|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Októbra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nová sezóna, staré problémy
Zložitosti legislatívy a tvorby cien na prahu vykurovacieho obdobia Obdobie nástupu novej vykurovacej sezóny už tradične sprevádza osobitný záujem verejnosti z hľadiska pripravenosti výrobcov tepla. Možno najviac sledovanou je v tejto súvislosti otázka cien energií, s ktorými mali výrobcovia tepla v posledných rokoch najväčšie problémy, pretože sa menili takmer každý rok. Podľa predsedu predstavenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT) Ing. Miroslava Obšivaného, zmeny v cenách energií sa, nanešťastie, oznamovali až od začiatku roka, čím sa zvyšoval tlak na urýchlené stanovovanie cien tepla. Rovnako sa menila aj metodika tvorby cien. V tomto roku podľa platného výnosu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorý schvaľuje ceny tepla jednotlivým výrobcom, sa majú predložiť návrhy cien tepla na budúci rok najneskoršie dva mesiace pred termínom ich platnosti, to znamená do konca októbra tohto roka. V súčasnosti však nie sú ešte stanovené ceny energií, plynu, elektrickej energie a vody, ktoré pritom tvoria v cene tepla viac ako 60-percentný podiel. Žiaľ, konkrétny termín cien energií nie je známy ani dnes, hovorí predseda predstavenstva SZVT a dodáva, že bez presných čísel sa kalkulácia ceny tepla, ktorá je súčasťou návrh žiadosti o stanovenie ceny na budúci rok, pripraviť nedá. Podobné problémy majú však výrobcovia aj s platnou legislatívou na rok 2004. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví ešte stále nevydal výnos, ktorý bude stanovovať pravidlá regulácie cien tepla na budúci rok a zatiaľ neprebehlo ani medzirezortné pripomienkovanie, zdôrazňuje predseda predstavenstva SZVT. Ministerstvo financií predložilo návrh zákona o energetike, ako aj návrh novely a doplnkov zákona č. 276/2001 Z. z. Uskutočnilo sa aj medzirezortné pripomienkovanie a v súčasnosti sa návrhy z neho zapracúvajú. Posledný termín na prijatie týchto legislatívnych noriem je zhodný so vstupom do EÚ. Pozornosť však vzbudzuje nevyriešený spor medzi ministerstvom hospodárstva a ÚRSO o kompetencie vecnej regulácie energií. Názorom ministerstva je, že ÚRSO patrí len cenová regulácia a vecná je v ich kompetencii. Podobné problémy sú podľa predsedu predstavenstva SZVT aj s uzatváraním zmlúv na dodávku plynu a zmlúv o dodávke tepla. V prvom prípade prebiehajú veľké zmeny v liberalizácii obchodu s plynom a zasahujú do doteraz neotrasiteľných pozícií Slovenského plynárskeho podniku ako najväčšieho monopolného dodávateľa plynu. SPP doteraz nemá vypracovaný návrh zmluvy o dodávke plynu, ktorý by zohľadňoval prebiehajúce zmeny a v niektorých prípadoch sa urputne snaží zachovať svoje bývalé pozície. V druhom prípade pri zmluvách o dodávke tepla do zmluvných vzťahov nešťastne zasiahol zákon č. 276/2001 Z. z., ktorý schvaľoval výrobcom tepla obchodné podmienky. Ako sa ukázalo, toto ustanovenie má viacero legislatívnych chýb. Aj keď pripomienky viacerých odberateľov boli ÚRSO známe už začiatkom roka, do dnešného dňa sa neurobili opatrenia na zrušenie schválených obchodných podmienok a, žiaľ, platné sú do dnešného dňa. Obchodné podmienky podľa našich poznatkov musia byť súčasťou zmlúv, ale musia vzniknúť na základe dohody medzi odberateľom a dodávateľom a nesmú pritom zvýhodňovať jedného odberateľa, mieni M. Obšivaný. Tento zväz vznikol na podporu podnikania vo výrobe tepla a v záujme presadzovania oprávnených požiadaviek producentov. Od začiatku sa snaží čo najužšie spolupracovať s centrálnymi orgánmi a aktívne sa zapája aj do prípravy legislatívnych noriem. Stáva sa však, že jeho oprávnené pripomienky nie sú akceptované, a to ani vtedy, keď sú predložené normy v priamom rozpore s platnými zákonmi a vyhláškami. Vzniká tak legislatívny chaos a neriešiteľné situácie. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |