|
|||||||||||||||||
Štvrtok 27.Novembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riadiť majú len kvalifikovaní
Štát sa predajom vyhol zodpovednosti za starší bytový fond Nespokojnosť so súčasnými malými právomocami správcovských spoločností, ale aj so zodpovednosťou správcu za občanov - neplatičov vyjadruje Združenie bytového hospodárstva na Slovensku (ZBHS). Zo zákona je za neplatičov zodpovedný správca, ktorý musí neraz zo svojich zdrojov uhrádzať nedoplatky napríklad za vodu a teplo. Zodpovedá aj za rozhodnutia odsúhlasené vlastníkmi bytov. Tí však žiadnu zodpovednosť nenesú. Za hlavný dôvod tohto stavu je považovaná zlá a rozdrobená legislatíva, ktorá pozostáva až z 80 právnych noriem. Ani komunikácia s odborníkmi z praxe nie je zo strany štátnych orgánov v tejto oblasti dobrá. Pri tvorbe legislatívy sa im zdá nekorektné, že niektoré návrhy zákonov nie sú im vôbec predkladané. ZBHS preto žiada zapracovanie vlastných pripomienok napríklad do novely zákona o prevode bytov do osobného vlastníctva a nového energetického zákona. Tie totiž obsahujú mnohé chyby a nedostatky. Napríklad staré bytové domy, ktoré sa odkupovali do súkromného vlastníctva neboli pred touto zmenou udržované, sú neraz v zanedbanom stave, na čo treba pomerne veľa nových zdrojov. Združenie zároveň kladie dôraz na licencovanie a vzdelávanie tých ľudí, ktorí sa zaoberajú správou bytového fondu, aby ich rozhodovanie bolo kvalifikované. Ministerstvá financií, spolu s ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja pripravili novelu zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Dôvodom bol pokročilý stupeň prevodu vlastníctva bytov a skúsenosti s aplikáciou spomínaného zákona. Vzhľadom na to bolo potrebné spresniť práva a povinnosti spoločenstiev vlastníkov a správcov bytov. Tým by sa mala zabezpečiť vyššia efektivita údržby bytového fondu. Nový zákon spresňuje zásady hospodárenia s fondom prevádzky, údržby a opráv, ako aj spôsob rozhodovania vlastníkov a nebytových priestorov. Novela rieši komplex právnych vzťahov v rámci výstavby domu medzi stavebníkmi alebo pri stavbe, prípadne nadstavbe domu medzi stavebníkmi a vlastníkmi bytov a nebytových priestorov. Na Slovensku v súčasnosti chýba asi 250-tisíc bytov. V portfóliu bytového fondu sa však zároveň nachádza až 200-tisíc neobývaných bytových jednotiek. Návrh pochádzajúci z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ktorý korešponduje so zásadami EÚ, zdôrazňuje potrebu zvyšovať v bytovom fonde SR podiel bytov pre sociálne slabších občanov. O sociálne bývanie môže požiadať osoba, ktorej príjem domácnosti neprevyšuje 3,5-násobok životného minima. Sociálny byt, na ktorý štát poskytne príspevok k úrokom pri hypotekárnom úvere, má stanovenú maximálnu podlahovú plochu podporovanej nehnuteľnosti, a to v bytovom dome 90 metrov štvorcových a v rodinnom dome 140 metrov štvorcových. Poskytovanie finančnej podpory štátu pre sociálne bývanie, prípravu infraštruktúry obytných zón a obnovu bytového fondu upravuje zákon o štátnom programe podpory rozvoja bývania. Má platiť od roku 2005. Štát bude podporovať tieto priority priamymi dotáciami alebo formou prevzatia záruk za bankové úvery. Adresátmi majú byť právnické osoby, najmä obce, neziskové organizácie, spoločenstvá vlastníkov či bytové družstvá, ale aj súkromné firmy. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |