|
|||||||||||||||||
Utorok 14.Októbra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uhol pohľadu ako argument
Poľnohospodárska pravda Ivana Mikloša môže mať nedozerné následky Ja vám vaše názory neberiem, ani váš uhol pohľadu. Ale hádam nepredpokladáte, že ja budem hovoriť z pohľadu niekoho iného. Samozrejme, že obhajujem svoj uhol pohľadu, ale opakujem, že z hľadiska argumentu, ktorý sa najčastejšie používa, že to zhorší konkurencieschopnosť slovenského poľnohospodárstva, tento argument nie je korektný, uviedol na náš postreh minister financií Ivan Mikloš, keď sme upozornili, že jeho spôsob obhajovania nezvýšenia priamych platieb poľnohospodárom do výšky 55 % priemeru EÚ v roku 2004 je len jeden uhol pohľadu. Zmena dotácií v roku 2004 oproti roku 2003 na Slovensku bude výraznejšia a väčšia v prospech zvýšenia dotácií aj pri 50-percentnej u nás a 55-percentnej v Maďarsku. To sú čísla, ktoré nikto nespochybnil, ani ministerstvo pôdohospodárstva, dodal. Ministra sme upozornili, že uhol pohľadu agropodnikateľov spočíva v tom, že podstatný nie je priebeh, ale konečné podmienky. A tie vyzerajú tak, že pri 45-percentných priamych platbách v Maďarsku dostanú tamojší poľnohospodári na hektár v prepočte 4700 Sk, kým slovenskí pri 55-percentnej, ktoré im vláda nechce dať, len 3119 Sk. Čo sa týka financovania priamych platieb a možnej hrozby rozpočtového provizória minister financií upozorňuje, že požiadavky na ďalšie navŕšenie prostriedkov do kapitoly pôdohospodárstva sú absolútne neodôvodnené. Nesúhlasí ani s argumentáciou ministerstva pôdohospodárstva, že ak priame platby nebudú doplatené, tak sa zhorší konkurenčná pozícia našich agropodnikateľov oproti susedom. Musím povedať, že toto jednoducho nie je pravda. Pretože zmena konkurenčnej pozície závisí od relatívnej zmeny dotovania v roku 2004 oproti roku 2003. A faktom je, že na Slovensku pri 50-percentnej dotácii priamych platieb bude nárast prostriedkov do poľnohospodárstva vyšší ako u väčšiny našich susedov. Budem to interpretovať na Maďarsku. Je pravdou, že v Maďarsku celkový objem dotácií na jeden hektár je vyšší a bude vyšší aj v budúcom roku, ale kľúčové z hľadiska zmeny konkurencieschopnosti je, že dotovanie na jeden hektár vzrastie v roku 2004 na Slovensku viac, ako vzrastie v Maďarsku medzi rokmi 2003 a 2004. A to konkrétne číslo aby som hovoril, tak prostriedky v kapitole ministerstva pôdohospodárstva pre poľnohospodárstvo sa zvýšia v Maďarsku o 26 % v budúcom roku, pri platbe do 55 %, ale na Slovensku pri dotácii do 50 % sa zvýšia o 45,4 %. Čiže zmena relatívnej konkurencieschopnosti v budúcom roku nie je ohrozená, naopak, prírastok dotácií v budúcom roku oproti tomuto roku bude vyšší na Slovensku ako v Maďarsku. Zároveň chcem povedať, že poľnohospodári sú poslední, ktorým by vyhovovalo rozpočtové provizórium, pretože v budúcom roku sa zvýšia prostriedky v poľnohospodárstve o 6 mld. Sk. Inými slovami, ak nebude schválený rozpočet a pôjde sa podľa provizória, tak sa bude v poľnohospodárstve v budúcom roku míňať rádovo menej peňazí, ako by sa míňalo, keby štátny rozpočet bol schválený s tými 50 %, argumentuje Ivan Mikloš. Výkonná rada Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory oceňuje zásadový postoj SMK v otázke zabezpečenia zdrojov v budúcoročnom štátnom rozpočte na doplnenie priamych platieb pre agrárny sektor. Chápe ho ako prejav zodpovednosti za rezort a tvorbu konkurencieschopného podnikateľského prostredia pre prvovýrobcov v SR. K rovnako zodpovednému postoju a dodržaniu prísľubov z predchádzajúcich rokovaní agrárna samospráva vyzýva aj ostatné politické subjekty, ktorých predstavitelia a poslanci budú rozhodovať o konečnej podobe štátneho rozpočtu na rok 2004. Odmietame argumentáciu ministra financií, ktorý predkladá verejnosti nekorektné informácie. V roku 2004 totiž vstupujeme do spoločného colného priestoru a naša podpora na jeden hektár poľnohospodárskej pôdy predstavuje v porovnaní s Maďarskom a ostatnými okolitými krajinami nevýhodné postavenie a teda aj stratu konkurencieschopnosti slovenského agrárneho sektora. Veď matematická komparácia, podľa ktorej slovenskí poľnohospodári dostanú v budúcom roku o 45,4 % viac dotácií pri 50-percentných priamych platbách, zatiaľ čo napríklad maďarskí len o 26 % pri 55-percentných priamych platbách, predstavuje iba hru s relatívnymi číslami, zatiaľ čo údaje o absolútnej výške priamych platieb na hektár pôdy vychádzajú v neprospech slovenských agropodnikateľov. Poľnohospodárska samospráva upozorňuje, že výrazné rozdiely v podporách môžu byť rozhodujúcim jazýčkom na váhach v schopnosti konkurovať. Zásadne preto odmietame argumentáciu o relatívnych nárastoch podpôr, nakoľko po vstupe na spoločný trh a odstránení všetkých doterajších obmedzení vo vzájomnom obchode so všetkými členskými štátmi EÚ relatívne nárasty strácajú praktický význam, pokiaľ nevychádzajú z rovnakého základu. Z názorov Ivana Mikloša je zaujímavý aj ten, že SMK vraj ešte neuzavrela otázku priamych platieb do pôdohospodárstva, takže jej postoj bude jasný (až) tento týždeň. Čo tým chcel minister naznačiť? Očakáva od tohto koaličného partnera pri podpore agrokomplexu zmenu stanoviska? Až potom by považoval prípad priamych platieb za uzavretý? SMK však už viackrát deklarovala, že v súčasnej podobe štátny rozpočet nepodporí ani v parlamente. Tvrdenie, že ak by zaň nehlasovala a spojila sa tak s opozíciou, čo by vraj malo znamenať porušenie koaličnej zmluvy, nemožno nazvať inak, len ako vydieraním koaličného partnera. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |