Hospodársky denník
USD35,924 Sk
EUR41,253 Sk
CHF26,239 Sk
CZK1,29 Sk
  Utorok  11.Novembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ako získať peniaze a nezaťažiť sa

V uplynulých rokoch sa u nás výrazne utlmila výstavba diaľnic. Dôvodom znižovania tempa výstavby je podľa kompetentných predstaviteľov nedostatok financií, pretože náš štátny dlh je na hranici únosnosti a je problém získať ďalšie úvery. V tejto súvislosti sa preto akcentuje využívanie fondov Európskej únie. Je to jedna z výhodných foriem, ako získať peniaze a nezaťažiť dlhovú službu. O niektorých pôžičkách z fondov EÚ informoval aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič: „V cestnej infraštruktúre bol prvý príspevok z fondu PHARE, ktorým sa spolufinancovala výstavba diaľnice v Bratislave v úseku Mierová ulica - Senecká cesta vo výške 14,3 mil. EUR. Podobne sme získali z fondu ISPA aj 27,1 mil. EUR na stavbu diaľnice D1 Bratislava - Viedenská cesta - Prístavný most, čo je približne 52 % nákladov. Podobne sme získali z fondu PHARE financie aj na výstavbu cesty Palota - štátna hranica a Skalité - Zwardoň a až 162 mil. EUR pôjde z Kohézneho fondu EÚ, čo tvorí 85 % celkových nákladov na výstavbu diaľničného úseku D1 Mengusovce - Jánovce. V rámci tohto fondu prispeje EÚ Slovensku sumou takmer 18 mil. EUR aj na diaľničný úsek Sverepec - Považská Bystrica.“ Slovensko bude v najbližších rokoch čerpať od Európskej investičnej banky (EIB) úver v objeme 350 mil. EUR, teda asi 14,5 mld. Sk na výstavbu diaľnice D1 Svinia - Prešov, dvojprúdovej rýchlostnej cesty R1 Rudno nad Hronom - Žarnovica. Nadväzne sa plánuje vybudovať aj úsek Žarnovica - Šašovské Podhradie vo výške 6,1 mld. Sk. Podľa viceprezidenta EIB Wolfganga Rotha Slovensko bude môcť čerpať úver maximálne v 10 tranžiach, prvá tranža bude v rozsahu 68 mil. EUR, čo predstavuje 2,8 mld. Sk. Vďaka úveru môžeme účinne prispieť k odstráneniu nevyhovujúcich miest na hlavných slovenských dopravných koridoroch. Okrem toho moderná cestná infraštruktúra pomôže zvýšiť záujem zahraničných investorov, umiestniť kapitál aj mimo západného Slovenska. Úver poskytuje EIB za štandardných podmienok, úroková sadzba sa začne uplatňovať až od momentu čerpania, a to len na príslušnú sumu, čerpanú z úveru. Variabilnú úrokovú sadzbu určuje EIB štvrťročne a oznámi ju klientovi, sadzba zahŕňa i maržu na krytie administratívnych nákladov banky. Fixná úroková sadzba pre euro k 17. júnu tohto roka bola pre úver od EIB na 15 rokov 4,11 %. Odklad splácania istiny je počas realizácie stavby. Predstavitelia ministerstiev financií a dopravy, pôšt a telekomunikácií očakávajú v budúcnosti zintenzívnenie spolupráce medzi EIB a SR. V roku 2004 poskytne EIB Slovensku pôžičky na ďalších päť projektov, tri z nich sa týkajú cestnej infraštruktúry a pribudol aj železničný projekt. V minulom roku poskytla EIB Slovensku pôžičky približne za 80 mil. EUR. Najviac peňazí, až 47 %, z toho putovalo práve do dopravy.

Na rozvoj infraštruktúry a životného prostredia dostane Slovensko v najbližších troch rokoch cez Kohézny fond a štrukturálne fondy EÚ 800 mil. EUR. W. Roth v tejto súvislosti vyslovil pochybnosti o schopnosti SR využiť všetky schválené prostriedky. „Vláda SR by si mala uvedomiť, že bude nesmierne kritizovaná za to, ak nedokáže využiť všetky prostriedky z Kohézneho a zo štrukturálnych fondov,“ konštatoval W. Roth.

Podmienkou pôžičky je skutočnosť, že štát musí mať v budúcom roku dostatok prostriedkov na spolufinancovanie, na tento účel by mal použiť 7,2 mld. Sk. Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Dušana Faktora, po výberovom konaní na dodávateľa stavebných prác, Slovenská správa ciest ako investor infraštruktúrnej výstavby plánuje začať výstavbu spomenutých úsekov už v prvých mesiacoch budúceho roka.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude naďalej prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšiemu zotaveniu organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú vyhýbať nezvyčajnej námahe a stresom. Je sklon k zvýšeniu pulzovej frekvencie. V priemyselných oblastiach v ranných a predpoludňajších hodinách miestami pri zhoršení podmienok pre rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší je možnosť častejšieho výskytu zdravotných ťažkostí pri ochoreniach dýchacieho systému.Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených účinkov počasia na citlivých ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, zrána v nižších polohách ojedinele hmla alebo nízka oblačnosť. Najvyššia teplota 5 až 9 stupňov. Na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Slabý vietor východných smerov do 5 m/s.n V stredu bude jasno až polojasno, ráno ojedinele hmla. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná 4 až 8 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno, ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5 stupňov, denná 6 až 10 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.55 a zapadne o 16.17 hod.

Amsterdamzamračené10
Atényoblačno17
Belehradjasno8
Berlínzamračené4
Bratislavajasno9
Bruselpolooblačno9
Budapešťjasno9
Bukurešťoblačno7
Frankfurtjasno10
Helsinkipolojasno3
Istanbuldážď11
Kodaňzamračené6
Kyjevpolooblačno3
Lisabonoblačno17
Londýnoblačno9
Madridoblačno15
Moskvaoblačno4
Oslodážď3
Parížjasno11
Prahajasno7
Rímpolooblačno18
Sofiajasno6
Štokholmpolooblačno3
Varšavapolooblačno3
Viedeňjasno7
Záhrebjasno7
Ženevajasno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.