|
|||||||||||||||||
Štvrtok 30.Októbra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEROVNOSTI BUDÚ GRADOVAŤNárodná rada SR vyhovela vláde a prijala rovnú 19-percentnú daň z príjmu právnických i fyzických osôb. Nový zákon o dani z príjmu tak začne platiť od januára 2004. Spolu s touto rovnou daňou začne platiť aj jednotná 19-percentná DPH, ktorú vláda ako ďalší kľúčový reformný zásah do daňového systému krajiny presadila v parlamente už dávnejšie. Zavedením rovnej dane sa zvýši nezdaniteľný základ dane na daňovníka na 19,2-násobok životného minima, čo je budúci rok 80 832 Sk. Daňový bonus na dieťa, na ktorý budú mať nárok zamestnaní rodičia, schválili poslanci vo výške 4800 Sk ročne. Zákon zruší od budúceho roka paušálnu daň. Živnostníci však budú mať možnosť odpočítať si zo svojich príjmov 25 % paušálnych výdavkov, zaplatené poistné a nezdaniteľný základ. Zo zvyšku zaplatia 19-percentnú daň, pričom nemusia viesť účtovníctvo. Daňovníci, ktorí majú príjmy len z vykonávania remeselných živností, si pritom môžu odpočítať až 60 % paušálnych výdavkov. Posledná výrazná reforma daňovej sústavy bola uskutočnená pred jedenástimi rokmi. A to pod vplyvom vážnych zmien v ekonomickej sfére, ktorými bol prechod od centrálne plánovaného hospodárstva k trhovo orientovanej ekonomike. Daňové zákony platné od roku 1993 boli veľakrát novelizované, najmä v snahe zaplátať ich nedostatky. Zmeny podmienili aj politické vplyvy, nakoľko názory pravicovo a ľavicovo orientovaných politických subjektov na daňové právo sú značne odlišné. Ako nie najšťastnejšie sa podľa súčasného vedenia ministerstva financií ukázalo aj uplatňovanie rôznych sadzieb daní, či už podľa výšky základu dane (napríklad pri dani z príjmu fyzických osôb podľa výšky príjmu) alebo podľa druhu zdaňovaného príjmu (daň z kapitálových výnosov je nižšia než bežná daň z príjmu). Tým boli daňoví poplatníci motivovaní k presunom svojich príjmov do iných druhových skupín, časovému rozloženiu či dokonca presunu na iné výhodnejšie zdaňované subjekty. Nový daňový systém tieto nedostatky odstráni. Rovná daň a DPH s tiež jednotnou sadzbou 19 % podľa ministerstva financií katapultuje Slovensko na prvé miesto v EÚ a štátoch OECD. Pritom práve k jednotnej DPH majú vážne výhrady viaceré profesijné podnikateľské organizácie. Nikto vraj nebude znevýhodnený alebo zvýhodnený pre činnosť, ktorú vykonáva a pre výšku príjmu. Dnes platný zákon o dani z príjmov pozná 21 rôznych sadzieb daní a 443 druhov príjmov. Každý príjem musí byť priradený ku konkrétnej sadzbe dane, a aj preto je zákon v tejto podobe neúmerne komplikovaný. Rovná daň takéto komplikácie nepozná. Podľa MF SR je spravodlivá, neutrálna a jednoduchá. Jej podstatnou vlastnosťou je nielen rovnaké, ale aj jednorazové zdanenie príjmov. Príjem, ktorý pred svojou spotrebou bol už raz zdanený, nemôže byť zdanený druhýkrát. Prostredníctvom paušálnych výdavkov vo výške 25 %, plus sociálne odvody v plnej výške, bude umožnené paušálne zdanenie aj pri rovnej dani. Kto sa rozhodne uplatniť si 25-percentné paušálne výdavky namiesto výdavkov preukázateľne vynaložených, nemusí viesť účtovníctvo. Daňovníci, ktorí majú príjmy len z vykonávania remeselných živností (uvedených v prílohe č. 1) živnostenského zákona, si budú môcť uplatniť namiesto preukázateľných daňových výdavkov, výdavky vo výške 60 % z dosiahnutého príjmu. Živnostníci budú mať naďalej možnosť využívať administratívnu nenáročnosť, ktorú paušálna daň poskytovala uplatnením si paušálnych výdavkov. Rovná daň podľa názoru MF SR zníži priestor na daňové úniky a špekulácie. Tým, že akýkoľvek druh a akákoľvek výška príjmu nad nezdaniteľné minimum je zdanená rovnako, odpadá motivácia k presúvaniu príjmov zo základov dane s vysokým zdanením do základov s nízkym zdanením. Rovnú daň v parlamente podporili aj poslanci opozície, konkrétne Ľudovej únie. No napriek tomu si myslia, že úpravy daňovej reformy budú mať aj antisociálne dôsledky. Nový zákon však môže pomôcť zvýšiť zamestnanosť. Živnostníci však so zrušením paušálnej dane nesúhlasia. Podľa slov prezidenta Slovenského živnostenského zväzu Antona Bubena o tento druh dane bol záujem a živnostníkom pomáhala. Napriek tomu minister financií Ivan Mikloš konštatuje, že išlo o nesystémové riešenie. Poslanec NR SR Sergej Kozlík považuje nový zákon o dani z príjmov za jeden z problémových vo vzťahu k štátnemu rozpočtu, lebo príliš rýchlo a bez hlbších analýz sa posudzovali dôsledky. Vláda síce plní páčivé heslo pre tých bohatších o rovnej dani, ale nedáva odpoveď, ako chce preklenúť výpadky v príjmoch štátneho rozpočtu. So zrovnávaním sadzieb daní najmä u fyzických osôb nie je potrebné sa príliš ponáhľať, prehlbovať sociálnu diferenciáciu a zároveň mať problém, ako nahradiť výpadok 15 mld. Sk v oblasti príjmov. Kabinet si podľa neho zvolil strategickú cestu zrovnať dane bez toho, aby v reálnom čase boli výpadky v rozpočte nahradené reálnymi investičnými aktivitami, ktoré by do neho priniesli ďalšie financie. Daňová reforma nebola prijatá širším konsenzom ani medzi politikmi, ani vo vzťahu k podnikateľom. Z tohto dôvodu sa môže javiť ako nevyargumentovaná a jednostraná, so všetkými dôsledkami k vlastnému osudu. Vladimír Turanský tabuľka: Dane teraz a od januára 2004 (Sk) Hrubý mes. príjem daň do 12/2003 daň od 1/2004 rozdiel 6080 210 0 +210 14 118 1090 1070 +20 20 000 2110 2049 + 61 Zdroj: MF SR |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |