|
|||||||||||||||||
Utorok 25.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Treba sa vedieť prispôsobiť
Objednávky rušia sviatky, za klientmi do obchodných centier Výnosy slovenského odevného priemyslu za prvých deväť mesiacov sú nižšie ako vlani a tiež celkový hospodársky výsledok odvetvia za toto obdobie je záporný. Pritom však rástli tržby z predaja na vývoz, rástla priemerná mesačná mzda a klesol celkový počet zamestnancov. Ako novinárom povedal Marián Vidoman, generálny riaditeľ jednej z najväčších odevných firiem SR Makyty Púchov, ktorá si tento rok už pripomína svoje 65. narodeniny, európsky trh s konfekciou zneistila iracká kríza. Zákazníci znižovali objednávky, no po skončení vojny ich začali zvyšovať. Tým došlo k oneskoreniu výroby asi o dva mesiace. A tak, aj keď svojim zamestnancom pôvodne sľubovali súvislé vianočné voľno už od 20. decembra, dnes to vyzerá tak, že budú pracovať ešte aj deň pred Štedrým večerom. Okrem nových zákaziek na dámsku konfekciu pribudli aj nové objednávky pre závod na výrobu poťahov na autosedačky, medziiným na kožené poťahy pre Audi 6. Výroba poťahov predstavuje dnes asi 12 % objemu výroby, no každoročne zaznamenáva vzostup. Vďaka tomu predpokladá vedenie spoločnosti tohtoročný obrat na úrovni 1,060 mld. Sk, čo je však asi o 100 mil. Sk menej ako v minulom roku. Nejdeme do Európskej únie preto, aby sme mali problémy, povedal ešte pri príležitosti minulotýždňovej reprezentačnej módnej prehliadky, na ktorej sme videli celkom inú tvár Makyty, než sme poznali doteraz. Odviazanejšiu, menej strohú, so šmrncom, zameranú viac na voľný čas, no pritom s príslovečným perfektným vypracovaním, ktoré jej už tradične robí dobré meno. Je jasné, že sa viac orientuje na mladších zákazníkov, ktorí sú ochotní vydať za oblečenie viac peňazí. Inou strategickou zmenou je, že v súvislosti s presunom zákazníkov z centier miest do obchodných stredísk bude Makyta reštrukturalizovať sieť svojich vlastných predajní. Odevná výroba má veľkú a stále sa zvyšujúcu konkurenciu v krajinách s lacnou pracovnou silou. Pretože vstup do Európskej únie bude znamenať tlak na zvyšovanie miezd, zaujímali sme sa, ako to mieni Makyta riešiť. Boli by sme zlí podnikatelia, keby sme sa na to nepripravovali už dlhší čas, povedal pre Hd prokurista Miroslav Macák. Predovšetkým racionalizáciou nákladov, ktorú strážime veľmi prísne, ozrejmil. S tým súvisí racionalizácia činností a tlak na zvyšovanie produktivity práce. Inou formou prípravy boli premyslené investície do technológií. V posledných piatich-šiestich rokoch sa ročné investície pohybovali od 80 mil. do 120 mil. Sk. Máme vybudované špičkové pracoviská, hovorí M. Macák a ako príklad uvádza konštrukciu a prípravu výroby. Tie sú na takej úrovni, že dokonca pre talianske a nemecké firmy zhotovujú strihy a výrobnú dokumentáciu na základe nákresov modelov. Aj keď Makyta zamestnáva spolu 2650 ľudí, využíva tiež na šitie iné firmy. Ide o to, že naša výroba je vysoko sezónna, hovorí M. Macák. Od mája do septembra potrebujeme o 50 percent ľudí viac ako inokedy. Na Slovensku má asi desať kooperujúcich firiem, dáva však šiť aj do Srbska a rozpracované má kooperačné vzťahy s Ukrajinou. Jasné je jedno: Treba sa vedieť prispôsobiť tomu, čo si želajú zákazníci - veľkí i malí. A treba to robiť efektívne. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |