|
|||||||||||||||||
Pondelok 13.Októbra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DO POZORNOSTI
Nastal taký čas požiadať verejne predsedu vlády SR M. Dzurindu, aby posúdil, či je opodstatnené a v súlade s platnými zákonmi utajovanie niektorých vládnych materiálov pred verejnosťou. Ide o vládou SR prerokovaný materiál 16. júla 2003. Pod bodom č. 50 bol Projekt zabezpečenia platobnej schopnosti zdravotných poisťovní, ktorý na rokovanie predložili minister zdravotníctva SR R. Zajac a podpredseda vlády SR, minister financií SR I. Mikloš. Tento vládou schválený materiál sa nezverejnil v zmysle § 10 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobode informácií (z dôvodu ochrany obchodného tajomstva). Ďalej ide o materiál Návrh na zmenu bodu B 3 uznesenia vlády SR č. 693/2003 zo 16. 7. t. r., ktorý bol predložený na rokovanie vlády 8. októbra 2003 iniciatívne ministrom zdravotníctva SR R. Zajacom a podpredsedom vlády SR, ministrom financií SR I. Miklošom ako bod programu č. 33. Aj tento materiál nebol zverejnený v zmysle § 11 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobode informácií. Prečo neboli uvedené dva vládou prerokované a schválené materiály zverejnené? V prvom prípade nemôže stačiť odkaz na ochranu obchodného tajomstva, keďže ide o riešenie zadlženosti rezortu, ktorá sa bude predsa riešiť z financií daňových poplatníkov. Pomaly, ale isto sa stáva veľkou otázkou, či sa opäť, tak ako v totalitnej minulosti, neutajuje automaticky všetko, teda to, čo navrhnú predkladatelia, resp. tí, ktorí ho spracovali do finálnej podoby. Dodatočné preverenie opodstatnenosti nezverejnenia uvedených vládnych materiálov má svoj význam aj z hľadiska nedôvery voči a. s. Veriteľ, ktorá je viac ako dôležitou v procese oddlžovania v rezorte. Nedôveru, ba až jej odmietnutie deklarovali odborníci strany Smer a počas uplynulého víkendu Slovenská lekárnická komora a Slovenská lekárska únia špecialistov (informácie o rokovaniach prinášame z titulnej O Veriteľovi, a. s., sme informovali aj v článku Geniálny výplod Veriteľ, a. s., z titulnej strany vo vydaní Hd 22. júla 2003. Upozornili sme o. i. na personálne obsadenie miest v orgánoch, keďže vo viacerých prípadoch vykazuje nesúlad s platnými zákonmi, nehovoriac už o etickej stránke. Naznačili sme problematickosť kontroly efektívnosti a adresnosti použitia štátnych prostriedkov v objeme niekoľko desiatok miliárd korún slovenských. Reakcia ministra zdravotníctva SR R. Zajaca, publikovaná v Hd na titulnej strane 21. augusta t. r., bola viac ako jasná. Kritiku personálneho obsadenia považuje za tendenčnú, vychádzajúcu z neaktuálnych informácií a neprofesionálneho výkonu novinárskeho povolania autorom inkriminovaného článku. Minister zdravotníctva SR R. Zajac rezolútne odmietol aj problematickosť kontroly efektívnosti a adresnosti použitia štátnych prostriedkov. Zdôraznil, že je to práve aj nami napadnutý renomovaný advokát, ktorý garantuje kontrolu zákonnosti nakladania so zverenými finančnými prostriedkami. Dozaista na tom bude trvať aj dnes, keď onen renomovaný advokát bol obvinený špeciálnym prokurátorom z neoprávneného zisku vo výške tridsaťjeden miliónov korún. Transparentnosť v tomto procese je vskutku jedinečnou, pokiaľ by sme si pozorne prečítali a pochopili materiály uverejnené na serveri Ministerstva zdravotníctva SR 9. októbra t. r. Veriteľ, a. s., oznamuje veriteľom napríklad túto informáciu: Vláda svojím uznesením č. 965/2003 z 8. októbra 2003 schválila spôsob použitia prostriedkov vrátených zdravotnými poisťovňami z návratných finančných výpomocí. Tieto prostriedky sa použijú na oddlženie prostredníctvom odstúpenia pohľadávok voči zdravotným poisťovniam prostredníctvom spoločnosti Veriteľ, a. s. Ministerstvo zdravotníctva sa rozhodlo, že budú oddlžené verejné lekárne. O technickom postupe a podmienkach odstupovania pohľadávok budú lekárnici informovaní prostredníctvom webovej stránky MZ SR v čo najkratšom čase. Pohľadávky lekární voči jednotlivým poisťovniam sa odstúpia do výšky splatenej finančnej výpomoci jednotlivými poisťovňami. MZ SR rokuje s komorou lekárnikov a organizáciami zastupujúcimi lekárnikov o možnej spolupráci pri oddlžení, aby sa urýchlil celý proces. Škoda, že neboli zverejnené konkrétne zmluvy alebo zmluvy, ktoré ponúkli niektorým veriteľom iné firmy (či dravé ryby - veľryby?!), najmä podmienky na odkupovanie pohľadávok. Je vskutku najvyšší čas, aby sa preverila opodstatnenosť utajovania niektorých vládnych materiálov, ktoré sa týkajú používania verejných financií, a teda prostriedkov od daňových poplatníkov. Aj preto, že zadlžovanie rezortu zdravotníctva pokračovalo aj v prvom polroku 2003. Vo svojej správe vláde SR rezortný minister R. Zajac konštatoval, že nárast dlhov za prvý polrok 2003 je 3 232,2 mil. Sk, ale zdôraznil, že je to o 1267,8 mil. Sk menej ako v roku 2002. K najvýraznejšiemu rastu oproti odhadom došlo v zdravotných poisťovniach. Uviedol, že to bolo spôsobené občanmi, ktorí sa doslova dramaticky predzásobili liekmi v marci a v máji, aby tak zmiernili avizované zavedenie poplatkov. Konštatoval, že dlhy produkovali aj zariadenia transformované na neziskové organizácie (350 mil. Sk) a tiež zdravotnícke zariadenia v pôsobnosti MZ SR (212 mil. Sk). Aspoň by to voňalo demokraciou, keby sme dostávali informácie ako občania o tom, ako sa vyvíja proces oddlžovania rezortu zdravotníctva. Informácie o vývoji a rozmachu zdravotnej starostlivosti nepotrebujeme, keďže sú dostupné z vlastných skúseností po zaplatení 20-korunového poplatku. Koniec koncov, ide len o to, aby sme si mohli byť stopercentne istí, že to oddlžovanie sa predsa len vyvíja a v súlade s potrebami občanov. V súčasnosti sa vyvíja, lež záporne, a rezortný minister R. Zajac sa tvári, že je to správny smer. (kv) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |