príspevok z domáceho rozpočtu. Čiže pri takomto modeli existuje vyššia rozpočtová náročnosť poľnohospodárskeho odvetvia.“ Gejza Blaas očakáva, že poľnohospodársky rozpočet na rok 2004 umožní, aby sa transfery do tohto odvetvia dostali na úroveň, ktorá bude poľnohospodárov uspokojovať. Zhruba 60 až 70 % tuzemských podnikov, ktoré sú na trhu úspešné už aj teraz, dokáže agropodnikateľom únie konkurovať aj pri nižšom dotovaní. Riaditeľ pripomína, že aj po rozšírení únie našim poľnohospodárom zostanú viaceré výhody z transformačného obdobia, ako je nízka cena prenájmov pôdy, ale aj cena pracovnej sily. Tiež možno očakávať zlepšenie dostupnosti úverov. Za výhodu tuzemských podnikov považuje aj oveľa vyššiu mieru koncentrácie výroby ako v EÚ.

Andrej Pokojný

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.