|
|||||||||||||||||
Streda 19.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Železnice čakajú reformyŽeleznice krajín strednej Európy zápasia s problémami. Ubúda im cestujúcich aj tržieb, vozidlový park starne a bude nutné prepúšťať. Vlády plánujú reformy, tie však na strane odborov vyvolávajú protesty a štrajky. Napríklad Rakúsko sa minulý týždeň muselo pre štrajk celých 66 hodín zaobísť bez vlakov. Rakúsko sa snaží znížiť závislosť rakúskych železníc ÖBB od štátnych dotácií. Minister dopravy Hubert Gorbach okrem toho vyhlásil, že 12 000 zo 48 000 pracovníkov ÖBB je prebytočných. Rakúske železnice sú však ziskové. Maďarské štátne železnice MÁV naopak prerábajú desiatky miliárd forintov ročne. Za posledných 15 rokov prišli o dve tretiny trhu v preprave tovaru a počet cestujúcich je na úrovni asi 40 % oproti obdobiu pred rokom 1989. Vedenie pripravilo plán reštrukturalizácie, ktorý počíta v najbližších troch rokoch s prepustením asi 11 000 zo súčasných 52 000 zamestnancov. České dráhy vlani vykázali stratu takmer 5 miliárd Kč, tento rok boli v 1. polroku po prvý raz v zisku. Železnice poskytujú služby v osobnej doprave za regulované ceny, ktoré kryjú náklady asi na 30 %. Poľské železnice PKP sa nachádzajú na pokraji bankrotu. Napriek tomu, že majú ročný obrat rádovo v miliardách zlotých, nemajú peniaze na odvody pre sociálne zabezpečenie zamestnancov a hrozí prerušenie dodávok elektriny pre trate. Na Slovensku patria železnice k najväčším dlžníkom. Ich dlhy však paradoxne prehlbuje práve štát, ktorý včas nehradí výkony vo verejnom záujme, na druhej strane však ručí za úvery štátnymi zárukami. (ČTK) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |