|
|||||||||||||||||
Pondelok 20.Októbra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bezbreho sa zvyšuje poistné
Poisťovne by mali hospodáriť tak, aby na ne vodiči nedoplácali Približne o tridsať percent by mali v budúcom roku zaplatiť motoristi viac na povinnom poistení automobilu. Znamená to, že ak v súčasnosti musia vynaložiť ročne naraz alebo v splátkach za vozidlá do 1300 ccm 3456 Sk, od nového roka to bude pravdepodobne okolo 4500 Sk. Táto suma, ak prirátame sústavný rast cien pohonných látok, údržby vozidiel a náhradných súčiastok, posúva autá opäť do kategórie výsostne luxusného tovaru, na ktorý v súčasnosti len tak hocikto nemá. Aj mnohí z tých, ktorí vlastnia staršie, ale technicky dobré vozidlá, sa ich v nejednom prípade už budú snažiť zbaviť, hoci na nové nemajú. Rast cien všetkého, čo súvisí s vozidlami, brzdí vývoj motorizácie u nás. Veď očakávaný nárast poistného nie je až taký zanedbateľný, neprispeje k požadovanej obnove vozidlového parku a opäť sťaží pozíciu predajcom vozidiel. Veď ak hovoríme o povinnom poistení, tak v súčasnosti je už pri štandardnej sadzbe 24-krát vyššie ako pred rokom 1989 a od nasledujúceho to bude až 31-krát. Túto absurditu bude mať na svedomí novoročné uvoľnenie cien, ktoré by však, podľa niektorých vyjadrení, malo byť už posledné výraznejšie. Pritom niektorí zástupcovia poisťovateľov tretinový rast poistného paradoxne nepovažujú za výrazné zvýšenie. Aj tu zrejme platí, že účel svätí prostriedky. Podľa novely zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla sa poisťovniam poskytuje priestor na zmenu pravidiel. Podľa nich sa dajú vozidlá rozdeliť do jednotlivých skupín. Bez obmedzenia by mali byť aj možnosti prirážok a zliav k základnej cene povinného poistenia. Je otázne, ako finančné ústavy dokážu motivovať tých vodičov, ktorí jazdia bezpečne a bez havárií. Doterajšie bonusy nie sú, vzhľadom na nárast poistného, až také atraktívne, no vodiči v podstate nemajú až taký výber medzi jednotlivými poisťovacími domami. Údajne na škody iných by už nemali doplácať tí, ktorí jazdia opatrne. Nikto z poisťovní však túto zásadu doteraz neprisľúbil jednoznačne, teda, že spoľahliví nebudú niesť ťarchu viny za bezohľadných pirátov. Podľa pracovníkov Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) budúci rok môže priniesť výraznejšie rozdiely v sadzbách medzi jednotlivými poisťovňami. Predpokladajú, že poisťovne oznámia sadzby zmluvného poistného najskôr v novembri. Kým v minulosti musel sadzby schváliť Úrad pre finančný trh, novelou príslušného zákona, ktorú v septembri schválila Národná rada SR, došlo k ich vyňatiu spod regulácie. Dôvod výraznejšieho medziročného rastu sadzieb poistného v minulých rokoch spočíva vraj v neuhradených záväzkoch z poistných udalostí, ktoré nastali pred rokom 2002, keď jedinou inštitúciou oprávnenou poskytovať tento druh poistenia bola Slovenská poisťovňa. Pretože uvedené záväzky neboli v minulosti z dôvodu nízkych poistných sadzieb v plnej miere hradené, deficit údajne musel byť premietnutý vo vysokom medziročnom náraste poistného v ďalších rokoch. V roku 2003 vzrástlo povinné zmluvné poistenie medziročne približne o 50 %. Držiteľ automobilu s objemom motora od 1,3 do 1,8 kubického decimetra tak napríklad zaplatil ročné poistné 6156 Sk. Do ceny poistného vstupujú aj povinné odvody, ktoré musia poisťovne poskytovať na záchranné systémy. V prvom polroku tohto roka vybrali poisťovne na povinné zmluvné poistenie približne 7 mld. Sk. Poistné plnenia však atakovali hranicu 7,1 mld. Sk. Takmer 400 mil. Sk pritom odčerpajú poistné udalosti, kde škodu spôsobia nepoistené vozidlá. Pri výpočte minimálnej sadzby poistného zohľadňovali poisťovne doteraz mieru inflácie, prípadne škodovosti, ak táto bola vyššia. Výslednú cenu mohli potom ešte z dôvodu zákona zvýšiť o ďalších maximálne 30 %. Predstavitelia združenia Česmad Slovakia si však myslia, že nárast cien povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovou motorového vozidla je neodôvodnený a zároveň sa ho obávajú. Podľa nich je zarážajúce, že k zvýšeniu poistného má dôjsť najmä v súvislosti s vysokým dlhom z čias zákonného poistenia. Pýtajú sa preto, čo s tým má spoločné dopravca alebo motorista, ktorý si vozidlo kúpil len tento rok. Pri výške poistného by mali poisťovne podľa Česmadu brať do úvahy aj také kritériá, ako napríklad vek vodiča, jeho prax, počet najazdených kilometrov, cenu vozidla a nielen dosiaľ striktne používaný objem motora. Doterajší systém považujú za nepružný aj z toho dôvodu, že nedáva možnosti na využitie rozličných bonusov a malusov. Percentuálne zvyšovanie poistného nie je objektívne z toho dôvodu, že v jednotlivých kategóriách vozidiel je iný základ, z ktorého sa poistné vypočítava. Zároveň si myslia, že poisťovne by mali hospodárnosť svojej činnosti hľadať aj vo vlastných radoch, šetriť na mzdách, ktoré patria k najvyšším v SR, na províziách a honosných investíciách. Nemali by zneužívať právomoc, ktorú im dala legislatíva zákonom o poisťovníctve. Vladimír Turanský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |