|
|||||||||||||||||
Štvrtok 9.Januára 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na dovolenku je ešte skoro?Úlohu zohráva aj výmenný kurz meny, Česi nakupujú v SR Prvé veľtrhy na výstavisku Incheba v Bratislave a BVV v Brne sú už tradične o cestovnom ruchu. Predaj letných dovolenkových zájazdov veľké cestovné kancelárie síce už začali ešte pred Vianocami, v prvých januárových dňoch ich doháňajú ostatní. Na 13. medzinárodný veľtrh priemyslu cestovného ruchu GO a 12. medzinárodný veľtrh turistických možností v regiónoch Regiontour, ktoré sa konajú v Brne, sa pre odbornú verejnosť začína už dnes, ale v sobotu a nedeľu sa vstupné 55 CZK dospelí (35 CZK deti) a dokonca v nedeľu aj za symbolickú jednu českú korunu (len dôchodcovia), ale už o týždeň neskôr, 16. januára, sa otvárajú brány 9. medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu na výstavisku Incheba v Bratislave. Tí, ktorí sa chystajú na dovolenku, môžu teda zažiť už v týchto dňoch aspoň v čase návštevy veľtrhov turistický ošiaľ, ktorý chytá každého pri rozhodovaní sa o mieste budúcej dovolenky. Poniektorí sa dokonca rozhodujú aj o tom, kde si budú túto dovolenku kupovať. Pohyb kurzov a ich vzťah k slovenskej korune v minulom roku napríklad zapríčinil, že rapídne vzrástol záujem českých turistov o nákup zahraničných zájazdov v cestovných kanceláriách a cestovných agentúrach na Slovensku. Český mesačník COT píše, že pri kurze sedemdesiat korún českých za sto korún slovenských si tak českí turisti mohli kúpiť zájazd do Grécka v cene trinásťtisíc slovenských korún za deväťtisícsto korún českých. Veľký bol nápor klientov z Moravy, ktorí nemali z hľadiska vzdialenosti do Trenčína, Žiliny či Púchova žiadne problémy. Výmenný kurz koruny v minulosti spôsobil, že poniektorí obyvatelia Slovenska si radšej volili nákup zájazdov napríklad v blízkom Rakúsku. Dodnes je tam možnosť nákupu cenovo výhodných zájazdov predávaných na poslednú chvíľu. Obrovský počet miest v lietadlách, ktoré sa predávajú na rakúskom trhu, umožňuje cestovným kanceláriám vysoké zľavy, ktoré zaplatia zájazdy predané v riadnom termíne. Slovensko je relatívne malý trh, ktorý túto možnosť nemá. V súvislosti s pripravovaným vstupom do EÚ má však povinnosť vniesť väčší poriadok do daňovej oblasti, predovšetkým do oblasti dane z pridanej hodnoty. V budúcnosti výhodnosť domáceho produktu, napríklad zájazdu k moru ako turistického balíka pripravovaného cestovnými kanceláriami na Slovensku, sa bude merať uplatňovaným daňovým systémom, ktorý môže zvýhodniť, ale aj znevýhodniť domácich podnikateľov voči zahraničným. Na to by bolo treba myslieť už dnes. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |