|
|||||||||||||||||
Streda 12.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Príliš vážnou konkurenciouZ čoho pramenia narastajúce obavy Viedne z bratislavského letiska Nielen fatálna eskalácia v spore medzi manažmentom Austrian Airlines a ich pilotmi, ale aj skladba poplatkov na viedenskom letisku môžu spôsobiť, že sa oproti bratislavskému, ktoré je vzdialené tridsať kilometrov, stane len bezvýznamnou regionálnou destináciou. Začiatkom týždňa toto varovanie vyslovili prezident Viedenskej hospodárskej komory Walter Nettig a Rudolf Kadanka z rakúskeho Zväzu kongresového turizmu. Dúfajme, že túto agentúrnu správu a ďalšie informácie už majú a študujú naši odborníci z rezortu dopravy. Viedenské letisko je jedným z najdrahších na svete. O podstatne nižších pristávacích poplatkoch, ale aj nižších poplatkoch za prenájom obchodných plôch na letisku Schwechat sa už rokuje. Letisko v Bratislave a celý bratislavský región je totiž príliš vážnou konkurenciou pre Viedeň a Schwechat. W. Nettig žiada, aby vláda, ešte pred rokom 2005 znížila daň z príjmu, pretože Slovensko bude mať so svojou 19-percentnou rovnou daňou najnižšiu daň v rámci EÚ. Aj samotné Austrian Airlines budú od mája 2004 ponúkať nové lety do Bruselu, Paríža a Londýna už z Bratislavy, kde sú letiskové poplatky o 50 % nižšie ako vo Viedni. V najhoršom prípade, keby Austrian Airlines aj vďaka neústupnosti pilotov hospodársky stroskotali, sa W. Nettig a R. Kadanka obávajú masívneho poklesu obchodov pre viedenské letisko. Pretože ak sa potopia aerolínie, zahynie aj letisko, vyhlásil W. Nettig. Prezident Viedenskej hospodárskej komory W. Nettig varoval aj pred stiahnutím sa centrál medzinárodných firiem. Austrian Airlines v súčasnosti pokrývajú 87 % medzinárodných letov pre strednú a východnú Európu. Upozornil na to, že pre konflikt v aerolíniách môže Viedeň stratiť atraktívnosť ako sídlo veľkých firiem a kongresové centrum. Poukázal tiež na konkurenciu zo susedných krajín, ktorú nemožno podceňovať. Šéf predstavenstva spoločnosti Flughafen Schwechat Wien Herbert Kaufmann si vie predstaviť veľmi konkrétnu možnosť vytvorenia spoločného systému s bratislavským letiskom. Výhodou tohto systému by bola možnosť násobenia potenciálu rastu. Bratislavské letisko sa však najskôr musí transformovať na akciovú spoločnosť a až potom môže prísť k privatizácii jeho aktív. A my pri tom určite chceme byť, zdôraznil H. Kaufmann. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič je vo svojej odpovedi z hľadiska budúcnosti letiska veľmi konkrétny: Pripravili sme materiál pre vládu o transformácii Slovenskej správy letísk. Tá predpokladá, že z letísk vznikne päť samostatných akciových spoločností, zo začiatku so 100-percentnou účasťou štátu, regiónov a orgánov mesta. V priebehu roku 2004 by mali vzniknúť letiskové spoločnosti v Bratislave a v Košiciach a v roku 2005 vzniknú ďalšie tri letiskové spoločnosti v Poprade, na Sliači a v Piešťanoch. V máji sme predložili vláde legislatívny zámer na vznik týchto spoločností, ktorý vláda už schválila. Vstup zahraničných strategických investorov do letiskových spoločností bude prebiehať formou medzinárodného tendra. Nemyslím si, že budeme predávať konkrétny majetok, ale iba majetkový podiel. V súčasnosti nezáväzne rokujeme s viacerými spoločnosťami, ktoré sa chcú informovať o našich zámeroch. V súvislosti s bratislavským letiskom sme hovorili aj so zástupcami letiska Schwechat a tiež s predstaviteľmi Austrian Airlines, zastupovala všetky štyri spoločnosti, ktoré sú v ich skupine. Rokoval som však aj s argentínskou a thajskou leteckou spoločnosťou, samozrejme, stále iba na úrovni informácii o legislatívnom procese, ktorý v súčasnosti prebieha a o našich zámeroch. Rakúšania majú záujem o bratislavské letisko už vyše desať rokov. Či je to seriózny projekt alebo iba chcú eliminovať potenciálnu konkurenciu Bratislavy, dnes ťažko povedať. Ak ich záujem bude trvať aj naďalej, nič im nebráni zúčastniť sa na medzinárodnom tendri a výsledky rozhodnú. Treba však jednoznačne povedať, že Letisko M. R. Štefánika je rovnocenným partnerom pre letisko Schwechat, takže nie je dôvod sa urýchlene ponáhľať s predajom majetkového podielu letiska. Navyše, podľa navrhovaného zákona o letiskových spoločnostiach sa zavádza tzv. prioritný infraštruktúrny majetok, ktorý bude nepredajný. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |