|
|||||||||||||||||
Utorok 11.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koho je to hanba?Nielen vodný kameň šokoval Šokovaná gazdinka žasne nad tým, ako je ohrievač vody v jej práčke obalený vodným kameňom. To je výjav zo známej reklamy. Nemenej však boli šokovaní predstavitelia Asociácie spotrebiteľov Slovenska, ktorí zadali laboratóriám autorizovanej skúšobne VÚTCH-Chemitex v Žiline test zmäkčovačov vody. Boli štyri a najdrahší, práve ten z reklamy, ktorý má vo svojom segmente asi 80- až 85-percentný podiel na trhu SR, v ňom dostal nedostatočnú. Prekvapilo to aj samotných pracovníkov skúšobne. Ako pre Hd povedal Ing. Matej Pollák, námestník VÚTCH-Chemitex pre služby, nečakali, že by drahý výrobok nadnárodného koncernu mohol byť až taký zlý. Navyše, ako uviedol, práškový Calgon má dokonca certifikát z ich skúšobne. Prečo tablety zlyhali na celej čiare, je teraz ešte ťažko povedať. Zatiaľ konala Asociácia spotrebiteľov Slovenska (ASS), ktorá v súvislosti s masívnou reklamnou kampaňou podala minulý týždeň podnet Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI) pre klamlivú a spotrebiteľov zavádzajúcu reklamu v TV-spotoch, ale aj na obale výrobku, požiadala o okamžité zastavenie vysielania tejto reklamy a vyvodenie sankcií voči jej zadávateľovi. SOI v súčasnosti tento podnet preveruje. Dá zopakovať test výrobku v autorizovanej skúšobni, objednávateľa reklamy oboznámila s podnetom a vyzvala ho, aby do 15 dní (ako káže zákon) preukázal, že nešlo o klamlivú reklamu. Zároveň oslovila Radu pre reklamu, ktorá má kompetenciu zakročiť u šíriteľov reklamy, aby tiež konala. Nepatrí sa dopredu súdiť, keď správne konanie sa začalo ešte len pred pár dňami. Je však bežnou praxou uverejňovať výsledky spotrebiteľských testov, preto si čitateľ môže urobiť predstavu sám. Je zrejmé, že reklama, ktorá nielenže chváli svoj výrobok (čo je jej hlavným cieľom), ale zároveň tvrdí o konkurenčných produktoch, že sú neúčinné len preto, že sú lacnejšie, poškodila iných výrobcov. Keďže v reklame vystupuje opravár práčok, ktorý sa zaručuje za tento konkrétny produkt, vzhľadom na výsledky testu urobil medvediu službu nielen sebe, ale aj všetkým ostatným opravárom. A napokon - výrobok odporúčajú v reklame asi desiati renomovaní svetoví výrobcovia práčok. Komu by už človek veril, ak nie im? Ich logá sa nemohli do reklamy dostať náhodou. Ako sme sa dozvedeli, ide o dohody uzavreté na nadnárodnej úrovni. Z toho je dosť pravdepodobné, že test ASS pichol do osieho hniezda. Pretože ide o člena medzinárodnej spotrebiteľskej organizácie International Consumer Research and Testing, čo dáva aj jeho partnerským organizáciám v iných krajinách právo publikovať výsledky testu, je dosť možné, že sa staneme svedkami blamáže na medzinárodnej úrovni. A to ešte aj v prípade, ak opakované skúšky na iných vzorkách dokážu, že chybná bola iba jedna jediná šarža z výroby. Renomovanému výrobcovi, ktorý dbá na kvalitu a sústavne ju kontroluje, sa totiž niečo také nemá stať. Zuzana Krútka Tabuľka: Test prípravkov na zmäkčenie vody Značka Kameňožrút Kryštálová sóda Calgon tabs Tabletková soľ Typ tab. kryštály tablety tabletky Výrobca Dedra IC, s. r. o., ČR Tatrachema, v. d., SR Reckitt Benckiser, NSR Marcos, s. r. o., SR Cena balenia v Sk 99,90/15 ks (300 g) 23,50/1000 g 255,00/15 ks (352 g) 38,90/1000 g Cena za 1 použitie 6,66 Sk 0,47 Sk 17,00 Sk 0,48 Sk 1 ml 10-perc. roztoku zmäkčil vodu o 16,10 % 2,40 % 1,50 % 1,80 % 2 ml 10% roztoku zmäkčil vodu o 41,80 % 44,30 % 2,40 % 0,60 % Zníženie tvrdosti vody veľmi dobré veľmi dobré nedostatočné nedostatočné Čas rozpustenia prípravku 1,66 min. 7,50 min. 1,83 min. 26,58 min. Rozpustnosť veľmi dobrá priemerná veľmi dobrá dostatočná Celkové hodnotenie veľmi dobré dobré nedostatočné nedostatočné Zdroj: ASS |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |