|
|||||||||||||||||
Pondelok 24.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prím majú lacné nákupyAkciové ceny, ale aj vlastné značky, na to poskytujú možnosti Nákupy v cenovej akcii (letákové a iné akcie reťazcov, ako aj akcie výrobcov) tvoria vo výdavkoch jednu tretinu všetkých nákupov rýchloobrátkového tovaru slovenských domácností. Uviedla to pre Hospodársky denník Ing. Mária Boťanská z GfK Slovakia, manažérka oddelenia Consumerscan. Ako vyplýva z kontinuálneho prieskumu nákupov slovenských domácností, za prvých osem mesiacov možno pozorovať sústavný mierne rastúci trend akciových nákupov. Tento trend je obdobný aj pri nákupe privátnych značiek jednotlivých reťazcov, na ktoré sa v júli a auguste 2003 minulo 7,9 % výdavkov domácností vynaložených na nákup rýchloobrátkového tovaru. Na druhej strane klesajú výdavky na štandardné nákupy, ktorých podiel predstavoval v tom istom čase 62,1 %. Pritom v prvom polroku 2003 sme vynaložili na nákupy za štandardné ceny o 4,5 % menej oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Samozrejme, že sledujeme, čo nám reťazce ponúkajú lacnejšie, hovorí vysokoškolsky vzdelaná administratívna pracovníčka z Bratislavy, ktorá žije sama s dcérou vysokoškoláčkou. A sledujeme to veľmi pozorne, porovnávame, kde je čo lacnejšie, uvážime, čo naozaj potrebujeme a čo nie. V prípade zaujímavých zliav na tovar, ktorý považujeme za dôležitý, napríklad za vitamínovú bombu vo forme grepov, cestujeme aj na celkom opačný koniec mesta, dodáva. O tom, že vzťah tejto domácnosti k akciám a lacnejším tovarom nie je ojedinelý, svedčí veľký rast najmä v niektorých kategóriách výrobkov. Čo teda nakupujeme v akciách najviac a najčastejšie? Predovšetkým pracie prášky, ktoré sa nakupujú viac za akciové ceny (59 %) ako za štandardné. Pri tomto sortimente došlo zároveň k najvyššiemu medziročnému rastu, keď v prvom polroku 2002 sa iba 40 % pracích prostriedkov nakupovalo v akcii. Mierne vzrástol aj nákup čistiacich prostriedkov na riad (z 35 % na 44 %), vysoký podiel akciových nákupov si zachovávajú sprchové gély (56 %) a deodoranty (55 %). S obľubou sa na základe informácií z letákov kupuje lacnejšia mletá a zrnková káva (50 %), džúsy (47 %), najmä s nižším obsahom ovocnej zložky, balené v plastových fľašiach, ale aj nápoje sýtené oxidom uhličitým (37 %). Sústavne obľúbenou tovarovou skupinou pre akciové nákupy sú aj čokoládové tyčinky a tabuľková čokoláda. Výrazne (z 26 % na 44 %) sa oproti prvému polroku 2002 zvýšili akciové nákupy prírodných syrov - tvrdé, s plesňou, parené a pod., no ani akciové nákupy topených syrov (34 %), margarínov (30 %) a masla (25 %) za nimi príliš nezaostávajú. Na prvom mieste v každom regióne sú nákupy pracích práškov, v Bratislave sú medzi piatimi najviac nakupovanými tovarmi aviváže s 55-percentným podielom, na západnom Slovensku mletá a zrnková káva (56 %), na strednom Slovensku tampóny (55 %) a na východnom Slovensku džúsy (46 %). Najvyššie podiely akciových nákupov sú na západnom Slovensku, nasleduje Bratislava, potom stredné a napokon východné Slovensko. Rozdiely však nie sú výrazné - šetriť sa usilujeme všade, otázkou je skôr, kde sú aké možnosti. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |